Avatar billede endeavor Nybegynder
07. marts 2006 - 19:31 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

Nyt bundkort og cpu!

Hej!

Jeg har på mærkværdigvis fået brændt min gamle processor af og vil gerne investere i nyt. Mit gamle bundkort kunne også godt trænge til en opgradering, idet det ikke har PCI-E AGPxx mv... Jeg vil selvfølgelig helst af med så få penge som muligt, men vil jo stadig gerne have en hurtig pc. Har I nogle anbefalinger til et godt bundkort - og deraf så en CPU?

Håber i kan hjælpe
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. marts 2006 - 20:13 #1
det kommer jo an på hvad du har af dele nu.. hvis du får et bundkort med pci-X grafik kan det være du også skal have nyt gfx kort.. hvad har du af gfx kort nu?
Avatar billede endeavor Nybegynder
07. marts 2006 - 20:19 #2
Et af ældre dato og jeg regner med i den nærmeste fremtid at investere i et nyt. Jeg "alt" hvad jeg skal bruge til computeren, bortset lige fra bundkort og processor. Det er vel smartest at købe et bundkort Socket 939 eller Socket 775 ?
Avatar billede pinball Nybegynder
07. marts 2006 - 20:33 #3
socket 939 ville jeg vælge

skriv en liste over hvad din pc består af nu så vil du få bedre hjælp
Avatar billede endeavor Nybegynder
07. marts 2006 - 20:44 #4
Ram:
-256 mb Kingston PC2700 (166 MHz)
-512 mb Geil PC2700 (200MHz)

HD:
Maxtor 120GB (7200rpm)
Deskstar 7K80 80GB (7200rpm)

Drev:
Lite-ON IT; CD-RW(32x12x40)
HP DVD-ROM

Så er der selvfølgelig blæser, strøm og kabinet. Grafikkortet kommer som sagt, så snart økomien kan holde til det!

Er der mere jeg skal oplyse?
Avatar billede pinball Nybegynder
07. marts 2006 - 20:47 #5
hvilket grafikkort har du nu?
Avatar billede endeavor Nybegynder
07. marts 2006 - 20:52 #6
Et ældre et af slagsen, kan ikke huske det præcis - men det er et N-vidia. Min computer kan som sagt ikke køre lidt pt. grunden min processor, så sidder hos en kammerat.

Har du et forslag?
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. marts 2006 - 20:53 #7
er dit gfx et agp kort?
Avatar billede endeavor Nybegynder
07. marts 2006 - 20:58 #8
Ja, det er AGP - men det er ikke noget jeg regner med at skulle bruge det så lang tid på det nye bundkort :)
Avatar billede pinball Nybegynder
07. marts 2006 - 21:08 #9
hellere satse på pci-e and agp
Avatar billede pinball Nybegynder
07. marts 2006 - 21:09 #10
hvor hurtig en cpu vil du ha? og hvilken slags?
Avatar billede pinball Nybegynder
07. marts 2006 - 21:12 #11
amd eller intel?
hva bruger du din pc til? meget spil? hvor meget ligger dit budget på?
Avatar billede endeavor Nybegynder
07. marts 2006 - 21:12 #12
Jeg har selv ikke så godt styr på hvem der er førende af AMD og INTEL lige pt, men jeg vil foretrække en maskine 2800mhz+--> og så ellers et bundkort passende til
Avatar billede endeavor Nybegynder
07. marts 2006 - 21:21 #13
Jeg bruger den ikke til at trække så kraftige spil, men kan godt lide at den kan trække en del programmer kørende i baggrunden. Mit budget er på omk. 2000, men ellers billigst som muligt
Avatar billede pinball Nybegynder
07. marts 2006 - 23:07 #14
cpu 1499 kr: http://topdata.dk//product.asp?product=1529&sub=0&page=1

cpu køler 245 kr : http://topdata.dk//product.asp?product=948&sub=0&page=1

bundkort 455 kr: http://topdata.dk//product.asp?product=1948&sub=0&page=1
understøtter dit nuværende agp og pci-e hvis du skulle skifte grafikkort.

samlet 2200 kr
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. marts 2006 - 23:56 #15
Superman2006 > bundkort der understøtter både agp og pci-x er noget hø, idet pci-x bussen aldrig vil komme til at køre hurtigere end agp bussen og dermed ikke understøtte den båndbredde der gør pci-x fremtidssikret. Desuden er asrock noget skrammel der ikke er værd at bruge penge på..

endeavor - det lader til din comp mest skal kunne køre flere programmer af gangen, og mere være en arbejds pc end en spille pc. Det optimale ville være dual core processor, men det er uden for dit budget, derfor er det næstbedste en computer med Hyper Threading, Dette gør computeren i stand til at behandle flere tråde af gangen, og dermed køre mere effektivt med flere programmer ad gangen.

Et bundkort med agp mener jeg ville være det bedste til dit behov. Du kan bruge dit nuværende agp kort når du får den nye hardware, dit agp kort kan stadig skiftes til noget rigtigt vildt, hvis du ikke er en hardware freak der skal have det hurtigste er du sikret i et godt stykke tid..

Et sidste problem er dine ram og din strømforsyning (psu). Din psu kan være for svag til at trække nye og kraftigere dele, hvilket er meget vigtigt, hvor kraftig er din psu? Dine ram kan være forældede og ikke brugbare.. Disse 2 problemer er meget relevante idet det er 2 meget5 vigtige komponenter der muligvis også skal skiftes...

Følger gerne op med links til hardware hvis du synes mit råd er brugbart. Bundkort og processor med Hyper Threading kan findes til ca 1700, resten har jeg ikke kigget på, men det ville hjælpe med nøjagtige specs på din comp, så er det nemmere at se hvad kan bruges og hvad skal skiftes
Avatar billede pinball Nybegynder
08. marts 2006 - 00:31 #16
Superman2006 > bundkort der understøtter både agp og pci-x er noget hø, idet pci-x bussen aldrig vil komme til at køre hurtigere end agp bussen og dermed ikke understøtte den båndbredde der gør pci-x fremtidssikret. Desuden er asrock noget skrammel der ikke er værd at bruge penge på..

ok tak for infoen :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
08. marts 2006 - 01:50 #17
:-)
Avatar billede endeavor Nybegynder
08. marts 2006 - 07:39 #18
drgonzo: Det lyder som en fin idé. Det kunne være rart ikke at skulle købe nye RAM, men en PSU vil nok blive nødvendig under alle omstændigheder.

Hvilke ting har du brug for at få nøjagtige specs på?

På forhånd tak! :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
08. marts 2006 - 10:46 #19
psu størrelse i watt.. Jeg ville også klart skifte ram, da de er meget langsomme dem du har, da ram koster ca 500kr for 1GB er det jo ikke en kæmpe udgift

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=103030 bundkort 492.00 kr, med godt intel chipsæt og agp port så du kan bruge dit gamle gfx kort til du evt vil købe nyt

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65767
3.0ghz processor incl køler 1599.00 kr

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=185817
420watt lownoise psu 169.00kr

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=54364
512 mb ram pc3200 400mhz 269.00 kr

samlet pris 2529.00 kr, lidt over budget men det er jo også mange dele :-)
Avatar billede msknives Nybegynder
08. marts 2006 - 11:26 #20
Bundkort: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=93098 til AGP
eller et bedre bud med PCI-E og onboardgrafik(som kan bruges indtil videre): http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=178837
CPU med køler:  http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=137617
PSU: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=140893
Ram: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=96798
Samlet pris ca. 2700 kr. for et Athlon 64 system med 1 GB ram og en stærk men rimelig strømforsyning, der kan trække noget. Noname er ikke stærk nok hvis du
vil købe et godt grafikkort omkring en tusse fx. Geforce 6600GT
Avatar billede drgonzo Praktikant
08. marts 2006 - 11:58 #21
det forslag fra msknives ser bestemt osse fint ud.. Personligt ville jeg dog foretrække intel processoren med Hyper Threading, højere clock frekvens og større cache, men det er jo osse meget en smagssag
Avatar billede msknives Nybegynder
08. marts 2006 - 12:47 #22
Afhængigt af ramkompatibilitet (Asus bundkortet med VGA) så kan du genbruge dine PC2700 ram i bundkortet indtil du får råd til bedre PC3200 ram og så er prisen nede omkring ca. 2.000 kr. for et stærkt 64-bit system med mulighed for PCI-E kort senere
Avatar billede drgonzo Praktikant
08. marts 2006 - 12:57 #23
msknives kommer med en god pointe der, du kan selvfølgelig også bruge dine gamle ram på det bundkort jeg linker til, så er prisen nede på 2260.00 for et rigtigt godt sæt. P4 processor med HT som er rigtig god hvis du har flere programmer kørende ad gangen, men igen AMD vs Intel er en laaaaang diskussion og kommer mest an på smag og behag.. hvis du skal spille meget ville jeg tage AMD systemet, hvis du skal omkode video, redigere video eller bruge den mere som "arbejdscomputer" ville jeg tage Intel CPU
Avatar billede pinball Nybegynder
08. marts 2006 - 13:27 #24
men er athlon 64´eren ikke mere "fremtidsikret"?

socket 939
windows 64 bit
Avatar billede msknives Nybegynder
08. marts 2006 - 13:50 #25
Har selv et P4 sæt med godt Asus bundkort i sokkel 478, det er ok, men ville satse på Athlon 64 der kan køre den nye Vista. Men skal der satset på P4 skal det være 64-bit på sokkel 775 som i øvrigt er billigere.
P4 64-bit cpu: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=123142
bundkort m. grafikkort: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=94821
PSU: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=140893
Ram genbruges...
Ca. 2.300 kr. + fragt
Avatar billede drgonzo Praktikant
08. marts 2006 - 13:55 #26
indtil videre er der ikke den store anvendelse for 64 bit. Windows 64 bit er bestemt ikke noget at råbe hurra for indtil videre, desuden er der meget få programmer skrevet direkte til 64 bit, der er endda stadigvæk 16 bit programmer, så bare det at den er 64 bit gør den som sådan ikke fremtidssikret, også fordi der bestemt ikke er nogen tidshorisont på hvornår alt vil være 64 bit, hvis det overhovedet bliver det, og til den tid vil der nok være helt andre processorer, med mange cpu kerner osv, personligt mener jeg det er et spørgsmål om at få dækket sine behov, hvis en 486 computer kan dække dine IT behov de næste 5 år, så er den vel fremtidssikret he he, men igen det er kun min mening og der er sikkert mange med helt andre synspunkter, i sidste ende er det jo også ofte en smagssag :-)
Avatar billede drgonzo Praktikant
08. marts 2006 - 13:59 #27
Kommentar: msknives
08/03-2006 13:50:39 - jeg bøjer mig i støvet, rigtig godt forslag, det ville jeg selv tage, da budgettet gør du ikke kan få dual core, er Hyper Threading efter min mening det næstbedste, og de 2mb cache på cpu er jo bare super duper..

msknives - god karma til dig :-)
Avatar billede msknives Nybegynder
08. marts 2006 - 14:20 #28
Problemet kan være at du med 2 harddiske og optiske drev ikke kan klare dig med en tilslutning til max. 2 enheder IDE/ATA drev, så kan andre bundkort blive et valg: fx.  http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=134807
Avatar billede msknives Nybegynder
08. marts 2006 - 14:27 #29
Her er Asus egne detailoplysninger på Radeon-X kortet: http://www.asus.com/products4.aspx?modelmenu=2&model=465&l1=3&l2=11&l3=179
Avatar billede pinball Nybegynder
08. marts 2006 - 14:59 #30
og hvis du skulle få råd til det så koster en dual core cpu, amd athlon 64 x2 3800+ / 2.2 Ghz / 1 MB = 2300 kr

kan du sige god for den drgonzo? :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
08. marts 2006 - 15:07 #31
ja den er vel ok ;-)
Avatar billede drgonzo Praktikant
08. marts 2006 - 15:11 #32
på den anden side er der ikke længe til intels nye conroe cpu kommer på markedet og den losser røv med en amd x2 fx-60 processor clocket op til 2.8ghz :-)

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2713&p=1
Avatar billede pinball Nybegynder
08. marts 2006 - 15:37 #33
:o hvordan kan det være at den conroe sparker så meget røv!
Avatar billede drgonzo Praktikant
08. marts 2006 - 15:41 #34
helt ny arkitektur fra intel, den kommer osse senere med 4 cpu kerner og så bliver det rigtigt sjovt
Avatar billede pinball Nybegynder
08. marts 2006 - 15:43 #35
hvad vil prisen være på sådan en fætter og hvornår ser vi den i dk??
Avatar billede pinball Nybegynder
08. marts 2006 - 15:43 #36
nu blir jeg sgu helt våd i trussen..
Avatar billede endeavor Nybegynder
08. marts 2006 - 15:49 #37
Tak for alle de mange gode svar! :)

Jeg bliver nød til at have mig en ny PSU også, min gamle kan ikke trække alt dette.

msknives; Du foreslårt en P4 64bit osv. osv. Vil der på det bundkort godt kunne køre de 2 x optisk drev og 2 x HD ? Tror også at jeg kunne finde på at investere i nye RAM! Apropos RAM, er det så dumt at smide alle ens RAM i en maskine, eller det okay at blande  2700 - 3200 mv... ?
Avatar billede drgonzo Praktikant
08. marts 2006 - 15:57 #38
du kan godt sætte dine drev til.. du kan godt blande ram, hvis bundkortet understøtter de forskellige typer, men de vil så ikke køre hurtigere end den langsomste ramblok.. Skal vi ligge svar?

superman2006 - check newz.dk, der er en del intel nyheder lige nu
Avatar billede endeavor Nybegynder
08. marts 2006 - 16:03 #39
Det må I meget gerne, hvis der ellers ikke er mere at tilføje

Og tak for hjælpen!
Avatar billede pinball Nybegynder
08. marts 2006 - 16:12 #40
ok drgonzo. jeg er i fuld gang med det lige nu ^^

endeavor: selv tak for en inspirende tråd, held og lykke med det.

jeg lægger ikke noget svar da drgonzo og msknives fortjener pointene mere end mig.
Avatar billede drgonzo Praktikant
08. marts 2006 - 16:16 #41
oki
Avatar billede drgonzo Praktikant
08. marts 2006 - 16:24 #42
hov nu fik msknives ingen point, var det meningen? Hvis han skulle have haft point så sig til, og hvor mange, så ligger jeg nogen til ham :-)
Avatar billede msknives Nybegynder
09. marts 2006 - 10:34 #43
Kommentar: endeavor  Du kan godt blande PC2700 og PC3200 hvis bundkortet kan klare
08/03-2006 15:49:54  forskellige producenter, men vil så miste dual ram funktionen
som kræver to ens blokke i størrelse (fx. 2 x 512MB) type fx. PC3200 og producent.  Men se din evt. bundkortmanual og producentens hjemmeside ang. godkendte ram.

64-bit for først fuldt udbytte ved evt. fuldt understøttet 64-bit drivere og OS, men hvorfor lade være når 64-bit i dette tilfælde er billigere og bedre, den kører alm. XP udemærkedet, drev betyder intet for 64-bit cpu, det er budnkortets design der bestemmer dette. Derfor skal du nøje læse hvilket kort du vil ha' og hvad det tilbyder af stik til ATA/IDE enheder. Et stik (tilbredt IDE-kabel) på bundkortet kan tilslutte 2 enheder drev eller harddiske. Såvidt jeg husker tilbød Radeon Express kortet fra Asus 2 stik ATA på bundkortet og så kunne du fortsætte med det du har nu af diske og drev, indtil SATA blev aktuelt. Men tjek producentens hjemmeside og spørg forhandler før køb, så du ikke bliver snydt.
Avatar billede msknives Nybegynder
09. marts 2006 - 10:37 #44
Fint med point til de andre, resultater for opretter er vigtigere.
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. marts 2006 - 10:37 #45
msknives - har lagt point til dig under hardware kategori, du skal bare smide et svar :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
09. marts 2006 - 10:53 #46
vil du have pointene, ellers lukker jeg spm, synes du klart har fortjent dem :)
Avatar billede msknives Nybegynder
09. marts 2006 - 11:12 #47
luk du bare point er ikke så vigtige.