Avatar billede fiskeolie Nybegynder
09. marts 2006 - 21:53 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Fjernelse af program

Jeg havde på et tidspunkt prøveversionen af et program, der hedder Mosaic Creator - en form for billedbehandlingsprogram. Da prøvetiden var gået, slettede jeg programmet via. kontrolpanel -> tilføj/fjern programmer. Senere prøvede jeg at downloade programmet igen. Denne gang prøvede jeg at åbne programmet uden at installere det (der lå en genvej til programmet i installationsmappen), og til min overraskelse virkede det. programmet åbnede og jeg fik en meddelelse om at min prøvetid var udløbet. Klikker man OK til meddelelsen, kan man navigere rundt i programmet et par sekunder, hvorefter man får en ny meddelelse, og programmet lukker.

Nu er problemet så, at programmet tilsyneladende aldrig var blevet slettet, selvom jeg afinstallerede det som beskrevet! Dette er sikkert en foranstaltning, så man ikke kan bruge programmet ud over prøvetiden. Men det irriterer mig, at programmet stadig ligger på computeren!

Hvordan fjerner jeg programmet 'for good'?

På forhånd tak
Jeppe
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. marts 2006 - 21:59 #1
Programmet har garanteret skrevet en "key" i din registreringsdatabase, og den er så ikke blevet slettet da du afinstallerede programmet, og det selvfølgelig for at kunne "huske", at det allerede har været installeret.

Måske kan en reg. cleaner finde synderen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. marts 2006 - 22:00 #2
Så programmet har været fjernet for good, men det har efterladt et fingeraftryk i databasen.
Avatar billede cpufan Juniormester
09. marts 2006 - 22:00 #3
der bliver efterladt oplysninger i registreringsdatabasen,
og kun programudviklerne ved nøjagtigt hvilke,
så der er du på herrens mark.

det er kun ved at formatere hd, at du kan være sikker på at alle registreringer er væk.
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. marts 2006 - 22:01 #4
enig med dragonknight.. registry mechanic, reg doctor eller noget i den stil.. Du skal bare ikke bruge reg doctor hvis du har visual studio på din comp. den fucker en dll fil der skal bruges for at debugge i vs
Avatar billede fiskeolie Nybegynder
09. marts 2006 - 22:03 #5
Tak for kommentarerne.

Ikke nok med at der ligger registreringsfiler - hele programmet findes stadig på min harddisk, for der skulle ikke mere end en genvej til programmet til at åbne det igen - selvom genvejen burde være 'død'.

Jeppe
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. marts 2006 - 22:03 #6
men der er ingen garanti for at nogen af dem fjerner den pågældende key, der skal du formatere som cpufan skriver, så er du 100% sikker. Men hvis du er meget glad for programmet var det måske værd at overveje at købe det
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
09. marts 2006 - 22:03 #7
Du kan prøve at køre CCleaner på din pc.Rens også for problemer.

http://www.spywarefri.dk/manualer/ccleaner-manual.htm
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
09. marts 2006 - 22:05 #8
den fjerner også gamle programrester der ligger på pcen.
Avatar billede fiskeolie Nybegynder
09. marts 2006 - 22:06 #9
drgonzo
det er egentlig ikke noget rigtig problem at det ligger der - det irriterer mig bare, eftersom jeg gerne vil have fuld kontrol over min computer :-) Formatering er ude af billedet. Og jeg er ikke 'glad' for programmet - jeg vil af med det.
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. marts 2006 - 22:10 #10
gå ind i program mappen og slet det manuelt. kør derefter CCleaner evt med registry mechanic som alternativ
Avatar billede fiskeolie Nybegynder
09. marts 2006 - 22:12 #11
OK - det prøver jeg. Tak!

Jeppe
Avatar billede cpufan Juniormester
09. marts 2006 - 22:12 #12
det behøver i og for sig heller ikke være i reg.db at den gemmer oplysningerne, det kan ligeså godt være at der er dannet en dll som er lagt ned typisk i windows/system32  som programmet så aktiverer hver gang at det åbnes, dll'en holder så blandt andet oplysningen om inst.-dato, osv.

Det bedste råd jeg kan give er at man starter på en helt clean pc, installerer alle de programmer man ved er i orden, og som man skal bruge.
gemmer gendannelsestidspunkt - herefter kan man lege, og hvis man fortryder, kan man altid sætte pc'en tilbage til det tidspunkt hvor den var i tip top form.
Avatar billede halifax Nybegynder
10. marts 2006 - 02:59 #13
Der er nævnt flere værktøjer til at "rense ud" eller arbejde med reg.databasen. Vil lige nævne et som jeg bruger, RegCool

RegCool is a full-featured Registry editor and manager. It allows you to cut, copy, paste, move, delete, and rename keys and values. It offers an explorer style; interface remote Registry editing; .reg and hive (Regedit and RegEdt32 compatible) file editing; import, export, backup, and restore functionality; and flexible property pages for setting keys and values. An addressbar allows you to access registry keys and values quickly. Especially practical is the option to compare various registries

Det har bl.a. en rigtig god søgefunktion, der udmærker sig ved at vise en oversigt over alle forekomster af det, man har søgt på. Fx. hvis du søger på Mosaic Creator. Fra "søgesiden" kan nøglerne slettes i databasen, eller der kan "springes" til søgeordets placering i databasen.

Søg også på oalej ( er http://www.aolej.com/mosaic/ ikke programmets homepage?) da det også kan tænkes at forekomme. Det er en måde at få alle forekomster slettet manuelt i reg.databasen - og rimelig overkommeligt. Naturligvis skal man være på vagt overfor, hvad man sletter, og evt. tage backup af det først.

RegCool kan hentes her + flere andre programmer
http://home.tiscali.de/zdata/mainpage_e.htm