Avatar billede lbthomsen Nybegynder
07. marts 2006 - 11:03 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Data fra Access på Server til Excel

Hej

Håber jeg har postet i det rigtige forum.

Jeg har en Access-database liggende på en server, som får oplysninger fra et site. Jeg vil gerne have data hentet ned i Excel, så det kan danne grundlag for statistisk bearbejdning. Det skal kunne opdateres ved åbning af excel-arket.

Er det muligt at lave dette uden kendskab til SQL eller ASP og kan funktionen i Excel, "Importer Data", benyttes?

På forhånd tak, Lars
Avatar billede ffsoft Praktikant
07. marts 2006 - 11:09 #1
I Excel kan vælge at åbne en fil og som filtype kan du så vælge
Access (.mdb) Nu kan du så vælge om det er en tabel eller en forspørgsel
du vil importere.
Avatar billede mugs Novice
07. marts 2006 - 11:14 #2
Jeg vil gå den anden vej.

I Access kan du i menuen Filer > Hent eksterne data > Sammenkæd > hente et excelark ind. Dette ark vil altid være opdateret i forhold til databasen, og således være opdateret når du åbner arket fra Excel.
Avatar billede jensen363 Forsker
07. marts 2006 - 11:43 #3
Hvorfor ikke bibeholde data i Access, og lave den statistiske bearbejdning der ?
Avatar billede mugs Novice
07. marts 2006 - 12:00 #4
jensen > Det er selbfølgelig det mest optimale, hvis der iike skal foretages indviklede beregninger til statistikken.

Få ikke øvede Access-brugere er ikke klar over, at Access faktisk er udmærket til at regne, og kan give ganske overskuelige diagrammer i både rapporter og som Pivot-visning på skærmen.
Avatar billede jensen363 Forsker
07. marts 2006 - 12:04 #5
Fordelen ved Access kontra Excel er mængden af data der kan behandles/beregnes ... ligesom muligheden for opbygning af brugergrænseflader, herunder integration med andre datakilder er væsentligt bedre
Avatar billede lbthomsen Nybegynder
07. marts 2006 - 12:22 #6
Jeg kan nu godt få data fra Access til excel, men det kniber med at få excel-dokumentet til automatisk at blive updated når jeg ændrer/tilføjer noget i Access.
Avatar billede rafn12 Nybegynder
07. marts 2006 - 13:04 #7
åben et excel ark gå i data og impoter eksterne data, vælge ny dataforespørgsel, vælge access, vælge stien til db, du skal selv skrive navnet på db(husk at slutte på .mdb)når du har valgt mappen, vælg så hvilken tabel/forespørgsel du vil have data fra, herefter kører du guiden igennem og får de data du vil have. Så skal den sættes til at optatere automatisk, det gør du ved at højre klikke oven i dataene du har importeret og vælger egenskaber for dataområde og her kan opdater ved åbning vinges af og så kører det bare :-)
Avatar billede lbthomsen Nybegynder
07. marts 2006 - 17:39 #8
>rafn12
det virker fint, men jeg er nødt til at hente databasen ned fra serveren inden.

Kan man gøre det, så den henter oplysningerne fra serveren når man åbner dokumentet eller alternativt så man kun skal hente excel-filen ved at logge sig på serveren?
Avatar billede rafn12 Nybegynder
08. marts 2006 - 08:58 #9
Du kan lave en webforespørgsel i stedet for en dataforespørgsel. når du har lavet den er det samme princip med at højre klikke i data området og vælge opdater ved åbning, så henter den derfra i stedet.
Avatar billede rafn12 Nybegynder
09. marts 2006 - 10:42 #10
hva så Ib virker det???
Avatar billede lbthomsen Nybegynder
09. marts 2006 - 18:13 #11
Hej rafn12.. Hvis du smider et svar får du pointene.. Du havde svaret jeg ville ha...
Avatar billede rafn12 Nybegynder
10. marts 2006 - 10:05 #12
hermed svar:-)