Avatar billede bluewest Nybegynder
03. maj 2001 - 09:09 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Er der noget der hedder HUB/SWITCH ???

Jeg er ved at købe komponenter til at etablere mit eget lille hjemme netværk. I den forbindelse har jeg gået og grublet lidt over om jeg skal købe en hub eller en switch - der er jo en klar forskel i både pris og ydelse. Jeg kender godt de tekniske principper bag både hub og switch. Jeg skal bruge mit netværk til både at dele filer og spille på 3 maskiner, hvor den ene kommer til at fungere som server.

Igår var jeg så nede hos min lokale \"pusher\" af edb-udstyr på Silicon Alley(Falkoner Alle), og der kunne han fremvise det helt nye - en 5 port W-Link 10/100 fast ethernet hub/switch.....
Det skulle efter hans udsagn være en blanding af de to teknologier, men den \"køber\" jeg ikke...

Er der nogen af jer her på Eksperten der har nogen erfaringer med en hub/switch ???

Avatar billede ion Nybegynder
03. maj 2001 - 09:12 #1
> Er der noget der hedder HUB/SWITCH ???
Ja, begge dele. Jeg kommer tilbage om et par timer, så kan jeg komme med en forklaring.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
03. maj 2001 - 09:18 #2
Avatar billede iggipop Nybegynder
03. maj 2001 - 09:27 #3
Kan han måske have ment en switching hub ? Det findes ved jeg !
Avatar billede svindler Nybegynder
03. maj 2001 - 09:29 #4
Hub/switchen detekterer, om det er en 10 eller 100 Mbit enhed du kobler på og kobler dig til den relevante af de to indbyggede \"hub-backplanes\". For at udveksle pakker mellem de to hastigheder, er du nødt til at bruge en switch, da det ikke er muligt at repetere signalet, som en hub normalt gør.

Det er IKKE noget nyt. 3com, dlink, intel og mange andre har haft sådanne enheder længe.
Avatar billede ucfatrox Nybegynder
03. maj 2001 - 09:32 #5
Kort fortalt:

Hub: Spreder pakkerne over hele netværket. Alle får pakkerne, men det er kun modtageren som modtager dem.

Switch: Sender pakkerne direkte til modtageren, uden at sprede sig.
Avatar billede bigo Nybegynder
03. maj 2001 - 09:33 #6
kimrosgaard>> Det er da en ok ting..

Min erfaring er at der skal være et meget godt argument for at benytte sig af hub/switch tingen.. En rigtig Switch er det bedste pga performance men de kan ikke smide data fra 10 til 100 eller omvendt. (har ikke fundet nogen som kan!) Personligt ville jeg vælge at skaffe en 100 Mb switch og sørge for at hele mit netværk kører 100 Mb på klienter.. Bedste performance og mindre problemer.
Avatar billede svindler Nybegynder
03. maj 2001 - 09:46 #7
bigo> Der er da masser af 10/100 switche på markedet???
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
03. maj 2001 - 09:51 #8
bigo>>det er da lidt noget sludder du fik skrevet der :) jeg har selv en Edimax 8 ports 10/100 mbit switch og jeg kører 100 mbit på mit LAN og 10 mbit mellem router og switch!
Avatar billede peter_m Nybegynder
03. maj 2001 - 10:20 #9
Kimrosgaard>> Laver den ikke bare dit input/output port om til 10mbit...altså ikke 100 til 10. når du bevæger dig ud på routeren..det andet lyder lidt buffer agtigt.
Avatar billede bluewest Nybegynder
03. maj 2001 - 10:29 #10
bigo>> En switch kan da sagtens køre både 10 og 100 samtidig.....

Så konklusionen på det i siger her er - at der er tale om en switching hub, dvs. at det er en HUB der har muligheden for både at køre 10 og 100 mb hvor den laveste fællesnævner på de tilsluttede netkort bliver den aktuelle hastighed.

Mit sidste spørgsmål er - er det ikke lidt \"overkill\" at købe en switch til hjemmebrug når den ikke skal bruges til hardcore spil ???
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
03. maj 2001 - 10:33 #11
peter_m>>nej, den switcher mellem 10 og 100 mbit, dvs hvis jeg sætter en pc på mit LAN der kun kan køre 10 mbit, falder hastigheden ikke på de andre pc\'ere der kører 100 mbit, modsat f.eks. en ren hub hvor det er langsomste netkort der bestemmer hastigheden på resten af netværket!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
03. maj 2001 - 10:35 #12
bluewest, net det er ikke overkill, du får en bedre performance med en switch uanset hvad du bruger netværket til! bl.a. vil du få langt færre collisions med en switch end med en hub
Avatar billede svindler Nybegynder
03. maj 2001 - 10:48 #13
Mange netværksspil benytter sig af broadcasts. Broadcasts vil komme hurtigere frem i en hub end i en switch, da en switch som minimum er nødt til at læse destination mac-adressen, inden en forwarding-beslutning kan tages.
De billige switche fungerer næsten alle som store-and-forward, hvilket i praksis vil sige, at de skal have HELE pakken ind i en buffer, før den bliver switchet.

I praksis betyder det ikke en dyt i et hjemmenetværk, med mindre du konstant står og overfører data mellem nogle få maskiner, samtidig med at andre maskiner skal bruge meget båndbredde.

Hvis alt dit udstyr kan køre 100 Mbit, kan du godt vælge en ren 100 Mbit switch eller hub. Mer-prisen for en 10/100-løsning kan først retfærdiggøres, den dag du får en gæst, der lige skal kobles på nettet med hans gamle 10 Mbit-kort.
Avatar billede bigo Nybegynder
03. maj 2001 - 11:35 #14
svindler>> Jeps. Enig..
Avatar billede bluewest Nybegynder
04. maj 2001 - 10:09 #15
Mange tak for jeres svar.

Jeg har bestemt mig for at købe den 5-port switching hub jeg har set til 399 - den må være dimensioneret nok til at klare mit lille hjemmenetværk.