Avatar billede huset Praktikant
06. marts 2006 - 08:52 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Forskellen på Domain Local, Global og Universal

Jeg sidder og arbejder med Windows2003 server,og sidder lidt fast når der snakkes om Group scopes og Domain Local, Global og Universal samt Security og Distribution.

Hvor i ligger forskellen på disse?

Når man snakker om stategier når man benytter scopes, så snakkes der ofte om

A - G - DL - P
A - G - G - U - DL - P

Hvad mener der her?

Evt et link der forklare lidt om dette, for synes det er totalt forvirrende :(
Avatar billede dwpdotdk Nybegynder
06. marts 2006 - 10:04 #1
Her beskriver microsoft forskellen på domain local, global og universal.
http://technet2.microsoft.com/WindowsServer/en/Library/79d93e46-ecab-4165-8001-7adc3c9f804e1033.mspx
Avatar billede huset Praktikant
06. marts 2006 - 10:14 #2
Der har jeg været, men synes ikke det giver mig det jeg helt søger
Avatar billede karser Nybegynder
06. marts 2006 - 17:56 #3
Forskellen på Distribution og Security:

Distribution Groups: Kan kun bruges til at lave Mail/Messaging grupper

Security Groups: Kan bruges til at tildele rettigheder til resourcer (Og i Domain Functional level på Windows Server 2003 til distribution også)

A-G-DL-P betyder følgende:
Account > Global > Domain Local > Permission

Altså en model man bruger når man laver en Permission Policy.

Med det menes at man bygger sine Security Permissions op efter princippet:

- Account puttes i Global Groups
- Global Groups puttes i Domain Local Groups
- Derefter giver man Permisions til Domain Local Groups.

A-G-G-U-DL-P betyder følgende:
Account > Global > Global > Universal > Domain Local > Permission

Igen er der tale om en "model" (eller metode) til at assigne rettigheder.

Denne model bruges oftests på tværs af domæner eller hvis der er flere domain controllere, med små linier imellem. Her bruges Universal Groups samt Global Group Nesting, for at mindske Replikeringen mellem domain controllere!

Men, der faktisk kurser som berører dette område helt i dybten... Og de varer mere end bae et par timer (hint-hint), så det er ikke så underligt hvis du ikke kan følge med! ;o)
Avatar billede huset Praktikant
09. marts 2006 - 10:23 #4
Smid et svar, finder info andetsteds
Avatar billede karser Nybegynder
09. marts 2006 - 11:08 #5
?