Avatar billede angelenglen Nybegynder
28. februar 2006 - 09:41 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

tving lukning af program

Jeg har en terminal server, der kører windows server 2003 enterprise edition.

Jeg kører backup på denne hver nat, men ofte fejler denne backup, fordi brugerne er dårlige til at lukke outlook efter sig, og dette resulterer i at deres inbox-fil (.pst mener jeg den hedder) er låst - og derfor ikke bliver backupet op.

Jeg får taget backup af alt andet, så det er ikke verdens mest kritiske ting, men alligevel er det irriterende at få fejlen, samt at jeg ikke får lavet backup af denne brugers mails...

Findes der en kommando man kan fyre af inden min backup starter, der forcer alle instances af outlook i knæ?
Den skal bare dø! ikke noget med at brugeren skal have mulighed for at sige "Niks, det vil jeg ikke" - ned skal den!

håber nogen har et godt tip... ville være rart at vide sådan generalt.. det kunne jo ligeså godt være et andet program der låste en fil..
Avatar billede AnyFellow Mester
28. februar 2006 - 12:55 #1
2 muligheder lige umiddelbart:

1. Køb et backupprogram der understøtter Open files.

2. Genstart serveren umiddelbart inden du ta'r backup. Så er der ingen brugere på serveren når du starter backup'en.
Avatar billede angelenglen Nybegynder
28. februar 2006 - 14:52 #2
Det er lige drastisk nok at genstarte serveren hver nat, så den går desværre ikke.

Det sjove er så at jeg bruger Veritas (nu symantec) BackupExec med plugin til Open Files - men Outlook formår at blokere for denne alligevel... Selv vores databaser der normalt tvinger backup'en i knæ kan vores Open Files-plugin sagtens klare - men Outlook er åbenbart noget specielt..

Normalt kan jeg eksempelvis åbne en task manager og manuelt lukke alle instances af outlook - findes der ikke en commandline udgave af denne procedure?
-eller andet der kan lukke outlook.
Avatar billede karser Nybegynder
28. februar 2006 - 16:54 #3
Du kan sætte din Terminal server til at logge brugere af efter x antal minutter/timer... Evt. kan du bruge "Idle" time... Så er du sikekr på at du ikke smider en bruger af, der ikke sidder og arbejder!

På den måde logger du brugere af (og derved lukker deres outlook) hvis de ikke er på, hvilket jeg gætter på at de ikke er, når du kører din backup!

Dette kan gøres enten på - Pr. bruger - eller pr. Server. (Pr.. server er nok det nemmeste her)

Du skal ind i Terminal Server configuration og sætte Idle disconnect på RDP sessioner!

- Karser
Avatar billede angelenglen Nybegynder
28. februar 2006 - 17:44 #4
okay dér var nok noget jeg kunne bruge...

Jeg har nu ændret det så brugerne bliver logget af efter 30 minutters disconnected, eller 3 timers idle.. det burde give folk tid til at blive færdige med hvad de var igang med...

Desværre måtte jeg manuelt gøre det for ca. 150 brugere, eftersom der er ca. 15 brugere der har brug for at kunne være idle/disconnected for evigt :-(
-Heldigvis kan disse 15 brugere ikke starte outlook :-)

Så hvis du smider et svar karser, så får du points.
-Vil også give lidt points til kfisker fordi hans ide med et backupprogram der understøtter Open Files var et ganske godt bud, der dog af mystiske årsager ikke funker her.
Avatar billede karser Nybegynder
28. februar 2006 - 17:55 #5
;o)
Avatar billede angelenglen Nybegynder
28. februar 2006 - 17:56 #6
Tæt på, prøv igen ;o)
Avatar billede karser Nybegynder
28. februar 2006 - 17:56 #7
;o) ...go det skulle så have været et svar! he he!

Måske kan du "Masse redigere" de 150 brugere... Markér dem alle på én gang og vælg "Properties"... Måske du kan få lov at sætte denne egenskab på dem alle, med et hug!?
Avatar billede angelenglen Nybegynder
28. februar 2006 - 17:59 #8
hehe det var det første jeg forsøgte - desværre er "session" ikke en af de indstillinger man kan redigere når man har valgt mere end én bruger ad gangen :-/

-desuden har jeg gjort det nu, ville næsten ærge mig nu hvis jeg kunne have gjort det hele på 10 sekunder ;-)
Avatar billede karser Nybegynder
28. februar 2006 - 18:05 #9
Kommer faktisk lige til at tænke på at du kan styre det med GPO (Group Policy) ;o)

Så skal du bare ligge dine 150 almindelige brugere i en seperat OU (Organisation Unit) - så kan du styre egenskaber for idle disconnect på den måde!

dog ville det ikke kunneklare opgaven på 10 sek. Men nok lidt hurtigere, og nemmre fremover, når der kommer nye brugere til!
Avatar billede karser Nybegynder
28. februar 2006 - 18:05 #10
...og takker for point!

-Karser
Avatar billede ejdesgaard Nybegynder
28. februar 2006 - 23:26 #11
Der er også en kommando der hedder taskkill, som kan dø et program uden at "spørge om lov", ligesom killall -9 i linux.