Avatar billede htmlkongen Novice
09. marts 2006 - 15:26 Der er 23 kommentarer og
3 løsninger

IP Telefoni?

1) Hvordan fungerer det?
2) Skal man have abbonnoment - og hvor?
3) Hvad koster det?
4) Hvilket udstyr skal man have ?
5) Skal man have skype?
6) Kan man ringe til Skype?

EVT??

Ønsker ingen links, men gerne en god forklaring :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. marts 2006 - 15:45 #1
Ip telefoni er telefoni over nettet. Det foregår via en telefon som er sat til din router, du får en speciel router, så telefonen virker også hvis din computer er slukket. Du skal have en IP telefon og en speciel router, det følger som regel med abonnementet. Din ISP skal udbyde IP telefoni, du behøver ikke skype, da det er en sperat tlf. Der plejer som regel at være en fast månedlig afgift. Eksempelvis mener jeg arrownet tilbyder et abonnement til 99kr i måneden, så er det gratis at ringe til alle fastnet tlf i DK, væsentligt billigere at ringe til udland osv. Mobil opkald koster ca det samme da de skal roame på andres net, der er det billigste klart fra mobil til mobil. Der er et par ulemper. Hvis strømmen går så går tlf også, hvis du downloader meget, så din fulde båndbredde er udnyttet kan det give knas på linien.. Håber du kan bruge noget af denne gevaldige smøre :)
Avatar billede soreno Praktikant
09. marts 2006 - 16:02 #2
Tele2 har et godt tilbud for tiden:
http://www.editorial.tele2.dk/?page=privat_iptelefoni_talk2net&t2page=privat_iptelefoni_talk2net

99,- i oprettelse
hardware gratis
99,- i abonnoment pr. md (incl. gratis fastnet telefoni)

Efter 6 måneder kan du konvertere til et 19,- abonnoment med alm. fastnetpriser.

I går bestilte jeg produktet og vil helt sikkert konvertere til 19,- abonnmentet når jeg kan.

Produktet giver et nyt telefonnummer og man kan tilsyneladende flytte sit gamle nummer for 299,- (hvis man skulle have lyst til det).

(jeg har ingen tilknytning til tele2, jeg synes bare deres produkt dækker vores behov her i huset, blot billigere end alm. fastnet abonnoment).
Avatar billede ladyhawke Novice
09. marts 2006 - 16:03 #3
lige til sidste spørgsmål: Du kan ringe til Skype, men kun hvis modtageren har Skype-in (det vil sige et tlf. nummer hos Skype).

Nogle IP telefoni udbydere har en ordning hvor det er gratis at ringe til andre abbonenter i samme selskab.
Avatar billede drp Nybegynder
09. marts 2006 - 17:10 #4
Sé dig godt for. IP-telefoni kan være meget billigt og meget dyrt. Se de forskellige udbydere her: http://gratissip.dk/frontend/DanskeVoIPUdbydere. Der er ingen grund til at bruge så meget som soreno. Hos Musimi eller Nettel kan du for ca. 10 kr. om måneden have et ottecifret nummer som alle kan ringe til og du kan ringe til alle. Du kan ringe til alle Skypebrugere, der har Skype-In. Nogle udbydere har lidt billigere mobiltelefoni, men så er der ikke vis-nummer med i pakken.
Avatar billede drp Nybegynder
09. marts 2006 - 17:16 #5
Hov jeg glemte: Vedr. udstyr, kan du komme helt gratis igang, for du kan ringe med en softphone installeret på computeren. Men så skal computeren være tændt. Vil du ikke det, kan du købe forskellige adaptorer eller ip-telefoner. Adaptorer er er små kasser som man sætter sin alm. telefon til. Du kan se forskellige typer hos de forskellige udbydere eller hos edbforhandlere.
Avatar billede soreno Praktikant
09. marts 2006 - 19:10 #6
Grunden til jeg har valgt Tele2 er:
  - forholdsvis billig oprettelse
  - hardware gratis
  - fri fastnet telefoni i 6 måneder
  - veletableret firma
  - abonnomentet passer til vores behov (efter 6 md)

Grunden til jeg ikke har valgt musimi (og de andre billige udbydere):
  - manglende troværdighed til virksomheden
  - forventning om at der ved problemer ikke er mandskab nok hos udbyder
Avatar billede drp Nybegynder
09. marts 2006 - 19:46 #7
Nu var det ikke for at angribe dig eller noget. Der er mange gode grunde til at være skeptisk ovf. ip-telefoni og ovf. de mange nye små selskaber der dukker op. De kan nemlig være underbemandede. Musimi er et godt eks. på en udbyder der ikke har særligt mange ansatte og der var en periode i efteråret 2005 hvor alt var kaos. Jeg kender ikke noget til Tele2s løsning, men jeg er kunde hos forskellige iptelefoniselskaber og er mest tilfreds med Musimi, hvor jeg har tre numre.

Hvis man skifter til ip-telefoni, skal man være forberedt på at der er mange ting der kan gå galt på vejen fra telefon til adaptor, over internet, til fastnet og videre til modtagers telefon. Et tilbagevendende problem er fx at få lov til at komme forbi éns egen router :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. marts 2006 - 19:48 #8
soreno > størstedelen af IP telefoni udbyderne har abonnementer til ca 99kr i måneden, hvor det er gratis at ringe til alle fastnet tlf i DK. Tele2 har jo ikke just fået god kritik for kundeservice og forretningsmetoder
Avatar billede soreno Praktikant
09. marts 2006 - 19:50 #9
drgonzo:
Hvilken dårlig kritik er det du hentyder til ?
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. marts 2006 - 19:56 #10
de har været i kontanten på dr1 en del gange :)
Avatar billede soreno Praktikant
09. marts 2006 - 21:22 #11
Er der nogle teleselskaber der ikke har været det ?
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. marts 2006 - 21:35 #12
tele2 er nogen af dem de har modtaget flest breve på gennem tiden (sammen med telia)
Avatar billede soreno Praktikant
10. marts 2006 - 07:50 #13
Det kunne jeg godt tænke mig at se dokumentation for.
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. marts 2006 - 08:24 #14
http://www.tele2sucks.dk/Links.htm  her er der masser om tele2.. Men tror også oplevelserne er meget individuelle, det kommer jo også an på hvordan man tackler de enkelte firmaer. Nogen er bedre til at få det de ønsker ud af et givent firmas kundeservice etc.. Jeg har eks selv en medion computer fra aldi, de har også fået seriøse slag i pressen pga dårlig kundeservice, men da min gik i stykker, ringede jeg og tog en lang snak med dem inden jeg sendte den ind, hvilket resulterede i at jeg sendte den mandag og havde den igen torsdag morgen.. På samme måde kan du jo sagtens have haft en positiv oplevelse af tele2 :)
Avatar billede drp Nybegynder
10. marts 2006 - 08:44 #15
Nu hvor jeg ikke har fastnettelefon er jeg ikke Tele2-kunde mere, men om der er et mønster i deres dårlige kundepleje véd jeg ikke. Jeg har set flere udsendelser med Tele2 i en dårlig rolle, men har ikke haft dårlige oplevelser i de op mod otte år vi var fastnetkunder hos dem. Jeg har ikke hørt noget negativt om deres ip-løsning, men ip-telefoni har været i kontanten for nylig i form af et indslag om Telefin: http://www.dr.dk/DR1/kontant/Tidligere+udsendelser/20050928122934.htm. Det så ikke for godt ud for Telefin. Ellers læs om og spørg om ip-telefoni her: http://www.voip-user.dk eller kig på Musimis forum http://www.musimi.dk.
Avatar billede soreno Praktikant
10. marts 2006 - 08:50 #16
drgonzo:

Grunden til jeg spørger efter dokumentation er at jeg har det dårligt med spredning af FUD.

Det mest troværdige på den side må være linket til Teleankenævnet:
http://www.teleankenaevnet.dk/t2w_341.asp

Det ser ud til at de (få, synes jeg) klager der er over fastnet/internet/mobil gruppere sig omkring tele2.

Men det er statistik, dvs. det viser hvordan situationen så ud i fortiden (i 2004).
Det kan se anderledes ud i dag, det kan også ligne situationen fra 2004.
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. marts 2006 - 09:22 #17
Ja jeg siger jo også at oplevelserne kan variere fra person til person. :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
14. marts 2006 - 15:36 #18
feedback?
Avatar billede htmlkongen Novice
15. marts 2006 - 11:02 #19
Hey. Mange tak for debatten - jeg kunne bruge det hele. Godt med gode råd, priser, argumentation, fordele, ulemper etc. ved der forskellige.

Smid endelig svar allesammen.

Tak for hjælpen :D
Avatar billede htmlkongen Novice
15. marts 2006 - 11:02 #20
(og beklager ventetiden :O) )
Avatar billede soreno Praktikant
15. marts 2006 - 11:14 #21
Ok.
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. marts 2006 - 11:43 #22
oki
Avatar billede drgonzo Praktikant
15. marts 2006 - 11:44 #23
he he ups
Avatar billede htmlkongen Novice
15. marts 2006 - 12:13 #24
Så mangler drp bare :)
Avatar billede drp Nybegynder
18. marts 2006 - 21:13 #25
Kommer her. Tilbage fra spanien.
Avatar billede htmlkongen Novice
22. marts 2006 - 19:43 #26
Håber du havde en go tur.

tak for hjælpen alle :D