Avatar billede esbjerg05 Nybegynder
13. marts 2006 - 17:29 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

PC starter ikke når der trykkes på tændknappen

Når jeg trykker på startknappen, er det eneste der sker at blæseren til processeren drejer en halv omgang, dette dog kun når jeg har sat stikket i på ny. Der er et lys i kabenettet som lyser.

Har i et par uger haft problemer med at min computer har hakket en del, dette både i spil og ved flytning af vinduer i windows.

I går skete det så at den gik helt død efter at have stået og renderet et billedet i 3ds.

Min pc er:
P4 2800
512 ram
ATI 9800pro icq
80 GB maxter

Er der nogen der ved hvad problemet kan være

Michael
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. marts 2006 - 17:30 #1
Varme og eller strøm
Avatar billede esbjerg05 Nybegynder
13. marts 2006 - 17:32 #2
# dragonknight
Hvis varme skulle den så ikke virke i dag, da det var i går den gik død.
Avatar billede boxer Nybegynder
13. marts 2006 - 18:09 #3
Det kan være både powerknappen og/eller strømforsyningen.

Når du skriver:
"Har i et par uger haft problemer med at min computer har hakket en del, dette både i spil og ved flytning af vinduer i windows.

I går skete det så at den gik helt død efter at have stået og renderet et billedet i 3ds."

Kunne det også tyde på et varmeproblem - så jeg er helt enig med dragonknight.
Avatar billede esbjerg05 Nybegynder
13. marts 2006 - 18:27 #4
Kan det være strømforsyningen, når der er lys i kabinettet og blæseren til processeren virker lidt
Avatar billede boxer Nybegynder
13. marts 2006 - 18:44 #5
Ja, hvis det kun er et par omdrejninger.

Lys i kabinettet - ja hvis du mener den lampe der sidder bagpå og blinker.
Avatar billede esbjerg05 Nybegynder
13. marts 2006 - 19:40 #6
der er et lys foran på kabinettet, der indikerer om der er strøm på computeren, og det er det der er tændt
Avatar billede gammelgaard_mink Nybegynder
13. marts 2006 - 19:43 #7
det er bundkortet der er røget, jeg tør vædde hva det skal være :) kender godt problemet, har haft det med flere af mine egne computere...
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. marts 2006 - 20:33 #8
Du må undskylde  mit første indlæg blev så kort, men jag havde ikke mere tid.

Med din beskrivelse af fejlforløbet, er min første tanke varme eller strømforsyningen (PSU). Det skal ikke udelukke RAM eller bundkort, for det kan det også sagtens være, men at påstå ud fra din beskrivelse at det er bundkortet, er letkøbt og usaglig.

Når jeg skriver varme, så er det selve køleren til CPU'en jeg mener. Den skal selvfølgelig være ren og uden nullerrmænd.
Det kan også være den termiske forbindelse mellem CPU og selve køleelementet. Der sidder normalt ganske lidt kølepasta, som sørger for forbindelsen. Er det en forholdsvis ny computer, og er den forholdsvis stationær (du flytter ikke for meget rundt med den), så tror jeg dette er i orden.

Strøm. Bundkort PSU og startknappen danner en treenighed som sørger for at starte dyret op. Når du trykker på startknappen fortæller du bundkortet du vil starte. Bundkortet sender besked til PSU'en, at den skal levere strøm. Når PSU'en er tilfreds med den leverede strøm, sender den et Power Good signal til bundkortet. Når bundkortet modtager dette, sætter CPU gang i opstarten.

Der er ikke andet for end at du er systematisk, og starter fra en ende af, og tager de fejlmuligheder der giver mindst arbejde/koster mindst.

Når, som også boxer har bemærket, at blæseren til CPU'en kun kører en halv omgang, så ville jeg også som det første undersøge PSU'en. Hvis du kan låne en anden maskine, så kan du trække ledningerne over fra denne til din maskine, og ad denne vej se om PSU'en er itu.
Hvis det ikke ændre på maskinens opførsel, ville jeg teste startknappen. Der går ledninger fra både startknappen og resetknappen ned til bundkortet. Der hvor disse 2 sæt ledninger er sat i bundkortet, kan du bytte om på dem, så startknappens ledninger kommer over på resetknappens plads, og omvendt.
Giver dette ingen ændring, så flytter du dem tilbage igen.

Den tredie mulighed er bundkortet, men dete er ikke så let at fastslå, så derfor prøver jeg alle andre muligheder, og når den eneste tilbageværende mulighed er bundkortet, vil jeg dømme det ude.

Inden da bør CPU køler renses og evt. kølepasta udskiftes. Ram bør også testes, men det tager vi senere. Som regel vil CPU blæseren nemlig rotere selv om der er fejl på RAM.
Avatar billede esbjerg05 Nybegynder
14. marts 2006 - 19:10 #9
Har i dag fået købt en ny strømforsyning, og nu starter den igen. Men problemet med at grafikken hakker er ikke væk, men det kan være at det skal være en anden tråd.
Så hvis dragonknight ligger et svar.

Takker mange gange for hjælpen
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. marts 2006 - 20:34 #10
Jo da. Jeg tror det kan klares med driveren, men jeg er ikke driver ørn, og jeg er ikke i tvivl om, at der er en eller anden der kan hjælpe dig med det.
Avatar billede esbjerg05 Nybegynder
14. marts 2006 - 20:39 #11
Ok bare i orden, takker mange gange for hjælpen
Avatar billede boxer Nybegynder
14. marts 2006 - 21:07 #12
Mon ikke bare du skal herind:
https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&folderID=27
og finde en driver til idt grafikkort.

Det kan være en fordel først at gå i enhedshåndtering, højreklikke på grafikkortet og vælge fjern. Derefter genstartes og grafikkortet installeres påny.
Den fremgangsmåde afhjælper ofte små hardwarefejl.
Avatar billede esbjerg05 Nybegynder
14. marts 2006 - 21:45 #13
i enhedshåndteringen står der at der er en radeon 9800 pro secondary, og så en radeon 9800 pro, har det noget at sige
Avatar billede boxer Nybegynder
14. marts 2006 - 21:53 #14
Nej, det har det ikke. Det betyder sandsynligvis at du har TV-out eller lignende på dit grafikkort.
Det er IKK det secondary du skal fjerne.
Avatar billede esbjerg05 Nybegynder
14. marts 2006 - 22:14 #15
OK, men der sker stadig ingenting, det hakker stadig ligeså meget som før
Avatar billede boxer Nybegynder
14. marts 2006 - 22:18 #16
Har du også opdateret driveren?

Tjek også om du har nyeste directx - den kan hentes via windows update.
Avatar billede esbjerg05 Nybegynder
14. marts 2006 - 23:02 #17
ja skulle have gjort begge dele
Avatar billede boxer Nybegynder
14. marts 2006 - 23:10 #18
Jeg må indrømme at jeg ikke er helt klar over om du kan have et hardwareproblem mere. Ram er nok det mest sandsynlige, men grafikkort er måske også en mulighed.

Har du mulighed for at låne en lignende ramklods, synes jeg du skal prøve at teste det.
Avatar billede esbjerg05 Nybegynder
15. marts 2006 - 11:56 #19
er der nogen ide i at formatere computeren, i håb om at det skulle hjælpe.
Avatar billede boxer Nybegynder
15. marts 2006 - 13:54 #20
Det tror jeg ikke.