Avatar billede dannij Nybegynder
15. marts 2006 - 19:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

WL-500G Deluxe - opsætning af USB harddisk

Jeg har lige erhvervet mig en Asus WL500G Router, men kan ikke få min 300GB USB Harddisk til at virke. Jeg har delt den op i to partioner.
1: 200GB NTFS og
2: 100GB FAT32

Men kan ikke finde ud af at komme videre.

Jeg har prøvet at følge manalen grundigt, men intet held

Håber der er en der har et godt svar til mig
Avatar billede svindler Nybegynder
15. marts 2006 - 22:31 #1
Du har bootet routeren efter at have tilsluttet disken, som der står i manualen?
Har du prøvet den med een stor fat32 partition?
Har du prøvet at lave partitioner, der alle er under ~137 GB (kan ikke lige huske det nøjagtige tal, prøv omkring 120GB)?

Du er opmærksom på de begrænsninger, der gælder for multipartitioner. jvf manualen?
Avatar billede dannij Nybegynder
16. marts 2006 - 07:29 #2
Nu fik jeg det til at virke. Jeg kan nu finde begge partioner efter jeg lavede dem begge om til FAT32. Men i roden af FTP mappen ligger alle mapperne fra den ene partition og i en mappe med navnet "part1" ligger atte mapperne fra den anden partition. Det synes jeg både er irreterende at skulle rode rundt i og grimt.

Desuden havde jeg troet at den harddisk man satte til routeren ville kunne blive vist som et drev eller to på alle computerne i netværket.

Har jeg misforstået det, så det kun kan bruges som FTP eller er der noget smart, et program eller lign som kan ændre det?
Avatar billede svindler Nybegynder
16. marts 2006 - 09:25 #3
Med asus' egen firmware kan det kun bruges til ftp server. Hvis du lægger OpenWRT (http://openwrt.org/) på den, får du langt flere muligheder, men også mange flere udfordringer. Du får i bund og grund en linux server, som du selv skal konfigurere via tekstfiler, men på hjemmesiden er der en række gode forklaringer, der kan klare de mest almindelige udfordringer.
Avatar billede dannij Nybegynder
16. marts 2006 - 21:46 #4
Jeg faldt over denne side... http://wiki.openwrt.org/UsbStorageHowto
er der noget jeg kan bruge der og hvordan kommer jeg i gang. Jeg aner intet om linux ellernoget i den retning.

Har du selv en WL500 så du selv bruger førnævnte mulighed?
Avatar billede svindler Nybegynder
16. marts 2006 - 23:14 #5
nej, jeg har desværre ikke en wl500. Jeg har en Linksys wrt54g, der kører OpenWrt, men den har ikke usb-port, så jeg kan ikke fortælle dig, præcis, hvordan du skal gøre. Hvis du ikke har nogen erfaring med linux, er det nok lidt hasarderet at kaste dig ud i dette, som det første projekt.
Du kan evt gå ind sslug.dk og se, hvornår der er en install-fest. Der er sikkert nogen, der kan hjælpe dig der, hvis du tager dit grej med dig.
Avatar billede dannij Nybegynder
20. marts 2006 - 07:35 #6
Nu har jeg hentet programmet Webdrive fra http://www.webdrive.com/products/webdrive/index.html i en demoversion. Det virker delvist som mit ønske.

Man kan oprette et fast drev på computeren som indeholder en ønsket FTP adresse. I dette tilfælde selvfølgelig det drev som jeg har lavet på routeren.

Men jeg er som sagt kun delvist tilfreds. Jeg kunne jo rigtigt godt tænke mig at det blev så meget et drev på netværket så overførsleshastigheden ikke er så lav som når det er en FTP server man henter fra. Jeg har f.eks. nogle hjemmelavede ferie DVD-film liggende på serveren som jeg gerne ville kunne åbne og se på en tilfældig computer i netværket... men den begynder jo at skulle downloade en masse før jeg kan se den.... Det var ikke meningen.

Kan OpenWRT lave om på dette. Hvad går Open WRT mere præcist ud på? Er det noget med at det er noget firmware til routeren?
Avatar billede svindler Nybegynder
20. marts 2006 - 15:56 #7
OpenWrt erstatter den originale firmware med en rimeligt bar linux. Det er så muligt at tilføje pakker, så den f.eks. kan være filserver, printerserver, dnsserver, webserver og hvad man nu kan finde på, indenfor de begrænsninger, der selvfølgelig er med mængden af ram, flash, osv på asus'en.
OpenWRT bør ikke være det første linux du prøver. Når du har lært så meget linux, at du kan få en almindelig pc med linux til at opføre sig som du gerne vil, så kan du prøve at få OpenWrt til at gøre det.
Ellers vil du bar synes at linux er noget hø og OpenWrt med.
Din router kører allerede linux idag, men der er det pakket ind i et web interface, som kun giver mulighed for præcis de ting, som Asus har besluttet den skal kunne.
Avatar billede dannij Nybegynder
21. december 2009 - 08:11 #8
Tråden lukkes