Avatar billede wise Seniormester
06. marts 2006 - 13:09 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af printere til brug af terminal klient -Tilføj driver

Hejsa

Jeg har en række brugere der logger på en win2003 terminalserver på vores kontor i stockholm. Maskinen i stockholm er sat i helt egen arbejdsgruppe og udenfor deres øvrige setup.

På mine klienter (WinXP pro) er der installeret printerdrivere til vores ricoh kopimaskiner og en HP farveprinter her i danmark - og en enkelt lille HP backup printer.

Når vi logger ind på den svenske terminal er den eneste ('lokale') printer vi kan se den lille hp printer.

Jeg har prøver på flere forskellige måder, men hvordan pokker får jeg installeret drivere til de øvrige printere på windows2003 serveren. Jeg har ikke kunne kører setup programmet på den - da den jo ikke kan se printerne og derfor ikke vil tilføje dem.

På forhånd tak for hjælpen
Lasse
Avatar billede dinkie Nybegynder
06. marts 2006 - 13:18 #1
Det må da være muligt for dig at installere driveren uden om setup?

Jeg ved med 100% sikkerhed at du kan installere de HP maskiner du har. Du skal bare ind under printere og så klikke på File og vælge "Server Properties" her er der et faneblad der hedder "Drivers" hvor du kan tilføje driveren. Så er det ellers bare "Have Disk" og så pege på folderen hvori driver er..
Avatar billede leif Seniormester
06. marts 2006 - 13:23 #2
Den printer de har der ovre er den sat i med USB ? Og hvad printer er det ?

Vi har oplevet problemer med lokale printere som især er sat på via USB.
Avatar billede wise Seniormester
06. marts 2006 - 13:41 #3
Faktisk er printerne jo end ikke lokale. Det er netværksprintere her på vores lokation i Kbh. (Her er de sat op via Novell, dvs at driverne er installeret på de enkelte maskiner og peger på en virtuelt port).

Jeg forventede ikke at det er problemet, da det både gælder den ENE printer jeg kan få tilgang til og de 4 jeg ikke kan.

--Dinkie, hvor skal jeg ind under printerne? Serveren i stockholm kan jo ikke se dem - mener du på min klient maskine?

Her er fra win2003 loggen hvor den fortæller at den ikke kan oprette min printer..
-----
Driver HP Color LaserJet 9500 PCL 6 required for printer !!IU_TREE!B_HP_FavePrinte_9500.NDPS.SERVICES.cop is unknown. Contact the administrator to install the driver before you log in again.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
-------

Og nej, linket fra MS har jeg ikke kunne finde brugbar information på - den siger blot at man skal bede sin administrator om at "tilføje driveren på serveren" ikke hvordan...
Jeg har et enkelt sted set beskrevet hvordan man kunne mappe sin aktuelle rdc forbindelse printer ind. Det virkede dog kun for den enkelte session og kun hvis brugeren var administrator med andre ord ikke brugbart :-)

Som det måske nok skinder igennem har jeg ikke erfaring med win2003, har stor erfaring med windows-klient, os'er - men altså ikke 2003 endnu :-)

/Lasse
Avatar billede wise Seniormester
06. marts 2006 - 13:43 #4
--> Leif
Lige for at opklare.

Terminalserveren står i sverige for at give adgang til nogle aplikationer der, de printere der skal printes på er vores lokal her i dk, som klientmaskinerne har installeret men som blot ikke fanges i terminalsessionen - da den svenske server ikke har driver til dem...
Avatar billede dinkie Nybegynder
06. marts 2006 - 13:51 #5
Det er på 2k3 terminal serveren du skal installere driveren. Pointen er at en terminal server skal have driver installeret til den givne printer for at kunne redirecte til den. Så på med driver og det skulle virke.
Avatar billede dinkie Nybegynder
06. marts 2006 - 13:52 #6
Det er bare driveren der skal installeres, ikke printeren som sådan. Så det er lige meget om den kan se dem eller ej :)
Avatar billede wise Seniormester
06. marts 2006 - 14:12 #7
Jep og så er vi tilbage hvor vi startede. Det kan godt være at min problem er at jeg faktisk i de sidste mange år kun har installeret drivere ved at vælge enheden først (altså printeren)

Hvordan installeres driveren for sig selv?
Nu har jeg lige hentet den nyeste HP LJ9500 PCL6 driver fra HP side. Her er dog et problem, der lå kun en til Win2003 32bit, serveren kører 64 bit. Jeg forventede at de ville være kompatible blot uden at udnytte 64 bit - men kan det være her det går galt?

Anyway når driveren er hentet og udpakket er der ingen exekverbar fil. Der er en .inf fil der har "install" som valgmulighed ved højreklik. Når jeg vælger install sker der INTET, hverken direkte på skærmbilledet eller i event loggen...
Avatar billede leif Seniormester
06. marts 2006 - 14:13 #8
wise -> Se dinkies første kommentar der igennem kan du tilføje drivere.
Avatar billede wise Seniormester
06. marts 2006 - 15:18 #9
DOUGH

Jeg har lige haft linserne ude og pudse...

Jeg var 100% sikker på at "Server properties" skulle være en fane når man havde valgt en reel printer, og ikke en generel setting.

Nu har jeg fundet det - (og kæmper videre med at finde 64bit versioner af driverne...), 100000 tak for hjælpen til jer begge.

Smid nogle svar, jeg vil gerne fordoble mine points så der er til jer begge.

/Lasse
Avatar billede dinkie Nybegynder
06. marts 2006 - 15:27 #10
Svar, glad for at kunne være til hjælp :)
Avatar billede wise Seniormester
07. marts 2006 - 10:57 #11
Leif, hvis du vil have points smider du også bare et svar, ellers lukker jeg nu - igen tak for hjælpen
Avatar billede leif Seniormester
07. marts 2006 - 11:56 #12
Ja, men jeg takker !

Fik du det til at virke ?
Avatar billede wise Seniormester
07. marts 2006 - 12:42 #13
Og det var så ikke et svar men en kommentar :-)

Jeg fik det delvist til at virke, forstået på den måde at det jeg spurgte om har jeg fået løst. Jeg kan nu tilføje printer-drivere på serveren.
Desværre kan jeg ikke finde 64bit drivere til nogle af vores printere :-(, så nu må næste opgave være at finde nogle sæt af drivere som også findes i 64bit

Eksemplevis så jeg at vores ene farveprinter havde en Postscript driver i 64bit, hvor vi traditionelt har anvendt en anden af deres drivere.

Et spørgsmål her på falderebet kunne være om man kan opsætte "alias", mellem forskellige drivere på server og klient?

Vi anvender nemlig PCL drivere til nogle af vores printere i Kbh, men det er printerspecifikke pcl drivere der ikke findes i 64bit. Jeg er dog 99% sikker på at hvis jeg bare fik nogle standard pcl drivere på serveren ville de kunne printe igennem til de lokale printere.

Jeg har følgende printere
HP4100 (backup) - den finder serveren automatisk
HP colorLJ 9500, den findes ikke i 64 bit, HP henviser til en anden colorLJ driver, så her kunne et "alias" hjælpe
Ricoh Color AP3800c PCL, den findes ikke 64bit, men det gjorde en PS udgave, så ved at skifte til den lokalt kan jeg få hul igennem.
2 stk Ricoh 2045e RPCS (ricohs eget sprog), den findes ikke i 64 bit, men kan også kører pcl6

Da printerne står forskellige steder ville det være bedst med så mange som muligt på, og helst 2045'erne da det er vores primære SH maskiener...

/Lasse
Avatar billede leif Seniormester
07. marts 2006 - 19:42 #14
Jeg må indrømme jeg har ingen erfaring med forskellen på 64 bit og "standard".
Avatar billede dinkie Nybegynder
08. marts 2006 - 09:27 #15
Heller ikke her.. :(

Jeg ville dog nok prøve at installere drivere til 32bit for at se om det ikke vil virke..
Avatar billede wise Seniormester
09. marts 2006 - 10:34 #16
He he, det har jeg prøvet... Fik dog en fin lille besked om at det altså ikke var en 64bit driver :-)