Avatar billede pchl1990 Nybegynder
06. marts 2006 - 23:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Windows server 2003 vs. Linux 10

Hej,

Kan en linux server godt komunikere med windows XP pro., på fx en workstation.
Kan linux godt bruges som en router, DNS server, Print server, m.m.
Hvad er forskellen engentlig på Windows og linux til en server...?
Har hørt at det ikke skulle gå ned så tit, men det syntes jeg heller ikke Windows gør...!
Har overvejt om jeg skal installere linux på min server? Hvad mener I?
Hvad er bedst Linux eller Windows Server 2003. Kan de det samme?

Hvis det er er der så nogen der kan guide mig igenem at opsætte en linux server, eller er det næsten det samme som Windows 2003 server?

/Peter
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
07. marts 2006 - 08:11 #1
>Kan en linux server godt komunikere med windows XP pro., på fx en workstation.
>Kan linux godt bruges som en router, DNS server, Print server, m.m.
Ja, sagtens.

>Hvad er forskellen engentlig på Windows og linux til en server...?
At den ene kører Linux og den anden kører Windows ;-)

>Har overvejt om jeg skal installere linux på min server? Hvad mener I?
>Hvad er bedst Linux eller Windows Server 2003. Kan de det samme?
Jeg bruger Linux på min egen server, og det er jeg ganske glad for. Jeg ville ikke bytte med en Windows-server. Jeg har mere tiltro til sikkerheden i Linux og Linux har en række features som jeg synes er særdeles nyttige og som jeg ikke synes Windows har. Når alt dette er sagt er der ingen tvivl om at man ikke umiddelbart kan sige at det ene system er bedre end det andet. Det kommer i høj grad an på hvad man skal bruge det til og hvad man føler sig mest hjemme i.

>Hvis det er er der så nogen der kan guide mig igenem at opsætte en linux server, eller er det næsten det samme som Windows 2003 server?
De fleste distributioner kommer med installere som er ret nemme at bruge. Det er nemmere end at installere Windows, synes jeg (og jeg har altså installeret Windows en del flere gange...).
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2006 - 10:16 #2
Jeg ved desværre ikke nok om servere til at kunne komme med yderligere kommentarer i den retning, men hvis du er indstillet på at læse lidt om sagerne, er dette et godt sted at starte: http://www.linuxbog.dk/
Avatar billede pchl1990 Nybegynder
07. marts 2006 - 13:19 #3
jeg vil bruge min server til følgende server: DSN (domain) server, FTP-server, Printserver, Bruge den som en router, og den skal komunikere med windows XP pro./home

Jeg har købt en server og den kommer om ca 10 dage, og så vil jeg se virker, ellers må i jo hjælpe min :-] ...

på forhånd tak...
Avatar billede pchl1990 Nybegynder
07. marts 2006 - 13:20 #4
hvilket virus/firewall skal jeg installere på servern... hvilket er godt... evt. en trail vertion (direkte link)
Avatar billede bingo789 Nybegynder
09. marts 2006 - 16:39 #5
Det ikke det samme som at opsætte en windows server, faktisk langt fra. Du vil meget hurtig finde ud, at en del af opsætingen foregår i konfigurationsfiler, og ikke som i windows på en gui. Der findes dog masser af guides rundt omkring, du bør dog sætte dig lidt ind i hvordan linux virker, ellers vil det meget hurtig blive en uoverskuelig opgave.
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2006 - 17:47 #6
Avatar billede pchl1990 Nybegynder
09. marts 2006 - 18:20 #7
kan man ikke få den som en pdf-fil?
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2006 - 18:27 #8
Følg det første link jeg gav dig og vælg den bog der har noget med servere at gøre. Så vil du kunne vælge format.
Avatar billede pchl1990 Nybegynder
09. marts 2006 - 18:34 #9
ok