Avatar billede thegreatnerd Nybegynder
15. marts 2006 - 17:51 Der er 58 kommentarer og
1 løsning

Valg af bærbar

Hej Eksperter!

Jeg har i et stykke tid gået og rodet lidt med tanken om en bærbar. Nu vil jeg høre herinde om der er nogle der kan lede mig på rette vej? Jeg har selv siddet og kigget lidt på nogle inde på EDBpriser, men jeg ved ikke helt hvad jeg skal gå efter.

Hvad angår lyd og grafik, kunne jeg godt tænke mig et godt grafikkort der kan tåle man spiller lidt en gang i mellem og meget gerne med DVI-udgang så jeg kan koble den til mit tv. Et okay lydkort er heller ikke af vejen. Det behøver ikke være en supermaskine (nødvendigvis) men det må godt kunne lade sig gøre at bruge den til andet end Word og Excel ;-)

Der må godt være en pæn størrelse HDD i. 60+ GB
Prisen må gerne være 10.000-15.000 hvis det er nødvendigt. Billigere er selvfølgelig også helt fint!

Hvis nogle vil have flere specs må I bare spørge.

Jeg går ikke efter noget specielt mærke. For min skyld kan det være ukendt, bare det virker som det skal!

Alle forslag er velkomne, gerne med links til EDBpriser.

Nu kunne det for nogle godt lyde som om jeg selv kan finde den inde på EDBpriser, men da jeg føler det er en ret stor investering vil jeg gerne have jeres bedømmelse.

- Asger!
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. marts 2006 - 18:03 #1
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=193950  super svedig maskine, med et af de nyeste gfx kort, dual core cpu, 4 timer batteri og alt hvad der bimler og bamler. fremtidssikret, hvis man kan tale om det i computer verdenen idag, men en virkelig lækker sag der kan bruges til alt
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. marts 2006 - 18:20 #2
den har også 17 tommer skærm og 80gb hdd... super super lækker.. savler faktisk selv over den he he, HP er nogle lækre bærbare
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. marts 2006 - 18:22 #3
HD out har den søreme også
Avatar billede thegreatnerd Nybegynder
15. marts 2006 - 18:54 #4
Hold da kæft mand! Den ser også lækker ud! Nice nok!
Avatar billede espersen Novice
15. marts 2006 - 19:31 #5
udemærket forslag !

kig forbi vores køberguide på http://laptopworld.dk/index.php?id=22

Pentium M bruger mindre strøm og yder mere - så er klart at anbefale !
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. marts 2006 - 23:22 #6
ja den ville jeg sku gerne selv have labberne i :)... Espersen har uploadet 9650 data til jeres hjemmeside :)

thegratnerd - har du besluttet dig eller skal jeg finde andre forslag, den jeg foreslog var jo i den dyre ende, men satme en svedig fætter
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. marts 2006 - 10:19 #7
maskinen er lige faldet 1000kr ved express delivery, siden igår :)
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
16. marts 2006 - 10:24 #8
Alternativt kan du kigge på IBM-maskiner på www.OK1.de  det er tyskere, men kan levere med DK tastatur og Windows. De er billige, men kræver at du kan fremtrylle et studiekort.

www.dell.dk er også et herre godt sted at kigge bærbare.
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. marts 2006 - 10:46 #9
dell (frika dell) er alt for dyre i forhold til den hardware du får, de er ikke just kendt for at bruge de bedste dele i deres compz, efter min mening er dell kun noget værd til store firma løsninger eller office computere, alt andet kan du få billigere og bedre andre steder.. Køber du comp i tyskland skal den også derned hvis den skal repareres og support er på tysk..
IBM er nogen lækre maskiner helt sikkert, men igen synes jeg de er alt alt for dyre i forhold til det produkt man får. Hvis man har 25000 at bruge så er IBM fint, men så kan man ligeså godt købe alienware. Tag en IBM til 13.250kr og sammenlign med http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=193950 så kommer du ikke i nærheden af den samme hardware til prisen
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
16. marts 2006 - 10:54 #10
drgonzo: forkert.... IBM har WorldWide Service, det betyder at du får den lavet her i DK på dansk...

Jeg vil give dig ret i din holdnign vedr Dell maskiner, hvis det er stationære... bærbare Dell'er er kvali, det er mine erfaringer med 5+ forskellige maskiner.
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. marts 2006 - 10:56 #11
Har kigget på den tyske hjemmesides IBM maskiner, der kommer du heller ikke i nærheden af samme hardware til prisen. Den der kommer tættest på koster 1995 euro (næsten 2000kr dyrere) end de 13250. Den har væsentligt mindre skærm og meget dårligere gfx kort
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. marts 2006 - 10:58 #12
OK vidste ikke det med servicen, men prisen er stadig for høj

Mine erfaringer med dell bærbare, er at det er noget skrammel, hvis du skal have noget der minder om high end multifunktions bærbare..
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. marts 2006 - 11:03 #13
dell kan du ikke få med core duo cpu, ikke engang deres xps serie bærbar + den er meget dyrere så der taber de også.. Ville desuden aldrig købe dell, det er noget plastic skrammel, men det er jo bare min mening :)
Avatar billede huset Praktikant
16. marts 2006 - 11:27 #14
Avatar billede huset Praktikant
16. marts 2006 - 11:28 #15
De nye Intel modeller er Dual Core processorerne T2300, T2400, T2500 og T2600 samt en Single Core processor T1300. De er på fra 1,66-2,16 GHz. Samtidig har man også introduceret yderligere 4 Pentium 4 procesorer, 631,641, 651 og 661 fra 3-3,6 GHz.
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. marts 2006 - 11:56 #16
huset - er du ikke inde på dells amerikanske hjemmeside der? så er der en heavy fragt samt told på. Jeg kiggede på dells danske site som der blev linket til tidligere.. ofte har de amerikanske firmaer det nyeste på deres amerikanske sider, noget tid før det kommer til europa..

synes stadig denne http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=193950  er svær at slå pris/hardware mæssigt hvis du kigger på danske sider
Avatar billede huset Praktikant
16. marts 2006 - 12:41 #17
Du kan godt få Core Duo i Dell i dk
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. marts 2006 - 12:44 #18
ok det var bare ikke en mulighed på den xps jeg kiggede på, og slet ikke til 13.250kr
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
16. marts 2006 - 12:56 #19
jeg har lige lavet en XPS600 til 13200 kr med dual core 3Ghz, 1 Gb Dual DDR, 6800 Grafikkort, 160 Gb Disk....

www.dell.dk
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. marts 2006 - 13:05 #20
ja det er da vist en stationær er det ikke? core duo får du ikke i 3ghz.. spm går på en bærbar
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
16. marts 2006 - 13:13 #21
Du har ret. Sorry.

Så kom her en e-value-code på en 9400 med Core Duo (1,83Ghz) 1 Gb Ram, 80 Gb Disk, X1400 grafikkort, 17" skærm osv osv. code: n03946    pris: 12315 kr.
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. marts 2006 - 13:24 #22
mindre cpu, dårligere gfx kort.. ville stadig tage HP´en, men det er jo meget individuelt fra person til person.. ville være rart hvis vi kan få lidt input fra spørger selv :)
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
16. marts 2006 - 13:43 #23
Hurtigere Harddisk, WinXP Media Center Edition, klasse mærke (ikke at HP er dårlig, Dell har jeg bare gode erfaringer med)... Jeg ville stadig tage Dell'en
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. marts 2006 - 13:47 #24
dell er bestemt ikke så godt som HP. der er vi helt uenige.. dell er højst et middelmådigt mærke.. hvad skal han med media center edition når comp skal bruges til bla at arbejde på? den skal jo ikke være et media center.. det er spild af penge der kunne bruges på hardware
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
16. marts 2006 - 13:58 #25
drgonzo: læs lige hans krav lidt bedre:
"Hvad angår lyd og grafik, kunne jeg godt tænke mig et godt grafikkort der kan tåle man spiller lidt en gang i mellem og meget gerne med DVI-udgang så jeg kan koble den til mit tv. Et okay lydkort er heller ikke af vejen. Det behøver ikke være en supermaskine (nødvendigvis) men det må godt kunne lade sig gøre at bruge den til andet end Word og Excel ;-)"

Så vidt jeg kan se lyder det mere somom han IKKE kun skal bruge den til kontor-arbejde, men lige så meget til at høre musik og se TV på.. Det er det Media Center Edition kan.
(hvis det kun var til kontornusseri, ville han kunne nøjes med en maskine til den halve pris).

Jeg har kigget lidt rundt på div laptop forums og alle dem jeg har set klapper af Dells maskiner.
Jeg har endnu ikke fundet noget på HP, og gider faktisk ikke lede, da jeg selv har så gode erfaringer med Dell, slået sammen med 2 af mine kollegaers erfaringer med forskellige bærbare, gør at Dell og IBM, (hvis jeg vinder i Lotto) er mine favoritter.

Derudover er der "ukendt leveringstid på HP'en.. Dell'en har du på max 1 uge.
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. marts 2006 - 14:04 #26
pc-netto.dk
      Max 3 d.  sååå det..

hvis jeg vandt i lotto blev det alienware, det er svedigt grej. men vi kan jo diskutere dell hele dagen. du synes det er godt, jeg synes det er snot, der bliver vi nok ikke enige..

venter på input fra thegreatnerd, da vi ikke kommer videre her :)
Avatar billede huset Praktikant
16. marts 2006 - 14:04 #27
Der er flere historier på E omkring dårlig behandling af dell support samt kvaliteten
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
16. marts 2006 - 14:18 #28
drgonzo:
check lige hvad de skriver inde på deres hjemmeside.. de hænger ikke på hvad EDBPriser skriver, men hvad de selv reklamerer for (om noget).

huset:
http://www.eksperten.dk/artikler/796
http://www.eksperten.dk/spm/537339

Der er også mange gode... Efter hvad jeg har kunnet finde er i max 5-10 brugere der laver hvad der minder om hetz mod Dell her.
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. marts 2006 - 14:51 #29
HP kan jo ikke svare for hvad danske firmaer har på lager af en specifik udgave

nu kender jeg også en der skiller bærbare ad og laver dem. han mener bestemt også dell er den værste gang plastic, og jeg giver ham fuldstændig ret

jeg prøver at oprette et spm om bærbar mærker så må vi se hvad folk siger
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
16. marts 2006 - 14:53 #30
Nu var det så også PC-Netto og alle de andre forhandleres hjemmesider jeg hentydede til... hvor fik du HP fra?
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
16. marts 2006 - 14:54 #31
jeg så lige 9400'eren er ikke lavet af plastik, men alu, så videt jeg husker.
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. marts 2006 - 15:07 #32
ok my bad med hp´s hjemmeside..jeg ville også hellere vente 5 måneder end jeg ville købe dell.
Men dell er bare et middelmådigt mærke, nu går jeg selv på en uddannelse spækket med it nørder og der er ikke en eneste jeg har snakket med der ville købe dell. De siger alle det samme.. Dell er godt til store firmaer og office computere.. skal du have noget der virkelig skal yde får du meget mere for pengene og en bedre kvalitet hardware ved andre producenter. Det er også min mening og jeg vil aldrig anbefale nogen at købe en frika-dell til andet end ren office brug. De folk jeg snakker med opfatter bestemt ikke dell som noget klassemærke.. de er gode til masseproduktion og det er det..
Men det bliver vi jo aldrig enige om :)
Avatar billede thegreatnerd Nybegynder
16. marts 2006 - 17:29 #33
Hey! Her kommer input ;)

Jeg kommer ikke så tit forbi computeren så jeg kan kigge mails fra Eksperten, derfor har jeg ikke været skide aktiv. Ironisk nok en af grundene til jeg skal have mig en bærbar!

Jeg har læst og studeret og kan næsten regne ud at turfen står mellem HP og Dell, eller frika-dell om man vil :)
Jeg har selv prøvet at "samle" en Dell maskine inde på deres site, og umiddelbart syns jeg prisen er den samme, hvis jeg tager Dell XSP med samme opsætning. Vi har 3 Dell maskiner i huset og jeg syns nu de virker fint nok. Har ikke de store problemer med dem.

Windows media center systemet er ikke nødvendigt! Jeg har et godt anlæg ved siden af som sagtens kan afvikle musik og film meget bedre end en bærbar. Det jeg mente var hvis man nu skulle have noget billede værk fra computeren over TV'et eller noget lyd over anlægget. Derfor må der godt være et fint lydkort i så man kan blæse det op på et anlæg uden det lyder som en blikdåse der spiller.

Så er den vidst klaret.

Tilbage til HP vs. Dell. Jeg er umiddelbart lidt ligeglad med hvilket mærke det bliver. Der er blevet sagt lidt skidt om Dell. Nogle der bander over HP eller funker det også?

Angående køb så blvier det ikke i morgen. Det skulle mest være en guideline for at finde ud af hvad jeg skal gå efter

- Asger!
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. marts 2006 - 17:50 #34
har oprettet et spm her der måske er værd at følge med i
http://www.eksperten.dk/spm/695678

nu har jeg været inde på dell.dk 2 gange idag, den billigste xps bærbar er 2000kr dyrere i standard opsætningen, men ingen af de 2 xps muligheder kan fås med dual core (core duo) cpu, så det er bestemt ikke den samme opsætning du får og ikke samme pris.. De HP maskiner jeg har haft mellem fingrene har været virkeligt lækre og i høj kvalitet og de folk jeg kender der har HP er rigtig glade for dem
Avatar billede thegreatnerd Nybegynder
16. marts 2006 - 18:13 #35
Jeg tror også jeg tager HP'en når det er. Det kan være jeg kan tage en snake med dig senere vedrørende valget, hvis det kan lade sig gøre? Jeg må lige se hvad banken siger engang om 14 dages tid. Mon de når at lave en federe én til da?

- Asger!
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. marts 2006 - 18:22 #36
kontakt mig på drgonzo@ofir.dk, glæder mig da til at høre hvordan den kører. sig til hvis du vil have svar :)
Avatar billede thegreatnerd Nybegynder
16. marts 2006 - 21:26 #37
Er det forresten også din messenger?
Avatar billede thegreatnerd Nybegynder
16. marts 2006 - 21:27 #38
Og lægger du ikke også et svar?
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. marts 2006 - 21:27 #39
nej den giver jeg ikke ud her, den kan du få pr mail :)
Avatar billede thegreatnerd Nybegynder
16. marts 2006 - 21:30 #40
Det aftaler vi bare
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. marts 2006 - 22:09 #41
jepz du skriver bare når dagen nærmer sig
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. marts 2006 - 22:12 #42
måske du også skulle afslutte spørgsmålet hvis du har fået de svar du ledte efter. Du ber bare dem du mener skal have point om at ligge et svar, så kan du bagefter acceptere dem, og selv fordele point hvis de er til flere :)

wizaxjb - følger du med i spm om bærbar mærke? Der er kommet en del respons efterhånden  http://www.eksperten.dk/spm/695678
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
17. marts 2006 - 10:46 #43
drgonzo: Det lader ikke til at du har ret meget er faring med Dell maskiner, ud fra at du ikke engang kan finde en maskine på deres hjemmeside når du har en value-code. Jeg vil nok foretrække hvis du holdt dig til de maskiner du har personlig rfaring med, og lad dem der har erfaringer med Dell udtale sig om dem?

MHT det andet spørgsmål, så ligner det tordenskjolds soldater, det er 2-3 brugere der konstant hetzer Dell uden selv at have de fornødne personlige erfaringer med maskinerne ("jeg har hørt" og "der er mange historier her på E").

Jeg udtaler mig om de maskiner/mærker jeg kender, resten lader jeg andre om.
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. marts 2006 - 11:26 #44
Fordi jeg ikke kender deres hjemmeside, kan jeg godt have arbejdet med dell..

Det er ikke hetz mod dell, det er bare ikke et særligt godt mærke set i forhold til asus, ibm, fujitsu siemens, hp mm.

EKS brugeren huset tror jeg nok ved mere om bærbare end du lige tror.. Check evt den hjemmeside han er med til at lave http://laptopworld.dk/

Det er fint du har gode erfaringer med dell, men derfor kan andre mærker godt være bedre, hvilket de er
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. marts 2006 - 11:33 #45
nu har jeg fundet den dell med din value code. skal den opgraderes så den har 1gb ram og winXP pro og selvstændigt gfxkort bliver den over 1000 kr dyrere en hp maskinen, så har den stadig dårligere cpu og dårligere gfx kort, så hvor er fordelen i det?
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
17. marts 2006 - 12:21 #46
xpPro koster ekstra 300 kr??? oveni de 200 kr ekstra dellen kostede med Mediacenter... hvor får du de sidste 500+ kr fra?
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. marts 2006 - 12:45 #47
processor opgradering til 1.83 core duo, xp pro opgradering, ram opgradering til 1024mb, gfx opgradering til x1400  14365kr eller deromkring, det er prisen de viser på siden

så er cpu stadig mindre end på HP maskinen, gfx kortet er dårligere
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. marts 2006 - 12:55 #48
de tager 1087kr for en opgradering fra 512ram til 1024, det er jo fuldstændigt sindssygt
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. marts 2006 - 13:19 #49
Kommentar: wizaxjb

Så kom her en e-value-code på en 9400 med Core Duo (1,83Ghz) 1 Gb Ram, 80 Gb Disk, X1400 grafikkort, 17" skærm osv osv. code: n03946    pris: 12315 kr.

Hvordan du har fået den pris aner jeg ikke, med det du sætter på den i dit indslag bliver det 14365kr

Kommentar: wizaxjb

Hurtigere Harddisk, WinXP Media Center Edition, klasse mærke (ikke at HP er dårlig, Dell har jeg bare gode erfaringer med)... Jeg ville stadig tage Dell'en

Harddisken er som standard magen til den i HP maskinen, skal den være hurtigere end HP maskinens skal den opgraderes til en 7200 rpm så kommer prisen op på 15252,50kr. Du kan så fjerne den mega dyre service aftale så kommer du ned på 12702,50kr.. Så er den 547,50kr billigere, men stadig med dårligere cpu og dårligere gfx kort, men en lidt hurtigere hdd.. Så hellere den bedre cpu og gfx
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
17. marts 2006 - 14:05 #50
så kunne man smide den bedre skærm på (jeg mener det var ca. 1000 kr). så er den 500 kr dyere, men men en MEGET bedre skærm.

Det fede ved Dell maskinerne er jo også at man kan konfigurere til de behov man har.
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. marts 2006 - 14:17 #51
kan du også med zepto og mange andre.. ville stadigvæk foretrække den bedre cpu, bedre gfx og den generelle bedre kvalitet af computeren
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. marts 2006 - 14:18 #52
men det har da været en hyggelig diskussion det her.. giver dig god karma for at holde en god tone i en lang diskussion, det er ikke alle der gør det her på E :)
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
17. marts 2006 - 14:24 #53
takker, og i lige måde, jeg er på vej på weekend/ferie nu, så det kan næsten ikke være meget bedre ;-)

/Wiz
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
17. marts 2006 - 14:53 #54
13690 kr med:
1,83 Ghz CPU
1 Gb Dual DDR Ram
X1400 Grafikkort (256Mb)
17" UltraSharp, TrueLife (1920 * 1200)
80 Gb 7200 RPM HD
1 Års Service
WinXP Pro m/SP2.

(så kunne jeg komme ind på Dells Shop igen :-) )
Avatar billede drgonzo Praktikant
17. marts 2006 - 15:28 #55
du tager lidt fejl i din karma tildeling.. jeg forguder ikke HP synes bare de er bedre end dell ;)  indenfor hardware forguder jeg alienware.. det er det vildeste grej :)  check alienware.com
Avatar billede thegreatnerd Nybegynder
04. maj 2006 - 14:33 #56
Lægger du et svar drgonzo?
Avatar billede drgonzo Praktikant
04. maj 2006 - 14:53 #57
yepz
Avatar billede drgonzo Praktikant
05. maj 2006 - 05:08 #58
dell sutter røv fordi: alt for dyrt, for dyre opgraderingsdele, lorte røv kunde service, dell er noget plastic lort...... Dell bapper kogler... færdig
Avatar billede thegreatnerd Nybegynder
05. maj 2006 - 23:15 #59
Så er det sq sagt ;)