Avatar billede rolchau Nybegynder
01. maj 2001 - 11:24 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Upload vs Download med ADSL

Kunne nogen forklare mig hvad det er der gør at en adsl linie ikke vil kunne download og uploade samtidigt uden at downloaden vil gå ned i hastighed.
half duplex? Tcp/ip?

Avatar billede handmade Nybegynder
01. maj 2001 - 11:27 #1
Det er svært at finde ud af. jeg har spugt WOL og fået noget svævende svar om betegnelsen \"asynkron\" og den tekniske opbygning
Avatar billede rolchau Nybegynder
01. maj 2001 - 11:31 #2
Ja det er svært finde ud af. Jeg har været samtlige adsl relevante sider igennem og ingen steder synes at forklare hvorfor. :-(
Avatar billede gibber Nybegynder
01. maj 2001 - 11:40 #3
Jeg mener ikke, at det har været et problem for mig.

Jeg har downloadet med 225-230 kb/s mens jeg uploadet med 50-55 kb/s.

NB! jeg har Netexpress 2048/512 fra TDC.
Avatar billede rolchau Nybegynder
01. maj 2001 - 11:47 #4
ok det lyder interessant. Er der andre der har testet og fået samme konklusion som gibber?
Avatar billede jahn Nybegynder
01. maj 2001 - 11:52 #5
Det er pga begrænsninger på de kabler adsl kører på. Nogen steder i landet kører det hurtigere end andre. Det kommer simpelt hen an på hvor gamle kablerne er, og hvor mange brugere der er på dem. Og så er adsl jo ikke ægte bredbånd. Her hvor jeg bor har vi lige fået 10mb linier fra bredbåndbolagget, og jeg downloader med ca. 980 kb/s imens 19 mennesker henter sange fra mig på napster, uden problemer. Men vi har osse fået lagt helt nye kabler direkte til centralen kun til internettet.

Jahn
Avatar billede rolchau Nybegynder
01. maj 2001 - 11:59 #6
Hvis det var begrænsning på kablerne ville en meget lille adsl opkobling på 128/128kbit ikke have det problem, men det har den hvis. Eller er jeg galt på den.
Avatar billede makse Nybegynder
01. maj 2001 - 12:00 #7
Jeg har intet problem, 256/128.
Avatar billede rolchau Nybegynder
01. maj 2001 - 12:02 #8
Hvilken udbyder har du makse? Og hvordan har du testet det?
Avatar billede rolchau Nybegynder
01. maj 2001 - 12:03 #9
Et lille tip til hvordan man måler det kunne være at download Analox Netstat live fra http://www.analogx.com/contents/download/network/nsl.htm

Download en stor fil fra tucows og imens den er igang så prøv at uploade en fil til jeres internet udbyders ftp.
Avatar billede makse Nybegynder
01. maj 2001 - 12:06 #10
Nåh ja, sorry. TeleDK. Og afprøvet på deres Ftp test server.
Avatar billede rolchau Nybegynder
01. maj 2001 - 12:14 #11
Har i tweaket / ændret et eller andet ved noget så for at få den til det?
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2001 - 12:19 #12
Nej intet er tweaket, så får forbindelse for meget fart på ;o)
Avatar billede makse Nybegynder
01. maj 2001 - 12:22 #13
Jeg har gjort to ting.
1. Rettet Aggregaterate til 0
2. Rettet IP-pakkestørelsen til Stor.
Avatar billede rolchau Nybegynder
01. maj 2001 - 12:54 #14
Ok er der så nogle der kan forklare hvorfor at jahn og makse kan downloade med max hastighed samtidigt med at de uploader med max.

Der må da være et eller andet der spiller ind her.

Jeg har selv 960/128kbit fra CC og uploader jeg med max dvs 16kb/s (teorien) vil jeg aldrig komme til at kunne downloade med 120kb/s samtidigt. Jeg har fået en ven til at teste sin forbindelse som burde være magen til makse\'s og han får max 18kb/s imens at han downloader med 14kb/s.
Avatar billede rolchau Nybegynder
01. maj 2001 - 12:55 #15
rettelse: max 18 kb/s download imens at uploaden er 14kb/s
Avatar billede makse Nybegynder
01. maj 2001 - 13:03 #16
Ja, så er jahn\'s forklaring jo nok rigtig.
Avatar billede jahn Nybegynder
01. maj 2001 - 18:18 #17
Grunden til at jeg d/l så hurtigt er at min forbindelse kører 10mb/s både ned og op. Og så kører den rent bredbånd på nye kabler. I realiteten skulle jeg kunne køre omkring 1400kbs men det sætter windows me en stopper for :(

Max jeg har været oppe på er 1100kb/s

Jahn
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2001 - 19:55 #18
128 op giver hos mig 16 til 18 kb. pr. sec og ned har jeg 384, som normalt giver omrking 45 -60 kb. pr. sec men kan komme op på 94 kb pr. sec. fra server med top download på, som f.eks. microsoft, som laver en høj komprimering.
Avatar billede rolchau Nybegynder
01. maj 2001 - 20:07 #19
Ja det er ikke kun fysisk umuligt, men også fuldstændig ligegyldigt. Mit spørgsmål lød som følger:

Hvorfor kan man ikke downloade og sende samtidigt uden at hastigheden på ens download bliver forringet. Det drejer sig her om ADSL og ikke SDSL, Stofa eller andet bredbånd.
Avatar billede eromaster Nybegynder
01. maj 2001 - 22:10 #20
Jahn -> vi ved godt et bredbånd er fedt... men hvorfor fand... praler du så meget med det... hva ka vi bruge det til, når spm lyder på ADSL forbindelse, ja ADSL FORBINDELSER....!!!

Tsk Tsk
Citat SLUT
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2001 - 23:53 #21
Tja mit er ADSL hos CC, men det vedrører måske ikke spørgsmålet. Problemet ligger også i hvor meget tryk der er på den side, som man downloader fra er min erfaring. Men der er jo engang kun en ind og udgang, som både op og ned skal igennem, så derfor.
Avatar billede jahn Nybegynder
04. maj 2001 - 18:14 #22
Jeg PRALER ikke! Jeg prøvede blot at besvare spørgsmålet fra rolchau! Hvis der er nogen der syntes jeg lød pralende, så beklager jeg sgu meget. Det var ikke meningen! Jeg prøver bare at hjælpe

Jahn
Avatar billede makse Nybegynder
05. maj 2001 - 01:27 #23
Fra http://home19.inet.tele.dk/larsjust/netexpres.html#90

Ved samtidig down- og upload falder downloadhastigheden markant ?

Dette er normalt og skyldes den måde TCP/IP er indrettet på. Når en server på Internet sender pakker til ens maskine, skal serveren inden for et givent tidsrum modtage kvittering for at hver afsendt pakke er modtaget af ens maskine.

Up- og downloader man med maks. hastighed samtidig vil kvitteringspakkerne ( ACK ) blive sat i kø fordi upload-båndbredden så at sige er \"optaget\", og de kan således ikke afsendes straks. Efterhånden som ACK-pakkerne kommer bagud vil den afsendende server standse afsendelsen af pakker og afvente kvittering på allerede afsendte pakker. Dette vil af brugeren i praksis opleves ved at downloadhastigheden falder markant.

Med mindre man har mulighed for at give ACK-pakkerne førsteprioitet ( ikke muligt på bla. Win 98/ME/2000 ) kan man ikke gøre andet end at sikre sig at TCPRecieveWindow ( der definerer hvor lang tid den afsendende server afventer kvittering inden den standser videre afsendelse ) ikke er sat for lille, evt. er en smule for stor. De TCPReciveWindow størrelser der anbefales i denne FAQ er sat en smule til den store side.

Har man servere kørende på sin NetExpres-forbindelse vil det være en god ide, hvis serveren har indstilling herfor, at begrænse upload-hastigheden og \"gemme\" 3 - 6 Kbyte/s ( afhænig af hver hurtig ens forbindelse er ) til afsendelse af ACK-pakker i forbindelse med download.
Avatar billede rolchau Nybegynder
05. maj 2001 - 12:57 #24
Ah endelig facts på bordet. Makse svar lige igen, hvis du vil have points for det.
Avatar billede makse Nybegynder
05. maj 2001 - 12:58 #25
Svar. :)
Avatar billede rolchau Nybegynder
05. maj 2001 - 13:00 #26
shit...48 sekunder hehe.
Avatar billede makse Nybegynder
05. maj 2001 - 13:04 #27
He, det går stærkt her.