Avatar billede the_chozen_0ne Nybegynder
13. marts 2006 - 20:51 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Valg af PC samt især Rams betydning og slags RAM

Hej eksperter :)

Jeg sidder og kigger på ny computer idet der blev ved med at være problemer med den gamle. Jeg søger derfor en computer som kan klare det meste :). Jeg har i forvejen DVD brænder, og til nøds også 2.0 athlon processor og og RADEON 9600. Den skal være i stand til at køre spil og selvfølgelig basale ting som office osv, desuden skal den have service pack 2 hvilket jo influerer på RAM'ene.

Dette fører mig til mit næste spørgsmål, såvidt jeg ved er der 3 slags RAM, de gamle, DDR og en til slags? Jeg ville gerne vide hvad forskellen på disse er og hvor mange skal man bruge for at en computer kan køre spil og have service pack 2 osv installeret på samme tid uden problemer.

Jeg har set en computer i et blad til 4499 uden skærm. Denne har følgende specs:

Intel Celeron D processor 346 med 3.06 GHz
512 MB DDR ram
200 GB harddisk
256 MB Radeon 9550
DVD brænder
Windows XP home

Dog er dette nok ikke den bedste deal idet jeg allerede har DVD brænder og grafikkortet er vel hellere ikke det helt store, samt rammene er vel begrænset?

Udover de enormt mange spørgsmål jeg har stillet løbende tænkte jeg altså på hvad jeg bør købe af computer og hvor meget det bør koste for noget ordentligt, evt. hvis man selv samler, og det er så eksl. DVD brænder og evt. skærm (har 19 tommer, ikke fladskærm).

På forhånd tusind tak, og i må bære over med mine uendelige spørgsmål :)
Avatar billede the_chozen_0ne Nybegynder
13. marts 2006 - 20:53 #1
under ram tænkte jeg også på hvad fordelene og ulemperne er ved de forskellige slags ram, :)
Avatar billede allanfo Praktikant
13. marts 2006 - 20:58 #2
Du bliver nok ikke glad for en Celeron-processor, hvis du skal spille.

Et setup, som du burde blive glad for, er noget med 512-1024 Mb ram, og en processor i omegnen af 3 GHz. Dit grafikkort skal du nok op i noget med 6800GT eller et X800GT.

Du må så gøre op med dig selv om du vil have en AMD eller en Intel processor. Det er smag og behag, og i nogen grad pengepungen der afgør det.

Jeg ville i hvert fald ikke gå under 512 MB ram. WinXP bruger selv rigtig mange ressourcer, så du skal have noget ekstra.

De gamle SD-ram er der ikke nogle nye bundkort der bruger mere. Alle bruger nu DDR-ram eller DDR2-ram. De sidste er selvfølgelig hurtigere.

Jeg prøver lige at sætte noget sammen på SHG, så du kan se hvad jeg taler om.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. marts 2006 - 21:04 #3
Celeron er en lowcost udgave, så den ville jeg holde mig fra.

Du bør overveje, når du alligevel skal ud og handle ny, at få en Intel dualcore eller en AMD64. Mit bud er at det er også det allanfo kommer med.
Avatar billede allanfo Praktikant
13. marts 2006 - 21:05 #4
Så vidt jeg kan se, så har du DVDdrev, kabinet,diskdrev og strømforsyning.

Hvis du putter disse komponenter i, så vil du kunne køre de fleste spil rigtig godt.

Varenummer Status Beskrivelse Stk á I alt
  350347  Corsair Value DDR400, 512MB  349,00 349,00
  320923  Pentium4 Prescott 630, 3.0GHz, S775  1.425,00 1.425,00
  310872  Asus P5P800/SE, Intel i865PE, LGA775  579,00 579,00
  341092  Sapphire X800GT, 256MB, TV/DVI, AGP  1.519,00 1.519,00
  420255  WD Caviar 2000JD, 200GB, SATA, 8 MB  699,00 699,00

De koster så 4571 plus porto. Jeg ville dog give 349 kr mere, og fordoble rammen. Bundkortet kan køre dual-ram, så derfor er det bedre med 2 ens ramchips fremfor en stor.
Avatar billede allanfo Praktikant
13. marts 2006 - 21:13 #5
Jeg har med vilje ikke gået efter de helt ekstreme komponenter, da man kan smide en masse penge efter meget lidt ekstra ydelse. Grafikkortet er det samme som jeg købte for et par måneder siden, og det kører ret godt.

Jeg har selv en maskine med 3.2 GHz prescott, 2 Gb dual-channel ram, og en hoben diske. Jeg kører Half-Life 2 i 1600x1200 fuldstændig flydende. Og HL2 skulle være et af de mere krævende spil for tiden. Dog har jeg et ældre bundkort.

Du skal dog være opmærksom på, at din strømforsyning skal have godt med kræfter for at kunne køre disse ting. Jeg har selv 520 watt, da min maskine brændte 2 420 watt strømforsyninger af. En Chill-Innovation 520 watt PSU koster 685 kr.
Avatar billede the_chozen_0ne Nybegynder
14. marts 2006 - 13:04 #6
Mange tak for jeres hjælp, celeron processoren er smidt langt væk fra listen nu :)

Det ser super ud, er lydkort væsentligt? for det vi har er vildt forældet. Jeg kigger lige på den computersammensætning, men den ser jo rigtig god ud, især i forhold til prisen. Du mener ikke det ville være en god ide at have nogle flere ram, eller tæller DDR for "dobbelt" i forhold til SD ram? For jeg tror godt at jeg kunne bruge mere end dobbelt så mange som jeg har nu :) Men det er jo ikke mig der er eksperten ;)

Ville det i øvrigt gøre prisen væsentligt større at man også skulle købe kabinet (medmindre der ikke er sket nogen forskel på disse der kræver at man køber en ny, indenfor de sidste 6-8 år) og strømforsyning? For vi overvejer at beholde den gamle og så købe en ny, hertil har vi dog stadig drev og skærm :)

Inden en gang tak for jeres hjælp, jeg er en dør til det her :)
Avatar billede allanfo Praktikant
14. marts 2006 - 13:19 #7
Don't worry. Jeg har rodet med det her siden en VIC20 var moderne.

Bundkortet har et indbygget lydkort, som man skal bruge en del penge på at få bedre. Jeg har aldrig monteret separat lydkort siden man kunne få dem på bundkortet.

DDR-ram's fordel er udelukkende hastighed. Men du kan da sagtens putte mere i.

Med hensyn til kabinet, så findes der rigtig mange kabinetter på markedet. Jeg har lavet en 5-6 maskiner med dette til 445 kr:
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=26498
Eller i en anden farve.
Avatar billede the_chozen_0ne Nybegynder
14. marts 2006 - 14:15 #8
tusind tak for hjælpen!! værdsætter det virkelig :))!!!
Avatar billede msknives Nybegynder
15. marts 2006 - 10:38 #9
Du bør nok overveje et PCI-Express bundkort her med DDR2 ram: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=178098 eller http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=143120  grafikkort fx. http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=153774  Da AGP er på vej væk.  Zitechs kabinetter er gode, flotte og klassiske i udformning, vil du ha' et andet er her en mulighed: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=123350  husk dog ekstra kabinet blæser på 120mm fx. NorthQ,