Avatar billede drizz Nybegynder
08. marts 2006 - 18:07 Der er 14 kommentarer

Java guide

Hejsa eksperter

Jeg vil gerne have java installeret på min computer, jeg bruger Linux RedHat (Fedora Core 4) Men jeg aner bare ikke hvordan. I må meget gerne snakke med mig på msn i stedet, derefter får i point her. (msn@zubi.dk) er min msn.

Tak på forhånd
Avatar billede soreno Praktikant
08. marts 2006 - 18:13 #1
Avatar billede drizz Nybegynder
08. marts 2006 - 18:16 #2
Nej, det er nemlig det jeg ikke forstår. Jeg vil forstå det bedre igennem msn.. Hvis du vil være flink at hjælpe? :-)
Avatar billede soreno Praktikant
08. marts 2006 - 19:31 #3
Jeg vil ikke hjælpe gennem chat.

Du må beskrive de konkrete problemer du har med guiden.
Så skal jeg, og sikkert mange andre, hjælpe med at få installeret Java.

Helt fra bunden:
  hent JRE herfra: http://java.sun.com/j2se/1.5.0/download.jsp
  Punktet hedder "JRE 5.0 Update 6  includes the JVM technology"

  Acceptér licensen og hent:
    "Linux RPM in self-extracting file"
    jre-1_5_0_06-linux-i586-rpm.bin 15.47 MB

  Følg opskriften her:
  http://java.sun.com/j2se/1.5.0/jre/install-linux.html#install-rpm

  Når du har installeret JRE, så vil du formentlig også have Java til at virke i Mozilla:
  http://java.sun.com/j2se/1.5.0/manual_install_linux.html
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2006 - 19:32 #4
medmindre man mangler harddisk plads, saa vil jeg nok anbefale JDK fremfor JRE
Avatar billede strych9 Praktikant
08. marts 2006 - 19:36 #5
Fedora Core 4 users are advised not to use the Java RPM provided by Sun. It contains Provides that conflict with names used in packages provided as part of Fedora Core 4. Because of this, Sun Java might disappear from an installed system during package upgrade operations.
Avatar billede soreno Praktikant
08. marts 2006 - 19:43 #6
Jeg er nok mere OnDemand typen.
Jeg henter software når jeg skal bruge den, ikke før.

Men sådan er vi jo forskellige.

Hvis drizz ønsker JDK så er det denne instruktion der skal følges:
http://java.sun.com/j2se/1.5.0/install-linux.html#self-extracting

  og denne fil der skal hentes:
  "JDK 5.0 Update 6  includes the JVM technology"
  jdk-1_5_0_06-linux-i586.bin

og tilsvarende til JRE: hentes
  jdk-1_5_0_06-linux-i586.bin

BTW. hvor har du din information fra Strych9 ?
Avatar billede strych9 Praktikant
08. marts 2006 - 19:44 #7
Fra Fedora FC4 release notes:
http://fedora.redhat.com/docs/release-notes/fc4/#id2503931

Den fulde tekst:
6.1.8. Java Package Recommendations
Fedora Core 4 users are advised not to use the Java RPM provided by Sun. It contains Provides that conflict with names used in packages provided as part of Fedora Core 4. Because of this, Sun Java might disappear from an installed system during package upgrade operations.

Fedora Core 4 users should use either the RPM from jpackage.org or manually install the Sun Java tarball into /opt. Sun Java 1.5+ is recommended for stability purposes.
Avatar billede drizz Nybegynder
08. marts 2006 - 19:48 #8
Det er nemlig det jeg ikke forstår. Jeg logger ind med su og så skriver "chmod a+x jre-1_5_0_06-linux-i586-rpm.bin" og så kommer den med fejlmeddelelsen:

"chmod: kan ikke tilgå 'jre-1_5_0_06-linux-i586-rpm.bin': Ingen sådan fil eller filkatalog"
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2006 - 19:50 #9
Her er svaret på dine vådeste Fedora-drømme;-)

http://stanton-finley.net/fedora_core_4_installation_notes.html
Avatar billede drizz Nybegynder
08. marts 2006 - 19:58 #10
Det er nemlig det jeg ikke forstår. Jeg logger ind med su og så skriver "chmod a+x jre-1_5_0_06-linux-i586-rpm.bin" og så kommer den med fejlmeddelelsen:

"chmod: kan ikke tilgå 'jre-1_5_0_06-linux-i586-rpm.bin': Ingen sådan fil eller filkatalog"
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2006 - 20:02 #11
Er du sikker på, at du skriver det rigtige filnavn? det kan godt være du har en nyere version end den der bruges i den vejledning du følger.
Avatar billede drizz Nybegynder
08. marts 2006 - 20:41 #12
Er der ikke bare en eller anden der vil hjælpe mig på msn i stedet? please..
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2006 - 20:55 #13
Sådan fungerer Eksperten ikke. Ved at holde alle spørgsmål og svar her på Eksperten vil der også være andre der kan få glæde af de erfaringer der udveksles.
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
12. marts 2006 - 00:00 #14
I terminalen gætter den selv hcis du trykker på [tab] Så hvis du nu skriver chmod +x jre [tab]