Avatar billede foxladi Nybegynder
27. februar 2006 - 22:00 Der er 10 kommentarer

Upload fra mac fungerer ikke

Hej

Jeg er den ellers lykkelige indehaver af en spritny Mac, og jeg har kun ét problem med den: Jeg kan ikke uploade.

Filerne bliver godt nok sat på nettet, men der er fejl i dem. Hvis der er tale om php-filer, kan scriptet ikke køre, men der er en fejl i linje 0.

Når jeg herefter sletter filen og uploader fra Windows i stedet, fungerer det helt fint.

Jeg har brugt flere forskellige ftp-programmer: Cyberduck, et, jeg har glemt navnet på, men hvor ikonet forestillede en lastbil, og nu RBrowser, som jeg ellers er glad for.

Jeg har prøvet både passivt og aktivt upload, og remote character incoding står til utf-8, file transfer type til binary.

Jeg håber, at nogen kan hjælpe, da jeg da helst vil bruge Windows så lidt som muligt :-)

--
Mange hilsner
Britt Malka
Avatar billede reanimator Nybegynder
27. februar 2006 - 22:09 #1
Hej

Mit gæt er, at du skal gemme filerne i latin-1. Specielt hvis du benytter æøå kan filerne indeholde fejl på andre styre systemer.
Avatar billede foxladi Nybegynder
27. februar 2006 - 22:20 #2
Nej, desværre. Det hjalp ikke. Desuden har jeg en del filer, som bør være utf-8 på serveren (xml, rss, blogs etc.)

Du kan se fejlmeddelelsen her:

Warning: Unknown(/mappe1/mappe2/mappe3/tips-og-tricks.com/htdocs/filnavn.php): failed to open stream: Permission denied in Unknown on line 0

Warning: (null)(): Failed opening '/mappe1/mappe2/mappe3/tips-og-tricks.com/htdocs/filnavn.php' for inclusion (include_path='.:/mappe1/altmappe1/altmappe2/php:/mappe1/altmappe3/altmappe4/altmappe5') in Unknown on line 0

(Jeg har, som du nok har gættet, udskiftet mappenavnen med nogle andre.)
Avatar billede sd8220 Seniormester
27. februar 2006 - 22:26 #3
Hejsa
Mit bud handler også om encoding; men har du prøvet at kigge på de to filer, som du lægger op fra Mac'en hhv Windowsen?
Kunne du ikke lave en kopi af en fil, lægge den ene  op med Mac den anden med Win og så kigge på dem begge to fra en browser på Mac og Win, og så begge steder se, om ddu kan se nogen forskelle på indholdet?
Den med lastbilen hedder Transmit ;-)
/Seb
Avatar billede foxladi Nybegynder
27. februar 2006 - 22:52 #4
Nu har jeg lavet to ens filer (original og kopi).
worldmac.php er uploadet fra min mac, mens worldpc.php er uploadet fra min pc.

http://www.tips-og-tricks.com/worldmac.php
http://www.tips-og-tricks.com/worldpc.php

Denne gang har jeg brugt Western iso latin 1 fra mac. Jeg kan ikke se noget om dette i Windows (FileZilla).

Prøvede også i Mac med Western windows latin 1, men samme resultat:
http://www.tips-og-tricks.com/worldmac2.php
Avatar billede foxladi Nybegynder
27. februar 2006 - 23:14 #5
Nu har jeg fundet ud af noget! Ikke løsningen, men tæt på.

Da jeg på din, sd8220, opfordring uploadede to ens filer, fik jeg pludselig øje på, at de havde forskellige filrettigheder. mac-upload rwx, windows-upload rw_r_ _r_ _. Når jeg retter filrettigheden i mac, så virker filen.

Så nu er spørgsmålet faktisk: Hvordan får jeg den til at uploade med de rigtige filrettigheder?
Avatar billede sd8220 Seniormester
28. februar 2006 - 12:10 #6
Hejsa
Det var det, jeg glemte at foreslå dig, godt du selv så det ;-)
I Transmit og i RBrowser mener jeg ganske bestemt, at du kan sætte standard-rettighederne for uploadede filer under indstillinger.
RBrowser kommer snart i dansk udgave i øvrigt ;_) (jeg er ved at oversætte den)
/Seb
Avatar billede sd8220 Seniormester
08. marts 2006 - 09:54 #7
Hejsa
I RBrowser kan du, når du sætter et nyt site op - vælge knappen nede til venster - Site Preferences - og på den anden fane (Limits) der, kan du sæltte standard-rettighederne for det site. Hvis du ønsker rw-r--r--, skal du skrive 755 i feltet.
/Seb
Avatar billede sd8220 Seniormester
08. marts 2006 - 10:08 #8
Hej igen
I følge RBrowssrs hjælp gælder det kun for filer, der oprettes via kommandoen New Empty Fil i menuen File. I øvrigt kan du også bare bruge syntakseen  rw-r--r-- i stedet for tallene. Men så kunne det jo se ud, som om det måske er rettighederne på filerne på din Mac, som du skal ind og rette i.
/Seb
Avatar billede foxladi Nybegynder
12. marts 2006 - 22:46 #9
Hej

Tak for dine kommentarer. Jeg havde prøvet den med Limits,men det gælder, som du også skriver, kun for nye filer, så det hjælper mig ikke.

Det underlige er, at vores webhost også har mac, og han har ikke lavet noget særligt med indstillingerne ... Men jeg er nødt til enten at ændre filrettigheder efter upload eller at uploade med Windows ... :-(

Filerne ligger ikke på min Mac, men på en Linux-server i netværket. Herefter uploader jeg dem til webhotellet, som kører FreeBDS.
Avatar billede sd8220 Seniormester
14. marts 2006 - 19:41 #10
Hejsa.
Så du bruger en Mac til at flytte filer fra en linux til en  anden *nix? Hmm, ja alle tre overholder rettigheder, medens windowsen - tænker jeg - og det er min fordom - ikke respekterer dem. Det skulle vel ikke være det, der er  humlen? Hvordan ser det ud med umask på jeres webhost? Eller hvordan med rettighederne på jeres linux?
Og endelig - hvad der sikkert er 100% pjat - hvad nu, hvis du logger ind som en anden bruger på din Mac - hvad sker der så?
/Seb