Avatar billede xfirm Nybegynder
02. marts 2006 - 19:25 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan man få en blæser til at blæse hurtigere

Ja som titlen siger så kunne jeg godt tænke mig at finde ud af om man kunne få en papst blæser på 1400 rpm til at køre noget hurtigere...??
Avatar billede boxer Nybegynder
02. marts 2006 - 19:32 #1
Du kan prøve med SpeedFan:
http://www.almico.com/speedfan.php
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. marts 2006 - 19:33 #2
Ja da, hvis du giver den en større spænding. Ska du bruge den i en PC, har du problemet at du ikke sådan lige kan skaffe højere spænding.

Levetiden vil blive forkortet, for motoren er bygget til den specificerede spænding.

Hvad skal du bruge det til. ?
Avatar billede xfirm Nybegynder
02. marts 2006 - 19:36 #3
har købt den til at være cpu blæser sammen med Xp 120 men er vist kommet til at købe en for langsom blæser for den kører kun med 1400 rpm....hvorimod jeg valgte efter hvor lydløs den var...
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. marts 2006 - 19:41 #4
Ok - så regn med at den larmer noget mere, hvis det lykkes dig at sætte hastigheden op.
Avatar billede xfirm Nybegynder
02. marts 2006 - 19:49 #5
jo men har i nogle forslag til hvor den ekstra spænding skal komme fra ??  når spændingen fra bundkortet ikke er nok ??
Avatar billede dragonknight Juniormester
02. marts 2006 - 19:56 #6
Jeg ved ikke hvor smart dette er, men du har jo både +12 volt og -12 volt fra din PSU. De -12 volt godt nok ikke med så mange ampere. Om man kan lave et kredsløs med disse 2 spændinger er da en mulighed, men jeg ved ikke om det er sundt for PSU'en.

Jeg forstår stadig ikke du vil have den til at rotere hurtigere. Den er jo netop optimeret til 1400 rpm, eller det må man da gå ud fra. propellens vinkel, og kobbertråden i motoren er optimeret til 1400 rpm 12 volt.
Avatar billede xfirm Nybegynder
02. marts 2006 - 20:06 #7
nej ok
hvis det er så besværligt så kunne det være at jeg skulle søge noget mere på nettet efter specs på den blæser og mit system eller teste om den køler fint i maks belastning men tak for råd og dragonknight kan smide et svar...
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. marts 2006 - 14:45 #8
Ping :-)