Avatar billede mjen000 Nybegynder
08. marts 2006 - 13:31 Der er 6 kommentarer

Indsætte objekt x antal gange

Hej
Jeg vil gerne have kopieret og indsat et opjekt x antal gange. Denne funktion kendes fra InDesign under betegnelsen "gentag dublering". Kan det passe at denne funktion ikke findes i Illustrator.

Der virker lidt molbo at man skal indsætte objektet med ctrl+v hvis man skal have 40 kopier, når funktionen findes i InDesign.

MVH
Morten

Bruger Adobe Creative Suite CS2
Avatar billede doggy82 Praktikant
08. marts 2006 - 14:06 #1
Ctrl+d  :)
Transform Again hedder den.
Gentager også ændringer i størrelse osv.
Avatar billede mjen000 Nybegynder
08. marts 2006 - 14:55 #2
Den funktion gentager bare det sidste man har gjort, og det hjælper mig ikke når jeg skal indætte det samme opbjekt x antal gange. I InDesign kan man skrive eksempelvis 10 kopier med 5 mm mellemrum.
Avatar billede doggy82 Praktikant
08. marts 2006 - 15:07 #3
Hmm altså du kan starte med at bruge Transform Each. Alt+Shift+Ctrl+d
Der skriver du afstanden, og trykker Copy.
Så kan du lave de efterfølgende med Ctrl+d.

Hvad er forskellen på at indsætte 10 kopier eller selv lave 10 kopier?!
Udover at man skal trykke ctrl+d 9 gange.
Avatar billede mjen000 Nybegynder
09. marts 2006 - 12:59 #4
Forskellen er at man skal trykke ctrl+v eller ctrl+d f.eks. 40 gange frem for at skrive 10 kopier i en dialogboks som man gør i InDesign. Når det er noget man skal gøre mange gange er man nød til at effektivisere sine rutiner.

Men ellers tak for hjælpen. Det kan være det er smartere at lave det hele i InDesign.
Avatar billede doggy82 Praktikant
09. marts 2006 - 14:15 #5
Ja, det kan faktisk godt lyde som om det er bedst i InDesign.
Jeg bruger selv InDesign til det meste, med mindre det er meget avanceret illustrationer.
Avatar billede spe Nybegynder
09. marts 2006 - 21:05 #6
Funktionen symbol er beregnet til sådan en situation hvor du skal have rigtig mange kopier af samme tegning.
Træk objektet ind i symbol-paletten og vælg spraydåsen i værktøjskassen. Spray dit objektet mange gange ved at holde musetasten nede indtil du har hvad du skal bruge. De øvrige værktøjer i samme værktøjsgren som spraydåsen bruger du til at flytte, dreje ændre et eller flere eksemplar af dit objekt.