Avatar billede mjen000 Nybegynder
03. marts 2006 - 11:44 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Skråstillet tekst

Hej

Jeg skal lave en pind hvor der står nogle navne i en tekstboks (15 navne med liniebrud efter hvert navn) der er skråtstillet over. Jeg kan godt lave en tekstboks, hvor det er teksten der står på skrå (vha. forskydning), men problemet er, at det er hver enkelt bogstav der forskydes, og dermed bliver teksten nærmest ulæselig. Kan man dreje teksten således at hvert bogstav drejes med samme vinkel som teksterne forskydes.

MVH
Morten
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. marts 2006 - 11:53 #1
Det du beskriver opstår ved at dreje i håndtagene på selve boksen.
Du skal istedet bruge værktøjet Rotate. Aktiveres ved at trykke r.
Avatar billede esmelf Nybegynder
03. marts 2006 - 11:54 #2
er det et perspektiv du ønsker at lave?
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. marts 2006 - 11:56 #3
Eller også bruger du Charater Rotate.
Anyway, brug r.

Eller Object -> Ttransform -> Rotate
Hvis du vil skrive den præcise vinkel ind.
Avatar billede mjen000 Nybegynder
03. marts 2006 - 11:57 #4
Det er netop ikke perspektiv. Funktionen jeg søger kendes bl.a. fra Excels grafværktør hvor man under tekstjustering kan skure på den vinkel som teksten vises, f.eks. under 45 grader tekst under hver søjle i et søjlediagram.

Det er lidt svært at forklare - sorry.
Avatar billede mjen000 Nybegynder
03. marts 2006 - 12:03 #5
Nu tror jeg det virker, nogle gange kommer man til at stirre sig blind på et problem, og så hjælper det lige at få beskrevet problemet - tak for hjælpen.
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. marts 2006 - 12:14 #6
Hvis du vil lave vertikal tekst skal du bruge vertikal-tekst værktøjet -- det ligger under det alm. tekst værktøj.
Altså den knap med et T på.
Avatar billede hcma Novice
03. marts 2006 - 12:26 #7
eller også tegner du en linie og benytter Path Type Tool derpå.
Avatar billede mjen000 Nybegynder
03. marts 2006 - 12:35 #8
Jeg fik vist ikke givet point
Avatar billede mjen000 Nybegynder
03. marts 2006 - 12:36 #9
til doggy82
Avatar billede doggy82 Praktikant
03. marts 2006 - 12:38 #10
Jo det gjorde du da :)

>>
Accepteret svar: doggy82
Point: 100,00
<<