Avatar billede khalus Nybegynder
12. marts 2006 - 13:22 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Evt. defekte ram, måske defekt motherboard

Her for lidt under en uge siden begyndte min computer at fryse. Det problem fik jeg løst ved at sætte mine RAM i et andet stik på motherboardet. Problemet er nu bare, at når mine RAM får for meget at lave, så slukker computeren. Jeg har kørt Memtest, og når den kommer op til omkring 35% så slukker min computer. Skal jeg ud og købe nyt RAM, nyt motherboard, eller skal jeg bare fixe et eller andet? (Først sad RAM i et blåt stik (der er to blå og to sorte), nu har jeg sat det over i det andet blå stik, selvom det ikke er det der sidder tættest på)
Jeg har prøvet at finde svar ved at søge, og det var også sådan jeg fandt ud af, at man skulle bruge memtest, men jeg kan altså ikke finde et konkret svar. Hvis i har et link til et spg. som kan bruges vil i selvfølgelig også få tak - og point, hvis i vil have det.
Avatar billede trawets Nybegynder
12. marts 2006 - 13:27 #1
Hvor mange ram snakker vi om her, og nogle PC specifikation ville også være rart.
Og hvad laver du på computeren når den går ud?
Avatar billede khalus Nybegynder
12. marts 2006 - 13:30 #2
512 MB DDR Ram, 3 ghz intel p4 processor. Hvis der er mere som er nødvendigt at få af vide vil jeg hjertens gerne skrive det.
Den går ud når jeg spiller computerspil, eller kører nogle programmer der bruger meget hukommelse.
Avatar billede khalus Nybegynder
12. marts 2006 - 13:33 #3
Forresten hedder rammene noget med elixir, hvis det kan hjælpe.
Avatar billede trawets Nybegynder
12. marts 2006 - 14:59 #4
Jeg ville nok minimum smække 1024 DDR RAM i, og hvis de ram der sidder i, i forvejen er af ældre dato, ville jeg skifte dem ud med nogle andre også. sådan så man i alt kom op på en 1536 eller 2048 (anbefales).

Forklaring:
Ram fungere som en slags korttidshukommelse, altså der hvor diverse data bliver forarbejdet, inden de bliver sendt videre i systemet.

Fx. Hvis du sidder med et program der kræver en god mængde hukommelse, vil dine 512 RAM skulle arbejde helt vildt sindssygt, hvilket nok vil resultere i lag, eller simpelthen at computeren kan gå ned. også kaldet stress hehe (:

Håber du kan bruge det til noget.
Avatar billede khalus Nybegynder
12. marts 2006 - 15:08 #5
Rammene er godt lige under to år gamle. De har virket upåklageligt indtil nu. Det kan godt se ud som om, at jeg skal ud og lufte pengepungen på nogle nye RAM, men hvad nu hvis rammene virker fint, og det er bundkortet den er gal med? Grunden til min tvivl er:
Når rammen sidder i:
Slot1 (blå): Der har den altid siddet, og der har den virket fint indtil nu. Nu er computeren begyndt at fryse, hvis den sidder her.
Slot2 (sort): Den kan ikke starte op her.
Slot3 (blå): Her sidder mine RAM nu. Computeren virker, lige indtil hukommelsen bliver belastet med over 35%. Så slukker den bare.
Slot4 (sort): har jeg ikke prøvet.

Kunne det ikke tyde på, at rammene er i orden, og, at det måske er bundkortet, der er noget i vejen med?
Avatar billede msknives Nybegynder
12. marts 2006 - 19:42 #6
Der skal som udgangspunkt altid sidde ram i slot 1, se evt. din manual efter for yderligere information eller kontakt producenten af dit bundkort før du køber nyt. Men har du en P4 til sokkel 478 har Asus et hav af bundkort til under 500 kr., så helt ondt gør det ikke hvis du alligevel skal have ram.
Avatar billede msknives Nybegynder
12. marts 2006 - 19:45 #7
Det her er på højde med 512MB DDR ram: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=161176
Avatar billede khalus Nybegynder
12. marts 2006 - 20:15 #8
Okay. Tak for linket. Det bliver nok det jeg køber, hvis ikke jeg finder på noget i mellemtiden. I morgen prøver jeg nogle andre RAM, og hvis de heller ikke virker, så skifter jeg bundkort. Hvis de derimod virker, så er det RAM jeg skal ud og have fat i.
Avatar billede msknives Nybegynder
12. marts 2006 - 21:24 #9
Prøv at tjekke ramkompatibiliet via bundkortproducentens hjemmeside, har selv Elixir ram i en af familiens maskiner (og de virker kun i den!), men nogle bundkort kan bare ikke lide dem, Kingston er ikke meget dyrere, men køb de ram der anbefales, så går du ikke galt i byen.
Avatar billede khalus Nybegynder
12. marts 2006 - 21:54 #10
Mit nuværende bundkort er ASRock P4S55FX+ http://www.asrock.com/product/P4S55FX+.htm ... tror jeg vist. De elixir ram har virket i godt to år. Kan det have noget at gøre med, at når jeg har sat dem i har jeg trykket for hårdt? Eller sat dem forkert i og sprunget en sikring eller lignende? Jeg tror næsten jeg har ødelagt et eller andet ... altså fysisk, ikke inde i computeren.
Avatar billede trawets Nybegynder
12. marts 2006 - 22:45 #11
I min PC er forskælden på de Sorte og Blå sokler at de blå er til DDR RAM, og de sorte er til SDR RAM.

SDR RAM har du hakker, hvor imod DDR RAM kun har et hak.. så man skal godt nok have været voldlig hvis man skal have ødelagt det på den måde!
Avatar billede khalus Nybegynder
13. marts 2006 - 21:11 #12
Det er bundkortet, og ikke rammene, der er defekt. Jeg prøver at få noget tilbagelevering da garantien på computeren heldigvis holder til d. 30/4. Msknives - læg et svar, hvis du er til point. Skriv lige, hvis du ikke er, så trawets kan få sine point hurtigst muligt.
Tak
Avatar billede allanfo Praktikant
13. marts 2006 - 21:18 #13
-> trawets: SD-sokler og DDR-sokler er så forskellige, at man ikke kan få forkert ram til at sidde fast. Grunden til at der er 2 farver her, er, at hvis man sætter 2 ens ram-klodser rigtigt i, så kan man køre DUAL-DDR, hvilket betyder man kan fodre cpu'en med data fra 2 kanaler i stedet for een.
Avatar billede msknives Nybegynder
14. marts 2006 - 17:50 #14
Okairo