Avatar billede starfish Nybegynder
13. marts 2006 - 13:26 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Ramtype til budkort? (ddr, ddr2 dual etc?)

Hej.

Jeg står for at skulle købe ny PC.

Processor bliver en Athlon 3800+ X2
Bundkort bliver Asus A8N

Jeg skal have puttet 2gb ram i, men jeg aner faktisk ikke om det skal være DDR, DDR2, Dual DDR eller Dual DDR2.

Er der nogen her der kan hjælpe mig med at forklare hvad der er forskellen på de forskellige typer og hvad jeg evt. skal være opmærksom på?

Så vidt jeg kan læse mig frem til er det Dual DDR ram der skal bruges. Dog vil jeg gerne være helt sikker.

Hvis I endda kan give et link til rammene på shg's hjemmeside ville det være helt nice. Det er der jeg køber resten af computeren :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. marts 2006 - 13:32 #1
Du skal bruge DDR RAM i A8N
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. marts 2006 - 13:35 #2
DDR2 er en nyere type RAM, og vil ikke passe i det bundkort du nævner.

Dual eller ikke dual, har som sådan ikke noget at gøre med RAM modulerne, men er en freature på bundkortet. Det angivne bundkort understøttet Dual RAM, og for at du kan køre i dual mode med RAM, kræves, at modulerne er af samme type, og helst også fra samme fabrikant.
Avatar billede allanfo Praktikant
13. marts 2006 - 13:37 #3
Disse her vil fungere fint. Det er 2 stk 1 GB ram. Bundkortet kan køre DUAL-DDR, så 2 ens moduler er nødvendige, for at få maksimal ydelse.
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350892
Avatar billede starfish Nybegynder
13. marts 2006 - 13:54 #4
Hej. Tak for info so far :-)

Dog ser de ram ud til at være en smule langsommere end dem jeg nu har kig på.
Jeg er ikke klar over hvor meget det betyder, men når jeg endelig skal købe nyt grej vil jeg gerne bruge lidt ekstra hvis det kan svare sig.

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350929

Vil det være dumt at købe disse?
Avatar billede allanfo Praktikant
13. marts 2006 - 14:01 #5
De har samme FSB, og cache-timingerne har i mine øjne kun betydning hvis man ønsker at overclocke. Der er måske 1 procent at hente ved bedre cache-timing, men de 600 kr kan man i stedet bruge bedre andre steder.

Rammene vil fungere fint, men ikke mærkbart bedre end så mange andre.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. marts 2006 - 14:14 #6
Disse 2 er også nævnt i Qualified Vendor List http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350892
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. marts 2006 - 14:22 #7
Sorry, fik lige en telefonsamtale, og opdaterede ikke sien inden jeg trykkede på send.
Avatar billede starfish Nybegynder
13. marts 2006 - 14:49 #8
Der er jo nok noget om det, når nu I begge har nævte disse ram :-)

I må gerne smide et svar så jeg kan komme af med nogle point.

Så må jeg jo på jagt efter noget at bruge de sidste 600 kr. til :-)
Avatar billede allanfo Praktikant
13. marts 2006 - 14:52 #9
Bare det virker :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. marts 2006 - 14:56 #10
:-)