Avatar billede 1972 Nybegynder
20. marts 2006 - 17:17 Der er 7 kommentarer

Smoothwall og PCMCIA netværkskort

Jeg har en smoothwall 2.0 express kørende nu. Jeg har fået fat i en bærbar jeg godt kunne tænke mig at bruge istedet. (Den fylder mindre og bruger mindre strøm). Der er et indbygget netkort, derudover skal der 2 stk Xircom 10/100 PCMCIA netkort i.
Den kan ikke finde dem, kan man overhovedet få PCMCIA netkort til at du sammen med Smoothwall?
Avatar billede langbein Nybegynder
22. marts 2006 - 07:25 #1
Tror det er slik i prinsipp at en slik hardware eventuelt støttes fra Linux kernel. Hvis kernel er kompilert for dette så kan man laste støtte for den aktuelle hardware ved dynamisk lasting av den aktuelle kernel modul.

Tenkte jeg skulle lage et litt liknende prosjekt i løpet av den nærmeste framtid. Noen som har noe mer info ?
Avatar billede langbein Nybegynder
30. marts 2006 - 23:17 #2
Jo, nå har jeg utført "det liknende". Det var å installere støtte for et trådløst PCMCIA kort for en Centos 4.3 som jeg kjører på en laptop.

Her fungerte det slik som forventet. Måtte downloade kernel source, pluss source code for kernel module som støttet dette spesielle trådløse kortet. Måtte så kompilere og laste denne spesielle kernel modulen.

Fant en meget god guide på nettet, slik at det egentlig bare var å følge bruksanvisningen steg for steg. Når jeg valgte å installere Centos 4.3 som "workstation" så fulgte det med den nødvendige programvare for å kompilere kernel modulen.

Går ut fra at prinsippene for å få det aktuelle nettverkskortet til å kjøre mot Smoothwall kan bli noenlunde de samme, med mindtre at kortet støttes som default fra kernel (slik at det bare er å loade en eksisterende kernel modul.)

ellers så vil det nok kreve litt arbeide å modifisere en Smothwall express til å kunne kompilere nye kernel moduler.

Smotthwall har (i hvert fall hadde) et ganske utmerket diskusjonsforum, der man kunne legge ut mere spesialiserte spørsmål som dette. Husker fra den gang at jeg brukte dette at det fantes en del alternative kernelels omtalt på dette forumet.
Avatar billede langbein Nybegynder
30. marts 2006 - 23:19 #3
Se på rubrikken "Homebrew":
http://community.smoothwall.org/forum/
Avatar billede langbein Nybegynder
30. marts 2006 - 23:28 #6
Comunity til Smotthwall ser ut til å være stadig like aktiv som tidligere.
Her ser det ut som om "noen" har laget en modifisert smothwall distro med ferdig PCMCIA støtte. Kan eventuelt prøves.

http://www.vbles.org.uk/smoothwall-2.0-pcmcia.iso

Kan du legge et par ord hvis det skulle fungere ?
Avatar billede langbein Nybegynder
30. marts 2006 - 23:33 #7
Det kan ellers tenkes at støtten vil fungere kun for noen pcmcia kort men ikke alle. Det er ikke godt å vite. Må prøves. For trådløse kort så er det jo slik at det finnes mange forskjellige chips slik at en inkompilert støtte bare vil støtte bare de kortene som harn den aktuelle chip typen.