Avatar billede drizz Nybegynder
07. marts 2006 - 21:37 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

.bin filer i linux

Hejsa eksperter. Jeg har lige installeret RedHat Linux (Fedora Core 4)

Og jeg aner ikke noget om det, men mit spørgsmål er så hvordan man åbner .bin filer? ethvert program man henter til linux er jo .bin (eller de fleste) og jeg kan ikke finde ud af at åbne dem.

Please svar eksperter - Katergorien passer ikke helt, men alligevel :-)
Tak på forhånd
//DrIzZ
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
07. marts 2006 - 21:47 #1
øhm, .bin filer betyder normalt binære filer, som er fyldt med en eller anden form for data til et eller andet program.

de fleste programmer til linux er vist .exe filer, som det er tilfældet ved windows, selvom de samme .exe filer selvfølgelig ikke virker begge steder
Avatar billede drizz Nybegynder
07. marts 2006 - 21:49 #2
Hmm.. Der er et program til at åbne det, er der ikke?

Tak på forhånd
//DrIzZ
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
07. marts 2006 - 21:53 #3
ikke noget entydigt program ...  filtyper som .bin og .dat bliver brugt i flæng af mange programmer.
Avatar billede drizz Nybegynder
07. marts 2006 - 21:57 #4
Hmm, forstår ikke hvad du mener.. Men hvad skal jeg gøre ved det?

- Har programmet wine til at åbne windows programmer i linux.

Tak på forhånd
//DrIzZ
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
07. marts 2006 - 21:59 #5
ved ikke hvad det er for filer du vil åbne, og hvorfor ??    man åbner jo heller ikke .dll filer i windoze ..
Avatar billede drizz Nybegynder
07. marts 2006 - 22:00 #6
jeg vil åbne .bin filer som jeg skal bruge til at installere eller sådan noget i den stil. Fx. når jeg henter java til Linux får jeg ikke andet end en .bin fil...
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
07. marts 2006 - 22:02 #7
ok, min fejl ....    filen skal ikke åbnes, men køres ...

prøv at lave chmod 555 filnavn.bin på den (så fortæller du at filen kan/må eksekveres)
Avatar billede drizz Nybegynder
07. marts 2006 - 22:07 #8
Hmm.. Det hjalp intet, har du msn? det går nok lidt hurtigere så.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
07. marts 2006 - 22:09 #9
filen kan så køres med ./filnavn.bin
Avatar billede drizz Nybegynder
07. marts 2006 - 22:34 #10
Okay, tak.. Har fundet ud af det ikke er den rigtige version af java, så jeg kan ikke køre det men fik den til at åbne .bin filer, takker for hjælpen.. Læg et svar hvis du vil have point.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. marts 2006 - 22:36 #11
hvis det er Java saa er der faktisk en installations vejledning

http://java.sun.com/j2se/1.5.0/install-linux.html
Avatar billede drizz Nybegynder
07. marts 2006 - 22:39 #12
Tjoo.. Det var stort set alle .bin filer :P.. Men fejlen ved det java er at det er i586 og mit skal være i386 eller noget i den stil.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. marts 2006 - 22:49 #13
????

586 virker paa Pentium og fremad

jeg tror ikke paa at du koerer FC4 paa en 486
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
08. marts 2006 - 07:11 #14
;-)
Avatar billede drizz Nybegynder
08. marts 2006 - 08:49 #15
Da jeg hentede det fra deres side, blev filerne kaldt "FC4-i386-disc1.iso" og jeg tænkte nu på det der "i386" ..
Avatar billede arne_v Ekspert
08. marts 2006 - 15:27 #16
ja - 386 software virker paa 386 of remefter

586 virker paa Pentium og fremefter

men hvis du har en nyere PC saa kan du bruge baade 386 og 586 software

(du kan godt koere 586 programmer selvom styre system er 386 !)
Avatar billede drizz Nybegynder
08. marts 2006 - 15:34 #17
Hmm ok så, men har lige et spørgsmål ang. .bin filer.. Jeg har set at en af dem jeg ikke kan åbne er typen "executable" og en jeg kan åbne er "shellscript" er der mulighed for at jeg kan ændre dette ?
Avatar billede bingo789 Nybegynder
09. marts 2006 - 16:23 #18
Lige en lille indskydelse:

.exe filer er udelukkende et windows fænomen, de findes ikke til lunux.

Hvis du ønsker at installerer noget på fedora/red hat,kan jeg anbefale at du henter en rpm pakke. Dernæst installerer du den med følgende: rpm -ivh filnavn.rpm

Det er også muligt at du kan installerer den med yum. Skriv: yum install pakkenavn
Avatar billede arne_v Ekspert
09. marts 2006 - 17:06 #19
executable filer er et generisk koncept

paa unix/linux bruger man ingen fil navn extension

paa windows/VMS bruger man .exe fil navn extension