Avatar billede megahof Nybegynder
04. marts 2006 - 23:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Vil ikke gå ned i mhz, speedstep burde virke, det er en celeron M

Hej

Jeg har en bærbar med Celeron M processor. Så vidt jeg kunne forstå, skulle netop M-processorerne være i stand til at gå ned i hastighed. Jeg checker hastigheden under "Generelt" i "denne computers" "egenskaber".

Den er altid på 1600mhz, også selvom jeg lader den idle.

Jeg har kun lidt over én time batteri på den, og det kan jeg ikke forstå, for den er helt ny og med den nye celeron M processor.

Er der nogle der kan hjælpe, måske med et program til at tvine speedstep ned?

MVH
Mads
Avatar billede cmoz Praktikant
04. marts 2006 - 23:15 #1
Prøv med SpeedSwitchXP:
http://www.diefer.de/speedswitchxp/

Det kan sættes til f.eks.
Max. performance, Battery optimized, Max. battery og Dynamic switching
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. marts 2006 - 23:16 #2
Det kan du ikke med Celeron M.
Det er Pentium M der understøtter speedstep.

Der findes ikke noget program der kan klare det for dig, for cpu´en understøtter simpelthen ikke den teknologi.
Avatar billede cmoz Praktikant
04. marts 2006 - 23:20 #3
Ellers plejer det at være indstillingerne i Strømstyring/Power Options i Kontrolpanel der afgør om at en CPU skal køre langsommere, så hvis det står til Presentation vil den køre med fuld skrald vil jeg tro, og hvis du vælger Bærbar eller andre så vil det lettere justere CPU (og andre ting) til at være optimeret til mindre strømforbrug.

Det er de instillinger som SpeedSwitchXP overrider og bruger sine egne. Den laver et punkt i Strømstyring der hedder SpeedSwitch Controlled eller lign.
Avatar billede cmoz Praktikant
04. marts 2006 - 23:21 #4
Ja hvis CPUen ikke understøtter det, bliver det lidt svært ;-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. marts 2006 - 23:25 #5
Meget :)

Celeron M er at sammenligne med en desktop cpu - desktop cpu´er understøtter heller ikke funktionen deeper sleep der netop gør det muligt for en mobil cpu dynamisk at ændre hastigheden.

Se f.eks. speedswitch Faq:
4. Does the dynamic speed changing work with non-mobile (desktop) CPUs ?
No, desktop CPUs are not capable of dynamically adjusting their speeds. Your notebook definitely needs a mobile CPU, a mobile chipset and a BIOS that provides the necessary software functions to allow dynamic speed changes. On notebooks which don't meet these requirements the speed changing options will most likely have no effect. All other program options should work though.
Avatar billede megahof Nybegynder
05. marts 2006 - 10:16 #6
Jeg takker for jeres hjælp

Der er ikke i bios, i kontrolpanelet ellera andre steder mulighed for at regulere noget!..

Jeg troede muligvis den nye celeron M processor besad samme evner som Pentium M, men det gør den så nok ikke!
Avatar billede megahof Nybegynder
05. marts 2006 - 10:17 #7
jeg har prøvet at give john_stigers point for svaret, men det vil ikke lige virke, jeg prøver igen lidt senere!
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. marts 2006 - 11:43 #8
marker mit navn i boksen og klik på accepter :)