Avatar billede zhark Nybegynder
02. maj 2001 - 15:24 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Skærm, defekt?

Jeg har ikke erfaring med skærme! En ven startede forleden dag sin PC og Skærmen var bare sort. Nu stiller jeg så lige et spm for ham.
Er der evt. en sikring i \"skærme\" eller er den bare kaputski?
1) Han har ALDRIG rodet med NOGET SOM HELST!
2) Spørg ikke om ydeligere oplysninger om PC
  eller skærm... aner det ikke.
Det er bare en ældre 15\" der har funket godt uden at have vist noget som helst tegn på svaghed.
Avatar billede abruscato Nybegynder
02. maj 2001 - 15:27 #1
En lille checker: Er stikkene tilsluttet henholdvis computeren og skærmen?  (Dette har været problemet for alt for mange af mine ikke-så-nørdede venner :)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. maj 2001 - 15:28 #2
Har han prøvet at sætte en anden skærm på computeren?

Der har for ikke lang tid siden været en artikel om defekte skærme, hvor de anbefalede at folk sendte dem til reperation.

/per
Avatar billede nicki Nybegynder
02. maj 2001 - 15:32 #3
Jeg har en gang oplevet noget lign. Problemet var i mit tilfælde skærmkortet. Jeg har ingen anelse om hvorfor, for computerens ejermand, havde ikke ændret nogen som helst indstillinger. Hvad kan man også vente af en compaq. Prøv at sætte skærmen til en anden computer, det er i hvert fald det første jeg ville gøre...... Håber det hjalp
Avatar billede zhark Nybegynder
02. maj 2001 - 15:33 #4
abruscato>
Altså: Han BRUGER en PC, og groft sagt ved han hvor tænd sluk knap er, jeg tror ikke han ved mere om hardwaren end det, Det væsentlige er at intet er pillet ved... tænd/sluk - dut.
Avatar billede abruscato Nybegynder
02. maj 2001 - 15:36 #5
For at fortsætte lidt i nicki\'s ånd:
Prøv at tag skærmkortet ud og sæt det i igen - Det *kan* være at det har rystet sig løst...
Avatar billede zhark Nybegynder
02. maj 2001 - 15:37 #6
hoejrup>
Jeg tvivler på det kan betale sig, men hvad med det her med en evt. sikring??
Avatar billede abruscato Nybegynder
02. maj 2001 - 15:40 #7
Glemte desværre at kigge efter sikringer da jeg åbnede en af mine skærme for et par timers tid siden... :|
Avatar billede zhark Nybegynder
02. maj 2001 - 15:41 #8
Til alle>>
OK selv om jeg godt selv kunne finde på de forslag vil jeg ikke snyde for point!
Men det jeg egentligt var ude efter var: Har \"man\" oplevet en skærm bare er \"væk\" en dag, sådan... tænd - SLUT og kaput?
Avatar billede ajs Praktikant
02. maj 2001 - 15:44 #9
Prøv at slutte noget andet elektronik til stikkontakten, det kunne være denne som er røget på en eller anden måde.
Avatar billede zhark Nybegynder
02. maj 2001 - 16:06 #10
ajs>
Nej der \"sker noget\" med selve HD osv. men jeg har (endnu) kun talt med ham i tlf. Ved bare han ikke er en \"pilfinger\" så jeg må ud og afprøve forslag. Lader lige spm stå lidt.
Mvh. zhark
Avatar billede michaelh Nybegynder
02. maj 2001 - 20:31 #11
Det er meget normalt at en skærm \"bare\" dør lige pludselig, det er som regel strømforsyningen (switch mode) og det er ikke bare lige at fixe, med mindre at man kender en der lige kender den skærm og har reservedele til den. Switch mode princippet gør faktisk netop at den bare er helt død, der er som regel en sikring, men det er nok tvivlsom om det hjælper at skifte den hvis den er gået. Kan man ikke få en ny brugt 15\" til \"ingen penge\". Men prøv selfølgelig først om den virker på en anden PC, det kan jo være så meget andet, som de andre jo også skriver
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. maj 2001 - 21:57 #12
zhark> Jeg har haft en skærm der ikke tændte, selvom der var lys i den grønne lysdiode på skærmen. Så det kan lade sig gøre.

/per
Avatar billede zhark Nybegynder
03. maj 2001 - 12:43 #13
hoejrup>
Jeg fik sku\' \"optattet\" din første linie (15:28:40)  forkert, det var selvfølgelig ment som det omvendt af at prøve skærmen på en anden PC og ikke noget med pilfinger at gøre :)

Men skærmen er kaput!
michaelh og nicki mener jeg kom nærmest indholdet af spm. Tak for nu!
Mvh. zhark
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. maj 2001 - 14:36 #14
zhark> Det er helt i orden.

/per