Avatar billede carlt Seniormester
12. marts 2006 - 14:28 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Flytte RJ45-stik mellem stionære og bærbare?

På den stationære PC har jeg forbindelse til Internettet (Kabelmodem).
Kan jeg uden risiko for at ødelægge IP-adresser (evt. MAC-adresser hedder det vist) ”bare” flytte RJ45-stikket over i den bærbare.
Og når jeg så er færdig på den bærbare bare flytte tilbage igen?
Avatar billede allanfo Praktikant
12. marts 2006 - 14:29 #1
Ja. Det giver ingen problemer.
Avatar billede cow-tilter Nybegynder
12. marts 2006 - 14:36 #2
Hvis den lige pludselig ikke kan bruge netværket efter du har flyttet kablet, vil en genstart hjælpe. Det sker engang i mellem for mig, hvis jeg laver det trick. Lige en lille detalje, IP adresser og MAC adresser er ikke det samme :)
Avatar billede allanfo Praktikant
12. marts 2006 - 14:41 #3
IP-adressen er noget du får fra din udbyder, mens MAC-adressen er et unikt nummer der sidder i dit modem.
Avatar billede cow-tilter Nybegynder
12. marts 2006 - 14:44 #4
IP adressen er også den der fortæller en anden computer hvad din computer hedder, og det er den der nogle gange giver problemer hvis du flytter stikket over. MAC adressen er en hardware adresse på dit netkort, og kan identificere din computer selv om IP adressen udskiftes (for lige at gøre forviringen total).
Avatar billede trawets Nybegynder
12. marts 2006 - 14:45 #5
At man fltter RJ-45 stikket (netkablet) fra en Pc til en anden / bærebar sker der ikke noget ved, og det røre ikke ved noget på computeren, udover at du selvfølgelig ikke har internet på den mere..

Med andre ord som allanfo siger "Ja. Det giver ingen problemer."
Avatar billede carlt Seniormester
12. marts 2006 - 14:46 #6
Når jeg skifter over til den bærbare, siger den: Begrænset eller ingen forbindelse. Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC
Avatar billede cow-tilter Nybegynder
12. marts 2006 - 14:49 #7
Det sker også for min på nogle bestemte routere. Efter at have genstartet og/eller brugt "Reparer" funktionen et par gange virker det som regel, men det er ret frusterende.
Avatar billede carlt Seniormester
12. marts 2006 - 15:01 #8
Efter genstart siger den: Begrænset eller ingen forbindelse. Du har muligvis ikke adgang til Internettet..
Avatar billede trawets Nybegynder
12. marts 2006 - 15:03 #9
Og IP adresse, Gateway osv. er som de skal være?
Avatar billede leif Seniormester
12. marts 2006 - 15:03 #10
Har du router ? Hvilken udbyder / internet forbindelse ?
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
12. marts 2006 - 15:08 #11
Hvis du kun har en ip adresse fra din udbyder, går der over en time inden du sætte den anden pc til igen.
Avatar billede plx Nybegynder
12. marts 2006 - 15:18 #12
En mulighed er, at give begge computere samme MAC adresse
http://www.nthelp.com/NT6/change_mac_w2k.htm

bare husk, at hvis de en dag skal på netværk sammen, skal addressen ændres tilbage

Du har ikke tilfældigvis Webspeed?
Avatar billede carlt Seniormester
12. marts 2006 - 15:37 #13
Udbyder: Dansk Kabel TV.
Ingen router.
Om IP-adresse, Gateway osv. er som de skal være:
Hvor er det lige man ser det (Jeg troede  det var i Netværk/LAN-forbindelse/egenskaber, men det ser ikke ud til at være tilfældet).
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
12. marts 2006 - 15:49 #14
Såvidt jeg kan se er du kun tildelt 1 dynamisk ip adresse dvs. du skalvente over en time inden du kan komm på igen med den anden pc, det kommer du udenom ved at investere i en router, så kan du have begge to på samtidig.

http://www.dk-tv.dk/Default.asp?ID=200
Avatar billede double-g Juniormester
12. marts 2006 - 16:10 #15
du kan prøve at køre kommandoen

ipconfig /release navn-på-din-forbindelse

i en DOSprompt inden du hiver netkablet ud af "den første" computer.
Avatar billede carlt Seniormester
12. marts 2006 - 16:32 #16
john w.
Jeg har en DI-604 router liggende, men har først mulighed for at få fat i den i morgen.
Og dit link beskriver jo tingene, så jeg tror på, at jeg kan finde ud af det.
Jeg vender tilbage i morgen.
Avatar billede plx Nybegynder
12. marts 2006 - 16:48 #17
Hvis du ikke vil lege med mac adresser, så husk at genstarte kabelmodemet efter du har koblet routern på, ellers kommer det ikke til at virke
Avatar billede carlt Seniormester
12. marts 2006 - 16:53 #18
Genstarte?
Sluk for strømmen og tænd igen - med det samme?
Avatar billede plx Nybegynder
12. marts 2006 - 18:07 #19
Ja, afbrydelse af strømmen et øjeblik kan gøre det
Avatar billede carlt Seniormester
16. marts 2006 - 13:01 #20
Jeg har nu afprøvet DI-604.
Da jeg ikke umiddelbart kunne få den til at virke, kontaktede jeg udbyderen. Det så ud til at være OK.
Dernæst kontaktede jeg DI-604-fabrikanten og han kunne hurtigt konstatere, at den ikke virkede mere.
Så jeg må nok invester i en ny router - eller benytte løsningen med at at give begge computere samme MAC adresse.
Det vil jeg overveje (billigst/nemmest/bedst/mest praktisk).
m.v.h
carlt
Jeg ved ikke rigtigt, hvordan I vil have fordelt points
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
16. marts 2006 - 14:10 #21
Del ud som du synes, bliver ikke fornærmet hvis ikke jeg får.)
Avatar billede carlt Seniormester
23. marts 2006 - 09:04 #22
Løsningen:
Jeg købte en trådløs router, og den er jeg nu ved at få til at virke.
Tak for jeres hjælp/kommentarer.
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
23. marts 2006 - 09:44 #23
Du er velkommen til at se på det her, det er da muligt du kan bruge noget fra det?
http://www.nettips.dk/default.asp/KatId=103/SubId=/id=2531/text=Installer+et+sikkert+tr%E5dl%F8st+netv%E6rk