Avatar billede jiemex Nybegynder
20. marts 2006 - 17:48 Der er 9 kommentarer

3g stråling

Er der nogen som kan give mig en fyldestgørende forklaring på om det rent faktisk er skadeligt at gå rundt med en 3g telefon, altså mere skadelig end en almindelig 2g telefon.
Links må gerne vedlægges som svar også. Det skal bare være så up to date som overhovedet muligt.
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
20. marts 2006 - 17:54 #1
forskerne kan ikke selv blive enige, så nej der er ingen definitiv rapport, hvad er begrundelsen for en 3g skulle være mere skadelig end en 2g ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. marts 2006 - 19:37 #2
At det er et andet frekvens område, anden sende styrke.
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
20. marts 2006 - 19:42 #3
effekten er faktisk lavere for en umts telefon end den er for en 2g
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
21. marts 2006 - 22:53 #4
@2003-fyren
Det er jeg ikke helt sikker på er rigtig. De fleste 3G mobiler opgiver både standby tiden for 2G og 3G, og typisk er standby tiden lavest i 3G, derfor må den også være mere strømslugende, dette kunne måske skylde en større sendeeffekt.
Jeg har ikke rigtig andet at have dette i en dette....
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
21. marts 2006 - 22:57 #5
ok, jeg baserer det på min viden som tidligere mobil telefon tekniker, husk at 3G telefoner har flere strømkrævende funktioner, som video streaming, osv, det ksal man lige huske på ;)
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
21. marts 2006 - 23:05 #6
Øhh trækker lige mine ord tilbage igen, fandt dette i et udenlandsk forum:

Some more information about cell phones.
Your GSM cell phone sends with a maximum power between 1 and 2 watts, depending on frequency. The Transmitter sends with a maximum power between 4 an 10 watts, depending on frequency. Normally (when within a good developed area), your cell phone uses only 0.3 watts to send its signals.
Many modern cell phone do not even reach these maximum outputs, as the manufacturers want to save energy. Less sendig power -> less energy consumtion -> longer operating time.

To make it easier to find a cell phone with little impact on you, you can look at its SAR-Value. It gives you a hint, how much energy is absorbed by your body. A SAR of 4 W/kg leads to an increase of 1°C in your body tissue.
The average Cell-Phone has a SAR of 0.9 W/kg.

In contrast to GSM and DECT, UMTS does not send pulsed signals on a single frequency, which are the main reason people are concerned about GSM and DECT technology, but a continuos signal spread over a frequency range of 5 MHz.
The maximum power of an UMTS Cell phone is 0.125 W.
The maximum power of an UMTS transmitter is 10W per Antenna.
As the UMTS antennas have an angle of reflected beam of about 130°, three antennas per transmitter are used. So the transmitter has a total maximum power of 30W. When in operation these 30W are rarely used.

Link til hele tråden: http://www.bautforum.com/showthread.php?p=673048

Det viser jo godt nok at en GSM sender med max 2 Watt, hvorimod en UMTS max sender med 0,125 W, altså noget af en foreskel, men det ser også ud til at SAR værdierne generelt ligger rimelig godt på de nyeste umts telefoner som f.eks Nokia 6280
Avatar billede 2003-fyren Nybegynder
21. marts 2006 - 23:10 #7
tak det var jo det jeg skrev og hele tiden har skrevet ;)
Avatar billede jiemex Nybegynder
10. april 2006 - 16:08 #8
Vil alle folk lige smide et svar?
Avatar billede jakobskovgaard Nybegynder
13. april 2006 - 21:15 #9
Jeps