Avatar billede Tommy Calstrup Nybegynder
01. marts 2006 - 21:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Understøtter mit MB en Sempron processor?

Jeg har et Asus A7V8X-X MB, og en 1,8GHz Duron processor, men den har kun 64KB L1 og L2 cache, og det er vist lige i underkanten, efterhånden.
Men de eneste Socket-A processore, der er til, at opdrive efterhånden, til under en formue, er Sempron modellerne, og i følge Asus, så understøtter kortet kun Duron og Athlon.

Betyder det, at jeg er pisket til, at skifte hele mollevitten ud, (det koster jo en rumrejse)eller kan jeg bare investere i en Sempron processor, og så smide den i?
Avatar billede innercitydk Nybegynder
01. marts 2006 - 23:21 #1
Du kan desværre ikke bruge en sempron processor da den har en meget højere FSB (frontside bus) end dit bundkort understøtter. Dit BK understøtter kun processorer der kører med 333/266/200MHz FSB. Det koster ikke meget at opgradere. Du kan nøjes med et nyt bundkort og processor, hvis dine ram da ellers er kompatible med det nye bundkort. Du kan købe et ok bundkort fra ca. 500kr og opefter.

Vh Nicki
Avatar billede innercitydk Nybegynder
01. marts 2006 - 23:22 #2
Avatar billede Tommy Calstrup Nybegynder
02. marts 2006 - 00:52 #3
De Sempron processorer jeg har fundet, kører også med 333MHz FSB, har selv kikket på EDB priser, og fundet de samme processorer, hvis du nærlæser dem alle, så er der kun en, som ikke er fra http://www.x-perterne.dk/ og det er denne: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=164170 og så er de i øvrigt allesammen, enten "ikke på lager" eller udsolgt :o(

Var forbi butikken bag X-Perterne, og det er en lille bix, med en fremmedfætter, som ville have over kr.1000,- for den mindste, han havde hjemme, og så påstod han, at han var den eneste i DK, som solgte socket-A????

Ved godt, at en bundkort kan erhverves for et acceptabelt beløb, men processorerne koster fra kr.1000,- og opad, og det tillader min bank, altså ikke p.t. ;o)

Da mit MB kan køre 333MHz FSB, vil jeg så kunne bruge omtalte Sempron? Eller er dens teknologi bare ikke kombatibel med kortet?
Resten af udstyret er OK: 1GB PC3200 DDR RAM, GeForce FX5200 Grafik (Lige i underkanten), og 5.1 PCI Lydkort fra CMI. Det eneste jeg kører af spil, er MS Flight Sim 2004, Resten af PC'en bruges til foto og video redigering.
Avatar billede john.doe Nybegynder
02. marts 2006 - 09:52 #4
http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-dk
Her kan du downloade en ny bios, der skulle understøtte de nye cpu'er (Sempron)
Avatar billede innercitydk Nybegynder
02. marts 2006 - 10:17 #5
Nå ja, det var da en mulighed ;)
Avatar billede Tommy Calstrup Nybegynder
02. marts 2006 - 12:06 #6
OK, den seneste BIOS ver.1013, var noget af det første jeg installerede, efter bundkortet, kom i maskinen, så jeg kan altså roligt smide en Sempron processor i?

Har lige fundet manualen frem, og den siger Athlon-XP 2400+ eller senere, og det burde vel så også omfatte en Sempron 2800+.

Hvad er det værste, der kan ske? At Processoren ikke udnyttes 100%, eller at den bare ikke kører? Eller rissikerer jeg at futte noget af?

Det sidste er det jeg frygter, og det første er det jeg forventer :o/
Avatar billede john.doe Nybegynder
02. marts 2006 - 12:28 #7
http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/socka/kt400/a7v8x-x/e1198_a7v8x-x.pdf
side 16 øverst står 2800 og højere, da der ikke er lavet Amd 2800 cpu'er
med fsb 266, ja så må det jo være ok med Sempron fsb 333
Avatar billede Tommy Calstrup Nybegynder
02. marts 2006 - 14:30 #8
Takker, og håber ;o)
Avatar billede msknives Nybegynder
03. marts 2006 - 09:16 #9
Du kan godt få en ok Sempron til få penge med køler fx.: http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?prodid=60413 585,-
bundkort fx: http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?prodid=76818 404,-
Avatar billede Tommy Calstrup Nybegynder
09. marts 2006 - 19:14 #10
Så fik Post Danmark endelig smølet sig sammen til, at levere varen, og den er nu blevet grovtestet i de sidste 2 timer.

YESSS! Den virker, og kører fint :o)

Eneste minusser er flg.:
Processor temperaturen er steget væsentligt, fra 45grader til 85grader+.
Har måttet skrue op for kølingen, fra 1600rpm til 2300rpm for, at holde temp. under 60grader.

Men fordelene er til, at tage og føle på: 2X FSB hastighedden, RAM bussen øget fra 200MHz til 333MHz, og 4x L2 cache.

Takker for svar og støtte :o)