Avatar billede borst Nybegynder
03. marts 2006 - 18:58 Der er 14 kommentarer

kan ikke installere Mandriva 2006

Jeg forsøger at installere Mandriva 2006 powerpack på et ASUS A8N-SLI Deluxe og det volder mig en del problemer:
ACPI er nødt til at være deaktiveret i BIOS for at installationen overhovedet vil gå igang.
Jeg kan ikke installere på mine 2 x 36 Gb raptor diske der sidder i raid 0 på den  indbyggede SIL 3114 controller. Mandriva vil ikke kendes ved arrayet, og ser 2 seperate diske hvoraf kun den ene er tilgængelig.
Jeg kan heller ikke installere på en tom maxtor 80 Gb disk der sidder på IDE controlleren. Jeg får følgende meddelelse:"montering af partition /dev/sdd1 i katalog /mnt/mnt/win_c3 mislykkedes".
Derudover virker min mus kun i ca. 2 meter under installationen, forstået på den måde at det er begrænset hvor meget jeg kan flytte min mus rundt inden den fryser. Tastaturet virker dog upåklageligt.
Nogen ideer til hvordan jeg kommer videre?
Ellers bliver jeg hurtigt en ex-linux bruger. Trods alle sine fejl har windows ikke de store problemer med at installere på mit setup.
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2006 - 19:14 #1
"montering af partition /dev/sdd1" der er noget der slet ikke stemmer denne besked har intet med din IDE disk at gøre
Avatar billede borst Nybegynder
03. marts 2006 - 19:24 #2
Kan du evt. fortælle mig hvad den så har noget at gøre med?
Jeg har følgende diske installeret på mit system:
2 stk. raptor i Raid 0 på onboard SIL 3114 controller
1 stk Maxtor 80 Gb på IDE
1 stk Samsung 120 Gb på sata
1 stk maxtor 200 Gb på sata
Opdagede lige at 80 Gb Maxtor sidder som slave. Har det nogen betydning?
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2006 - 20:24 #3
"Kan du evt. fortælle mig hvad den så har noget at gøre med? " Det har jeg skrevet noget guide om engang men jeg kan ikke finde det, men her superkort
/dev/hda = IDE master-disken på primære controller
/dev/hdb = IDE slave-disken på primære controller
/dev/hdc = IDE master-disken på sekundære controller
/dev/hdd = IDE slave-disken på sekundære controller
/dev/sda .....z = SCSI - SATA - USB- device
Partitionerne følger talrækken, første partition på IDE master-disken på primære controller er altså /dev/hda1
Avatar billede borst Nybegynder
03. marts 2006 - 20:34 #4
Det vil sige at SDD skulle være nummer 4 i rækken af scsi/sata devices?
Jeg har jo heller ikke bedt den om at montere noget på andre diske end IDE?
Prøvede lige at deaktivere Raidcontrolleren i BIOS og det ændrede ikke noget ved fejlen.
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2006 - 20:41 #5
Har du installeret Linux ? hvis ja på hvilken disk ?
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2006 - 20:43 #6
Er det dual system Windows/Linux hvis ja hvor er Windows installeret ?
Avatar billede borst Nybegynder
03. marts 2006 - 20:44 #7
Nej jeg har endnu ikke installeret Linux. Mit mål er at Mandriva skal co-eksistere med Windows XP og køre ved hjælp af en bootloader, men det lader ikke til at kunne virke.
Hvis jeg piller alle mine diske fra kører installationen fint nok, men det er ikke en løsning jeg kan bruge da jeg vil beholde windows XP.
Er der evt. en anden linux distro for begyndere der er nemmere at gå til mhp. raidcontrolleren?
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2006 - 20:58 #8
"men det er ikke en løsning jeg kan bruge da jeg vil beholde windows XP." altså vil du køre dualsystem, har du prøvet at disable dine sata-diske i BIOS under installation. Jeg kører selv med SuSe og jeg kan ikke forstå at der skulle være problemer og jeg er ret overbevidst om det skyldes en bagatel
"Er der evt. en anden linux distro for begyndere der er nemmere at gå til mhp. raidcontrolleren?" Som nævnt kører jeg SuSe og det plejer at virke, hvis du vil prøve kan den downloades fra ftp://klid.dk/suse/i386/ det kræver 5 cd-er men du kan jo starte med cd1 og se om den vil lade sig installere inden du downloader de andre 4
Avatar billede borst Nybegynder
03. marts 2006 - 21:10 #9
Jeg har prøvet at disable alle mine diske undtagen Arrayet på raid controlleren og det gør kun at mandriva kan se den ene disk og den anden er unaccesible.
Jeg vil som sagt gerne køre dual boot på mit raid0 array. Prøver lige lidt mere inden jeg kigger på Suse.
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2006 - 21:45 #10
Linux er ofte noget spøjs noget som jo er lavet af mange forskellige mennesker der ikke altid har talt særligt meget sammen, det kan udmærket tænkes at det kun er selve install-proceduren der giver problemer, hvis det er muligt for dig kunne det måske være en ide at koble alle diske fra undtagen den som skal indeholde Linux når Linux så er installeret kobles diskene til igen og så er der en rimelig chance for at de findes og configureres
Avatar billede strych9 Praktikant
05. marts 2006 - 09:09 #11
"i katalog /mnt/mnt/win_c3 mislykkedes"

Der er som standard ikke nogen folder som hedder /mnt/mnt/
Ser ud som om der er en bug i Mandriva installer, med mindre du altså har skrevet fejlmeddelelsen forkert her?
Synes umiddelbart du skal prøve en anden distro, og feks SuSe ville være fint nok. Jeg personligt ville prøve en opdateret LiveCD som feks Knoppix for at se hvordan den har det med at finde al din hardware.
Avatar billede strych9 Praktikant
08. marts 2006 - 20:15 #12
Noget nyt?
Avatar billede borst Nybegynder
08. marts 2006 - 20:17 #13
Jeg er ved at downloade en Suse distro. Den skulle være klar så jeg kan teste i morgen. Har kigget lidt på nettet og der er åbenbart mange problemer med at køre Linux på denne controller i Raid 0!!
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
12. april 2006 - 02:12 #14
Prøv at lade være at køre med hardware raid. Brug istedet sw raid. Det fungerer ofte hurtigere end hw raid, og det er mere fleksibelt. Du kan fx have dele af dine diske i raid-1 (spejlet) og dele af disken i raid-0. Og du kan bruge raid-10 som giver dobbelt ydelse ved sekventiel læsning på spejlet raid.