Avatar billede shusby Nybegynder
12. marts 2006 - 18:49 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

IBM DeskStar harddisk der hyler uafbrudt

Hej exp'er,
jeg har en efterhånden 4 år gammel harddisk(IBM DeskStar, ATA, IDE, 40.0GB, 7200 rpm), der er begyndt at hyle utrolig højt, når den er tændt, og det stopper ikke, men den kører skiftevis op og ned i lyd-intensitet.
Jeg aner ikke hvorfor, og den hyler uanset temperatur, så det skyldes sandsynligvis ikke over-ophedning.

Er det muligt at kurere min hd, eller skal jeg ud og have fat i en ny efter fire års brug?

På forhånd tak..
Avatar billede levithan Nybegynder
12. marts 2006 - 18:56 #1
jeg tror du skal kigge efter slidte lejere og det er ikke noget du kan lave.

hvis den altid har været lydløs og du intet har gjort i dit kabinet. (nogle gange kommer der resonans i kabinettet) men hvis du har sat øret ned på disken og den strøjer / hyler ligner det tegn på slitage
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. marts 2006 - 19:21 #2
Jeg ville kassere disken. Deskstar serien var ikke den mest pålidelige serie af diske, så den ville ejg ikke stole på.
Avatar billede shusby Nybegynder
12. marts 2006 - 20:46 #3
Tak
Avatar billede shusby Nybegynder
12. marts 2006 - 20:47 #4
for svaret.. køber nu en 80 gb seagate..
Avatar billede levithan Nybegynder
13. marts 2006 - 13:50 #5
shusby
et godt råd, hvis du ikke tager backup så tit kunne det være en god løsning at købe 2 harddisken og få indholdet af disk 1 spejlet og på den anden så hvis der sker noget med din harddisk så kan du bruge den anden uden at du har problemer med at miste data. harddiske i dag er noget lort de går hurtigt i stykker tro mig jeg har prøvet det så tit. så nu kører jeg kun raid 1 (spejling af diske) det er lidt dyrt men jeg mister aldrig noget