Avatar billede petermjensen Nybegynder
18. marts 2006 - 18:12 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke se ny harddisk

Hej,

Jeg har lige været ude og købe en ny harddisk (SATA harddisk. Den køre sammen med en anden SATA harddisk)

Mit problem er at jeg ikke kan finde harddisken. (for at kunne mkfs på den)
Hvis jeg går ind og kigger i YAST/Hardware/Udstyrsinformation kan jeg se under
Devicename at den hedder /dev/sdb
Jeg prøver at at partioner den ved fdisk: fdisk /dev/hdb. der siger den at den ikke findes.
Hvis jeg også prøver følgene: mkfs -t ext3 /dev/sdb  siger den det samme.

Hvordan kommer jeg videre?
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2006 - 19:23 #1
Du skal da blot bruge "partitions tool" i YAST
Avatar billede petermjensen Nybegynder
18. marts 2006 - 19:50 #2
Der kan jeg ikke se mit drev.. Den vise mig kun mit ene SATA drev (hvor os,swp,home etc ligger på)
Avatar billede petermjensen Nybegynder
18. marts 2006 - 19:51 #3
Hov.. jeg har glemt at nævne at jeg bruger Suse 9.3
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2006 - 19:54 #4
fdisk -l    -> klik enter - bør give
/dev/sda
/dev/sdb
Avatar billede petermjensen Nybegynder
18. marts 2006 - 19:59 #5
Den lister: /dev/sda1 og /dev/sda2 .
Ud for den ene partition viser den: linux swap / solaris
Ud for den anden partition viser den: linux
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2006 - 20:01 #6
Og du kan ikke se disken i VAST -> System -> Partitioner
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2006 - 20:02 #7
RETTELSE
Og du kan ikke se disken i YAST -> System -> Partitioner
Avatar billede petermjensen Nybegynder
18. marts 2006 - 20:02 #8
Jeg har lige gransket lidt i udstyrsinformation i Yeast:
Der viser den ud for min nye harddisk: notready: JA
Det viser den ikke ud for min gamle hd.
Skal man gøre noget inden man formaterer?
Avatar billede petermjensen Nybegynder
18. marts 2006 - 20:03 #9
"Og du kan ikke se disken i YAST -> System -> Partitioner" - Nej
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2006 - 20:06 #10
Ja men SuSe har simpelthen ikke fundet disken, hvorfor aner jeg ikke har du husket alle ledninger
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2006 - 20:08 #11
"Skal man gøre noget inden man formaterer?" >>>>Ja du skal jo oprette partition/er men det vil dyret jo ikke
Avatar billede petermjensen Nybegynder
18. marts 2006 - 20:09 #12
"Ja du skal jo oprette partition/er men det vil dyret jo ikke" - Det var det jeg mente :)

Jep.. det vil jeg da mene.. Og når det er SATA, behøves man jo heller ikke at sætte jumpers og såån
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2006 - 20:10 #13
Hvad med at boote op på cd1 og lave en fiktiv installation, se om installationen finder disken og så skal du naturligvis afbryde installationen
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2006 - 20:11 #14
"Og når det er SATA, behøves man jo heller ikke at sætte jumpers og såån" >>> Nej det har du helt ret i
Avatar billede petermjensen Nybegynder
18. marts 2006 - 20:11 #15
kanon idé. Det prøver jeg lige.
Avatar billede petermjensen Nybegynder
18. marts 2006 - 21:07 #16
uhh .. det er et punkt jeg ikke lige tør at hoppe videre over ("Installer nu" selvom jeg ikke er kommet til partionering..) så jeg vil lige lave noget backup :)

Jeg vender tilbage imorgen.
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2006 - 21:47 #17
Ja men fandt installationen disken? du skal vælge "partitionering for experts" det kommer før "Installer nu"
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2006 - 08:13 #18
Avatar billede petermjensen Nybegynder
19. marts 2006 - 14:21 #19
puha. Jeg fandt ud af at jeg havde 9.2 på denne computer og ikke 9.3 .
Jeg har ikke nogle cd/dvd'er. jeg connecter til en FTP.
Men jeg kan ikke komme videre i installationen (Installationen ligner  ikke det screenshot du gav mig. Jeg når ikke engang til et interface.)

Men jeg kan ikke connecte til Suse's ftp. Den står bare og prøver at connecte.
Jeg har googlet den lidt og set at Suse 9.2 kan have problemer med SATA. Men som jeg har forstået er det controlleren Suse nogle gange kan have problemer med. Og min anden harddisk virker fint. Underligt.

Har du nogle ideer til hvad jeg så kan gøre?

Kan jeg få dig til at lægge et svar?
Avatar billede petermjensen Nybegynder
19. marts 2006 - 14:36 #20
puha.. Jeg tror jeg har den :)
Jeg fandt: http://forums.suselinuxsupport.de/index.php?s=4dc958dd6b563c9ac532302483b370c5&showtopic=15372

Det er åbenbart fordi usb'en konflikter?? JEg prøvede det der står (sudo /etc/init.d/boot.udev force-reload), og bum så viste fdisk -l sdb!
Skønt :)

Tusind tak for hjælpen!
Du må meget gerne lige lægge et svar så jeg kan give point, som tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2006 - 14:40 #21
Jeg er i den situation at jeg har alle SuSe installations cd-erne fra og med 6.4 og herunder også 9.2. Det er korrekt at du får en lidt anden skærm men det er i småtings afdelingen og du burde sagtens kunne forstå hvad jeg mener

Du skriver "Jeg når ikke engang til et interface.)" Det tyder da på at installationen heller ikke kan genkende din disk, prøv at trykke Esc under installationen så kan du da se hvad det er den står og tygger på.

Jeg er ret sikker på at jeg har kørt SATA med 2 diske under SuSe 9.2, jeg ville prøve at fjerne strømstikket til den fungerende disk og så se om installationen ville gå i gang på din nye disk
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2006 - 14:41 #22
Jamen så skal du jo se væk fra min kommentar
Avatar billede petermjensen Nybegynder
19. marts 2006 - 14:48 #23
Jeg håber ikke nåede at fjerne strømstikket, nu hvor jeg har fået det til at virke.

Tusind tak for hjælpen!!