Avatar billede butterfly Nybegynder
02. maj 2001 - 09:23 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

databse på en hjemmeside

jeg har efterhånden fået visse færdigheder i at lave hjemmesider, både i rent html og i dreamweaver, nu har jeg fået tilbudt et par profesionelle opgaver, hvor jeg kunne tænke mig at \"integrere\" en database. Konkret drejer det sig om et autofirma, hvor jeg gerne ville give brugerne mulighed for at se, hvilke brugte biler der pt er til salg og til hvilke priser. evt også en tilsvarende side med reservedele. Sandt at sige ved jeg meget lidt om databaser, jeg har et overfladigt kendskab til acces og - hvis det har nogen betydning - så er jeg rimelig til at lave regneark. Det jeg gerne vil have hjælp til af jer, er sådan set at få nogle tips til, hvor jeg kan finde noget relevant viden...gerne nogle tutorials eller lignede. Forslag om bøger (engelsk er ikke noget problem) modtages lisså gerne som forslag til relevante hjemmesider.....
Avatar billede halfblind Nybegynder
02. maj 2001 - 09:25 #1
For det første så skal du enten kunne ASP eller php. Selv bruger jeg ASP og synes en virkelig god bog er Active Server Pages 3.0, forlaget Wronx....og så databaser, kommer jo an på hvilke database du vil bruge. I denne bog er der gode eksempler med databaser og hvordan de forbindes...
bare til at starte med.......
Avatar billede martinlind Nybegynder
02. maj 2001 - 09:33 #2
Brug Interbase 6, den er god og vel dokumenteret og gratis, www.interbase.com

/Martin
Avatar billede marker Nybegynder
02. maj 2001 - 10:01 #3
Send mig en mail så tror jeg vi har noget du kan bruge bhm@inet.dk
Marker
Avatar billede butterfly Nybegynder
02. maj 2001 - 15:41 #4
hej hvor er det for fedt med Eksperten, at så mange hjælper så hurtigt. Jeg er ved at lære mig selv asp, har skam allerede lavet en side med password og een med en cookie :-) (seje mig). Problemet er at udover at det er svært, så skal man uploade sine ting hele tiden for at se om de virker, skal man ikke? Nå men nu kigger jeg lige på den der www.interbase.com, så skal jeg nok vende tilbage....jeg lader lige spørgsmålet stå åbent lidt i endnu i håb om lidt flere input
Avatar billede halfblind Nybegynder
02. maj 2001 - 15:53 #5
Nej, du skal ikke uploade hele tiden....hvis du har win 98 findes der på cd\'en noget man kalder Personal Server......den skal du installere, og så har du din egen lille server hvor du kan prøve tingene uden at skulle uploade det hele tiden.
Avatar billede keysersoze Guru
02. maj 2001 - 18:25 #6
til et sådant lille og nok ikke særligt besøgt site er en access database god nok - og som du fremlægger det er det ikke svært at lave!

www.netcoders.dk samt www.activeserverpages.dk kan du finde de mest relevante info m.m.
Avatar billede hviid Nybegynder
02. maj 2001 - 22:15 #7
Jeg bruger selv Adobe GoLive 5, som html-editor og havde lissom dig på et tidspunkt brug for at intte en database. For mig blev svaret et databaseprogram ved navn 4th Dimension, som er rimeligt let at gå til og fint dokumenteret. Du kan downloade en trialversion på http://www.4d.co m/, hvor du osse kan læse mere. Hvis du kan bruge det, har jeg i øvrigt liggende en lærerig  artikel om \"Publishing Your Database on the Web\", som jeg kan maile dig, hvis du sender mig din adresse.
Avatar billede martinlind Nybegynder
03. maj 2001 - 10:25 #8
hviid >> Ja tak, martin@e-lind.dk
Avatar billede hviid Nybegynder
03. maj 2001 - 13:21 #9
Martin (og butterfly) jeg har artiklen på papir, men skal nok få den scannet og mailet den til jer, men giv mig lige et par dage.
Avatar billede martinlind Nybegynder
03. maj 2001 - 13:27 #10
Ok
Avatar billede butterfly Nybegynder
03. maj 2001 - 22:30 #11
hej tak for hjælpen, mht 4th dimension har jeg allerede downloadet trial versionen (og fundet et brugbart crack :-)), men du må altså meget gerne maile mig den artikel
Avatar billede butterfly Nybegynder
03. maj 2001 - 22:34 #12
øh ville have fordelt point\'en så keyzere\'en osse havde fået, det må du sq undskylde soze, jeg har et tillægsspørgsmål til halfblind. Jeg kan godt se, at der er noget der hedder Personal Server på win98, hvis jeg installerer det kan jeg så lave asp sider i dreamweaver og se dem i min egen browser uden at uploade?
Avatar billede keysersoze Guru
03. maj 2001 - 22:41 #13
jeg overlevet nok...

mht PWS så ja! det kan du...
Avatar billede martinlind Nybegynder
04. maj 2001 - 10:30 #14
Butterfly >> det er ikke sikert, IIS mindre en version 4 mener jeg IKKE supporter ASP.