Avatar billede thokarl Nybegynder
15. marts 2006 - 10:58 Der er 2 kommentarer

RAM i serveren

Vi har en SQL 2005 med nogle meget store databaser. (den største er 6 gb uden log)

Serveren er en x64 med 2003 enterprise. Den har 2 3ghz xeon processore og 4gb ram.

Der er 170mb fysisk ledig. SQL bruger 3.3gb

Nu er spørgsmålet så om det vil have den store effekt at sætte 4gb mere i?

/karlson
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
15. marts 2006 - 11:00 #1
ja det vil jeg mene.
Når der kun er 170 mb ledig vil det skabe problemer i spidsbelastninger.
Avatar billede Slettet bruger
17. marts 2006 - 07:58 #2
Det kan man IMHO ikke se så sort og hvidt på. Hvis det skal være meget simpelt så vil der som regel altid være noget at hente indtil du har mere RAM end du har data i din database, men det er jo en oversimplificering som er meget grov.

Problemet er at du kan have en database på 6G men det udsnit du reelt arbejder med 95% af tiden er måske 0.5-1G hvis bølgerne slår højt, i sådan en situation skal du nok ikke kigge på hardware men mere på design af databasen og det SQL du anvender mod den. Er det derimod sådan at du bruger stort set alle 6G hele tiden så vil det hjælpe at købe noget RAM.

Humlen af ovenstående er. Hvad er dit reele problem og hvornår kommer det til udtryk?
Her du forsøgt at måle på det - har I kigget på SQL i query analyser - query plan og endelig har i kigget performance monitor for at checke hvad der egentligt sker på serveren, swapper den eller hvad er det den venter på, hvis det altså er et performance problem du har.