Avatar billede jesperela Nybegynder
02. maj 2001 - 20:38 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

fra NTSC til PAL????

Jeg har et \"ATI 8mb rage LT pro\" grafikkort med TV-out koblet til mit fjernsyn. Hvordan ændrer jeg indstillingerne fra NTSC til PAL, så jeg kan se farver på mit fjernsyn???????????
Avatar billede keysersoze Guru
02. maj 2001 - 20:44 #1
det er formentlig ikke farverne på fjernsynet der skal ændres, men derimod skal du anskaffe dig et korrekt kabel
Avatar billede hadaps Nybegynder
02. maj 2001 - 21:11 #2
-> keysersoze
HVAD FANDEN er det du prøver at bilde den stakkels mand ind ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Avatar billede hadaps Nybegynder
02. maj 2001 - 21:14 #3
Det har ikke en skid med kaplet at gøre hvis han kan se noget på skærmen.

Du skal ind inder indstillinger.

højreklik på skrivebordet -> indstillinger -> avanceret -> så er den højest sansynligst på en at fanerne, hvas det er installeret korrekt.

Prøv at lede lidt. Det er i hvert fald der inde det skal findes (har selv et ATI radeon 64 mb vivo)
Avatar billede microtec Nybegynder
02. maj 2001 - 21:15 #4
keysersoze >> Prøver du at scorer billige point?
Det der er for langt ude.
Man benytter sgu da IKKE forskellige kabler til NTSC og PAL.

hadaps >> Hvorfor et svar? En kommentar ville værer rigeligt.

Jeg kan heller ikke hjælpe. Jeg kender ikke et \"ATI 8mb rage LT pro\" :o(
Avatar billede msmows Nybegynder
02. maj 2001 - 21:15 #5
Det har ikke en dyt med kablet at gøre.
Det kan være du under skærm/egenskaber/indstillinger/avanceret kan finde et sted at stille det om. Du kan også være så uheldig dit kort kun kan køre NTSC (never the same color).
Avatar billede msmows Nybegynder
02. maj 2001 - 21:17 #6
Der findes til nogle Ati-kort mulighed for en biosopdatering der gør det muligt at vælge pal.
Avatar billede microtec Nybegynder
02. maj 2001 - 21:18 #7
msmows >> Den med NTSC = \"never the same color\" er rigtig tekniker-slang :o)

De fleste nyere TV er nu multi-standard og kan kører både PAL og NTSC.
Avatar billede hadaps Nybegynder
02. maj 2001 - 21:18 #8
-> microtec unskyl, men jeg blev bare så gal på keysersoze, at jeg glemte at stille den tilbage til kommentar.
Avatar billede microtec Nybegynder
02. maj 2001 - 21:21 #9
hadaps >> Ja, det er tæt på at keysersoze  burde \"vippe\" ud for sådan et svar. Der er lidt for meget \"lykke-ridder\" over det.
Avatar billede msmows Nybegynder
02. maj 2001 - 21:24 #10
>microtec -  der er flere vcrmaskiner der kan afspille ntsc (ikke ægte ntsc), derimod er der ikke så mange tv der kan vise ntsc, multistandarden er pal/secam.
Avatar billede msmows Nybegynder
02. maj 2001 - 21:24 #11
:o)
Avatar billede microtec Nybegynder
02. maj 2001 - 21:28 #12
msmows >> En del multistandard er nu pal/secam/ntsc. Så slipper fabrikkerne for at producerer forskellige varianter af det samme TV.
SECAM er det heldigvis kun de tåbelige franskmænd, der bruger *gg*
Avatar billede msmows Nybegynder
02. maj 2001 - 21:45 #13
og russerne
Avatar billede keysersoze Guru
02. maj 2001 - 22:34 #14
erhm... jeg kan godt se at der er nogle der er lidt negative her - og måske har jeg taget fejl...

men på fx. Playstation, er der rimelig stor forskel på PAL og NTSC. Køber man fx et spil fra Japan, hvor de ikke kører med samme system som i Europa - ja så har man et problem! man vil nemlig se det hele i sort/hvis på TV\'et selv det kan klare begge formater!

hvorfor? fordi Playstation\'en er en EU-model, og de medfølgende kabler kan IKKE klare NTSC! derfor skal man have et andet kabel for at kan se det med farve!!!

Så styr lige jeres negativitet (tvivler i øvrigt også på, at man ligger kan så meget som komme i nærheden af top 10 hvis man som jeg åbenbart er en lykkeridder!)

måske har jeg misforstået spørgsmålet lidt, men kablet har i hvert fald i mange andre sammenhænge meget at sige...
Avatar billede msmows Nybegynder
02. maj 2001 - 23:19 #15
>keysersoze - det er ikke kablet, men den elektronik der er \"indbygget\" i kablet der gør forskellen. Det er en billig måde at lave en ps på.
Avatar billede keysersoze Guru
02. maj 2001 - 23:27 #16
i know - men jeg har heller ikke skrevet at det var DET der var løsningen! har bare erfaringer fra andre ting (også andre end PS) hvor jeg har haft dette problem. Om det så også gælder mht PC skal jeg ikke spille klog på da jeg ikke har testet det her...
Avatar billede msmows Nybegynder
03. maj 2001 - 00:46 #17
Hvad andet end ps (nysgerrig)?
Avatar billede keysersoze Guru
03. maj 2001 - 00:51 #18
PS2 ;o)
Avatar billede msmows Nybegynder
03. maj 2001 - 00:52 #19
OOOOHHHHH
Avatar billede microtec Nybegynder
03. maj 2001 - 08:27 #20
keysersoze >> Det er helt OK, at man ikke er så skrap til hardware-fejlfinding (så er man nok skrap til noget andet), men så bør man ikke svarer på denne type spørgsmål. I hvert fald skal man ikke lyde så overbevisende som \"...men derimod skal du anskaffe dig et korrekt kabel\".

Jeg husker forøvrigt et andet spørgsmål hvor du svarrede \"...\" lige før point skulle fordeles. Det er altså ikke så pænt ;o)
Avatar billede keysersoze Guru
03. maj 2001 - 08:42 #21
svarede? det var meningen at det kun skulle være en kommentar da jeg til tider gør dette...

hvilket spg?

i øvrigt er denne diskusion også lidt tom diskusion - for i 50 % af alle spg bliver der svaret forkert - men netop pga ekspertens styrke ved så mange brugere er der altid én der kan gå ind og rette disse svar - og hvis jeg har \"svaret\" med \"...\" et sted, så håber jeg da at alle har en intelligenskvotient der er bare en smule højere end jeres og IKKE accepterer dette. Så bare fordi der er en der har pisset på jeres sukkermad burde ikke gå ud over mig men i stedet komme spørgeren til gode!

P.S. vil gerne lige se det spg du ref. til...

EOD
Avatar billede microtec Nybegynder
03. maj 2001 - 08:49 #22
Ref. er http://www.eksperten.dk/spm/69342

Ok, det var kun en kommentart, men det eneste du bidrog med i spørgsmålet. Jeg huskede det som et svar, sorry :o)
Som gammel bruger har du sikkert også bemærket at nogen smider et fuldstændigt intet sigende svar i håb om at point deles. Bl.a. nomiz har gjort det flere gange. Admin har et par gange givet advarsler for det.
Avatar billede keysersoze Guru
03. maj 2001 - 08:52 #23
microtec >> jeg ved at jeg ikke bidrog med noget, men det er heller ikke nødvendigt - mange smider kommentarer for at kunne følge spg. - og det gør jeg altså også!

jeg er ikke \"pointridder\"... jeg har haft min periode i top 10 - men nu stræber jeg ikke efter at komme derop igen. Nu er jeg her mest for at _forsøge_ at hjælpe - måske kommer placeringen så igen... måske ikke...

anyway

EOD
Avatar billede keysersoze Guru
09. maj 2001 - 14:21 #24
jesperela >> har du fundet ud af noget?
Avatar billede poo Nybegynder
03. juli 2001 - 21:09 #25
Din udgang på dit Grafikkort sender Video ud i NTSC format
(Amerikansk TV) prøv følgende :
Du skal starte op i DOS mode, gå til c:\\ati\\tvformat\\setup,
derfra vælger du \"Dansk pal G\".
Du kan først aktivere TV-udgang når kabel er isat.

Mvh. Peter
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. september 2001 - 17:59 #26
Forskellen på PAL og NTSC er i hovede punkter.

Forskellige opløsninger
Forskellige hvidpunkter (farve standarter)
Og nok vigtigst:
PAL er 50 Hz (100Hz er noget fusk man optager kun i 50 Hz) NTSC er 59,9Hz (det er noget teknik der gør at det ikke er 60Hz)

Hvis i vil vide mere, så skal jeg se hvad jeg kan finde. Generelt må man sige at hele verden er plaget af forskellige standarter. Alene i Eu er der 3 lydformater (Nicam, A2, Secam), og 4 måder at sende lyd og billede sammen. Det betyder foreksempel at et tysk fjernsyn i england enten modtager lyd eller billede (med mindre det er et nyere fjernsyn)
Avatar billede imperialcardinal Nybegynder
03. juli 2002 - 01:01 #27