Avatar billede mrcape Nybegynder
13. marts 2006 - 14:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

filsystem til backup ntfs, fat eller fat32?

Jeg skal lave en partition på en harddisc. partitionen skal kun bruges til at lave backups af dokumenter, billeder mm. Partitionen skal ikke anvendes til system-backup.
Skal jeg formattere partitionen i ntfs, fat eller fat32?
Avatar billede ejvindh Ekspert
13. marts 2006 - 14:17 #1
Jeg ville bruge FAT32, idet det kan læses fra alle mulige styresystemer, og til ren backup, vil du ikke for alvor kunne mærke en forskel i performance i forhold til ntfs.

FAT16 er kun nødv. hvis du vil have adgang til HD fra systemer som WIN95 og tidligere.
Avatar billede mrcape Nybegynder
13. marts 2006 - 14:25 #2
der er 5 arbejdsmaskiner, der skal bruge harddiscen til backup. Maskinerne kører win2000 eller winXP! kan både 2000 og XP læse ntfs?
Avatar billede ejvindh Ekspert
13. marts 2006 - 14:54 #3
Ja.
Avatar billede mrcape Nybegynder
13. marts 2006 - 14:59 #4
tak for info. tjekkede lige nogle andre tråde omkring fat og ntfs. harddisken er nu formatteret i ntfs...
Avatar billede ejvindh Ekspert
13. marts 2006 - 15:05 #5
Alt i orden. Fat32 er en fordel, når tingene begynder at gå galt (og man begynder at have brug for start-disketter og lignende). Men eftersom du har 5 computere, skal det jo nok gå temmelig galt, inden du får brug for de fordele som Fat32 giver. Jeg takker for point. :-)