Avatar billede fulper Nybegynder
13. marts 2006 - 17:17 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

D-Link WLAN, og ATI GFX i Debian Sarge

kortet: D-Link AirPlus G DWL-G510 Wireless PCI

Jeg er ny til Debian så jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gribe det her an, ved faktisk slet ikke hvor jeg skal begynde...

Hjælp!
Avatar billede fulper Nybegynder
13. marts 2006 - 17:18 #1
og ATI kortet er Radeon 9800 pro 256 fra club3d btw.
Avatar billede daniboy Nybegynder
14. marts 2006 - 11:04 #2
Nu vil jeg værre fræk at spørge, hvad er spørgsmålet?
Avatar billede fulper Nybegynder
14. marts 2006 - 16:17 #3
=)

Jeg har installeret Debian Sarge, men kan ikke få mit WLAN kort til at virke, og mit ATI kort fungerer kun minimalt(800x600@85Hz) og OpenGL programmer kører meget langsomt.

Ved at ATI ikke er så smart til Linux, men har ikke lige penge til et nyt gfx for tiden desværre :(
Avatar billede fulper Nybegynder
14. marts 2006 - 16:19 #4
så det jeg efterlyser er vel drivere og måske lidt hjælp til at få dem til at køre.
Avatar billede zypher212 Nybegynder
15. marts 2006 - 09:21 #5
Det trådløse netkort:

kør kommandoen lspci i en terminal og post output her. På denne måde kan vi muligvis se hvilket chip der er på netkortet og derigennem rådgive dig om hvilket driver du skal bruge. Desværre tror jeg at løsningen er ndiswrapper frem for en "rigtig" linux driver. Men lad os nu se. :)
Avatar billede zypher212 Nybegynder
15. marts 2006 - 09:21 #6
Vi tager lige gfx kortet senere. Det er en lidt besværlig proces nemlig. :)
Avatar billede fulper Nybegynder
15. marts 2006 - 21:09 #7
network controller: RaLink : unknown device 0302

Håber det er nok, har ikke lige mulighed for at overføre det hele til windows, men skal du bruge mere må jeg bare finde papir + blyant =)
Avatar billede zypher212 Nybegynder
15. marts 2006 - 21:20 #8
Det var du heldig.. Har selv haft et kort med en chip fra Ralink så den klarer vi nok... Vent et par minutter så kommer der links og forklaring :)
Avatar billede zypher212 Nybegynder
15. marts 2006 - 21:22 #9
Før jeg begynder skal jeg lige vide om du er helt begynder til linux, eller du godt kan basale ting?
Avatar billede fulper Nybegynder
15. marts 2006 - 21:25 #10
er nybegynder =)
Avatar billede fulper Nybegynder
15. marts 2006 - 21:26 #11
kortet er btw revision c

googlede lidt rundt og det ser ud som om det betyder noget, nu ved du det ihvertfald :P
Avatar billede zypher212 Nybegynder
15. marts 2006 - 21:34 #12
http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php/Downloads

Hent den driver der hedder rt2x00, pak den ud (Med kommandoen tar zxfv filnavn), og gå til den udpakkede mappe.

Kør nu kommandoen "make" og efterfølgende "make install". Hvis alt går som planlagt skulle du nu kunne bruge driveren. :)

Der er nu tre muligheder:
Enten er din chip en ralink 2400 og du skal så bruge kommandoen:
modprobe rt2400pci

ellers er det en ralink 2500:
modprobe rt2500pci

Eller måske en ralink 261:
modprobe rt261pci

Prøv dig frem. Når kommandoen "iwconfig" returnerer at der er et interface der hedder noget i retning af "ra0" så er vi kommer meget langt :)
Avatar billede zypher212 Nybegynder
15. marts 2006 - 21:35 #13
Ja revisionen betyder altid noget. Som regel skiftes hardwaren fuldstændig ud mellem revisionerne, og det er derfor et helvede at finde et kort der har drivere. :)
Avatar billede zypher212 Nybegynder
15. marts 2006 - 21:41 #14
Hvis det driller dig, så er der også råd for det... :) Tror først at det lykkedes for mig at få kompileret de drivere i 5. eller 6. forsøg :)
Avatar billede fulper Nybegynder
15. marts 2006 - 21:45 #15
cool :)

prøver det nu.

*krydser fingre og kaster med salt*
Avatar billede fulper Nybegynder
15. marts 2006 - 22:47 #16
ok, jeg untar den og den ender i root mappen.

jeg skriver make filnavn, intet sker :(
Avatar billede fulper Nybegynder
15. marts 2006 - 22:54 #17
btw der stod i en af filerne at kernen skal være mindst 2.6, og min kerne er 2.4

fik jeg forresten lige effektivt understreget hvor ny jeg er? :)
Avatar billede zypher212 Nybegynder
16. marts 2006 - 08:07 #18
Nej men du fik lige understreget hvad jeg ikke havde tænkt på.. Du skal lave din egen kerne nu. :) Og det skal være 2.6...

Ender i root mappen? Hvor har du lagt den henne originalt? Ville anbefale dig at ligge den i en mappe som /home/ralink eller lignende. :)

Søg efter en guide til kernekompilering. der står evt. lidt på debianguiden.dk.
Avatar billede fulper Nybegynder
16. marts 2006 - 10:41 #19
lagde den i /home/drivers/d-link/ men den smuttede over i root :P

det bliver bedre og bedre, kigger på Kernen nu, håber ikke det blir et helvede at sætte op... :(
Avatar billede zypher212 Nybegynder
16. marts 2006 - 12:00 #20
Det gør det ikke. Hvis du ved hvad der er af indmad i den computer så skulle det ikke være det helt store problem at lave en ny kerne. :) Det handler bare om at enable noget features. :) Læs hjælpeteksten til de enkelte ting så plejer det at gå rimeligt nemt.
Avatar billede fulper Nybegynder
12. december 2008 - 03:19 #21
svar