Avatar billede the_chozen_0ne Nybegynder
11. marts 2006 - 20:43 Der er 15 kommentarer

Disklæsningsfejl på Win XP

Hej eksperter
Jeg har godt lagt mærke til at der er tilsvarende spørgsmål herinde, men ingen af dem passer helt mit problem, så har selv oprettet en tråd nu :)

Når jeg starter min computer op får jeg følgende besked:

Boot from CD: boot from CD :
disklæsningsfejl
Tryk ctrl+alt+delete for at genstarte

For 1 måned siden blev computeren formateret og der har ingen problemer været før nu. Desuden blev der ved denne lejlighed sat en ekstern harddisc til, men denne har heller ikke forvoldt nogle problemer. Computeren har været genstartet et par gange uden problemer siden det sidste program blev installeret.

Jeg har ikke den store forstand på computere så enhver hjælp vil være værdsat, helst lidt pædagogisk fremsat idet jeg ellers ingen chance har for at følge med ;)

Sætter stor pris på enhver hjælp og på forhånd tak :)
Avatar billede fromsej Praktikant
11. marts 2006 - 20:50 #1
Tjek lige at der ikke sidder en skive i drevet.
Du bør også ændre bootrækkefølgen, så den booter på harddisken først, i stedet for CD.
Avatar billede the_chozen_0ne Nybegynder
11. marts 2006 - 21:18 #2
Jeg har prøvet at sætte den til at boote på HDD-0, 1,2,3 samt USB-HDD. men intet virker, havde været herligt :), men tak for forslaget :)
Avatar billede fromsej Praktikant
11. marts 2006 - 21:30 #3
Bliver harddisken fundet i BIOS (under opstarten)?
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2006 - 21:40 #4
"sætte den til at boote på HDD-0, 1,2,3 samt USB-HDD" >>>>og du kører ikke med SATA disk??
Avatar billede the_chozen_0ne Nybegynder
11. marts 2006 - 22:29 #5
Fromsej: ja hvis det er den der står under primary master?

helgec: for det første ved jeg ikke hvad SATA disk er, men tvivler på det. Jeg mener at jeg har prøvet at sætte den til at boote på HDD-0 først og så genstartet og så prøvet med den næste osv :)
Avatar billede the_chozen_0ne Nybegynder
11. marts 2006 - 23:12 #6
jeg tænkte på om jeg evt. kunne sætte computeren til at bruge den eksterne som harddisk og derved starte den op, eller kan denne netop være årsagen til problemet, hvis dette kan lade sige gøre, hvodan gør jeg så :). På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2006 - 07:47 #7
Har du prøvet at boote på din XP-skive (cd-drev skal stå til 1. boot) og herefter køre en reparation af din installation
Avatar billede the_chozen_0ne Nybegynder
12. marts 2006 - 10:11 #8
Jeg har den danske version, men den vil ikke boote fra den, prøver så med den engelske og der siger den så: CDBOOT: Couldtn't find NTLDR.

jeg har prøvet at sætte min danske xp skive i denne computer og der gør den klar til at installere, så kan ikke helt forstå hvorfor den ikke virker :)
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2006 - 10:37 #9
Der er noget der slet ikke stemmer her, for at vi kan komme videre skal vi finde ud af hvor det går galt, jeg ville downloade og brænde bootcd http://www.helgec.dk/bootcd.html prøv om du kan boote på den, bemærk resultatet giver kun et fingerpeg om hvor fejlen skal søges
Avatar billede the_chozen_0ne Nybegynder
12. marts 2006 - 12:50 #10
ok tak jeg prøver, er det i orden jeg gør det på en mac?
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2006 - 13:26 #11
Jeg aner intet om MAC, det jeg mener er at du må prøve om du kan køre en alm. boot-cd fra drevet altså uden noget Windows-halløj
Avatar billede the_chozen_0ne Nybegynder
13. marts 2006 - 20:40 #12
ok harddisken er brændt af, der er ikke noget at gøre :/, men tak for hjælpen, i kan lige svare hvis det lyster, så kan i få point som fortjent :)
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2006 - 20:49 #13
Jeg springer over, de par kommentarer berettiger ikke til point i mine øjne.*S*
Giv dem til HelgeC. :-)
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2006 - 06:48 #14
De meddelser som din computer skriver til dig kan jeg simpelthen ikke få placeret så de skulle dække over en defekt harddisk, alle dine kommentarer går jo på at dit installationsmedie ikke vil starte. Jeg ville gi`dyret en gang KILLDISK http://www.helgec.dk/killdisk.html for at se om det ikke kan vække en slumrende harddisk, det vil i givet fald ikke være første gang
Avatar billede the_chozen_0ne Nybegynder
30. marts 2006 - 14:59 #15
hmm.. det kunne familien ikke vente på, så ny harddisk blev købt, men mange tak for hjælpen, og du skal da have point som lovede, så svar lige :)