Avatar billede hanbo Nybegynder
07. marts 2006 - 17:52 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Opgradering af XAL fra 2.71 til 3.5

Jeg sider foran at skulle opgradere en XAL 2.71 (Kerne 2.80) til 3.5. Ifølge opdateringsmanualen til XAL 3.5, skal man lave 3 foldere:

  En til en standard XAL 2.71
  En til den tilpassede XAL 2.71
  En til Standard XAL 3.5

herefter exporterer man nogle kørsler fra 3.5 versionen til 2.71 versionerne, hvorfra man så kan eksportere data ud i nogle foldere til import i 3.5

Min problemstilling er at jeg ikke ligger inde med kundens standard version (vistnok 2.71.1 sp8 SR2 XX/UK eller noget lign.), og ser det som lidt af en opgave at genskabe denne.

Jeg har set en anden procedure bekrevet her på Eksperten (http://www.eksperten.dk/spm/686848), hvor man laver en standard 3.5 installation. Kopierer C_Direct.sys, C_Data.xxx filer og usrxxxx.tbl filerne fra 2.71 installationen ind i den nye 3.5 installation, og genstarter XAL. Nu vil XAL starte med at køre DBDAutoMerge, hvorefter man så har 'data' + en korrekt C_direct.sys. Nu mangler man 'bare' at løfte applikationen.

Jeg har prøvet ovenstående. Og tilsyneladende ser det rigtigt ud.
Mine tilføjede tabeller og tilføjede felter er løftet med over i C_Direct.sys. De felter som jeg evt. har udvidet, ser også korrekte ud.

Vil ovenstående virke korrekt?, eller er der noget jeg overser?
Er der felter der ændrer sig fra 2.71 til 3.5. f.eks. er der noget der går fra at være Enum til at være en tabel. Hvordan håndteres dette?

Kommentarer til ovenstående ønskes, også selv om det ikke er et komplet svar.

På forhånd tak.
Avatar billede mariaf Juniormester
07. marts 2006 - 19:58 #1
Ændringer fra Enum til tekst lyder helt forkert medmindre der "bare" mangler at blive indtastet nogle enums. Prøv at kontrollere dem først og foretag evt. rettelser. Herefter prøver du igen opdateringen.
Avatar billede hanbo Nybegynder
07. marts 2006 - 20:35 #2
Til Maria, tak for dit svar. Det var bare et ,mere eller mindre, tænkt eksempel. Spørgsmålet er om mine data bliver 'konverteret' korrekt alle steder. Jeg kunne godt forestille mig at nogle data lagres anderledes i 3.5 end i 2.71, jeg ved dog ikke præcist hvilke.
Avatar billede mariaf Juniormester
07. marts 2006 - 22:15 #3
Lav en prøve og kør en check. Den vil i hvert fald fange de mest horible fejl på en nem måde. Dernæst checkes at antal poster i hvert kartotek er det samme før og efter opdateringen. Desuden laves en før og efter balance, en varerapport, et udtræk over debitorjournal osv. Disse skal være helt ens.
Og forresten, dine tilretningsrapport i begge versioner skal være ens.
Avatar billede hanbo Nybegynder
29. marts 2006 - 08:33 #4
Hej Marie, jeg prøvet at lave balancer m.m., som du anbefalede. Nu har jeg testet lidt gennem den sidste periode, og kan ikke konstatere nogen fejl. Point til dig.
Avatar billede mariaf Juniormester
29. marts 2006 - 18:35 #5
Det er altid rart når tingene lykkes og endda lige efter bogen.