Avatar billede lauralouise Nybegynder
27. februar 2006 - 21:37 Der er 29 kommentarer

mac eller pc

Jeg står og skal flytte mit lille grafiske bureau fra hjem til kontor. Derfor skal jeg ha købt mig en ny computer. Det er et must at den er bærbar - så den nemt kan tages med til kundemøder og hjem til aftenarbejde.

Mit dilemma går bare på hvad jeg skal købe. MAC er jo fantastiks til det grafiske arbejde - og softwaremæssigt helt i top. Dog er jeg i tvivl om hvor vidt det er særlig smart med en MAC, ift webdesign. Langt de fleste brugere sidder stadig på PC, og det føler jeg at jeg er nød til at tage hensyn til i mit valg. Jeg synes man lever livet lidt for farligt ved at webdesigne på en MAC - eller tager jeg fejl?

Jeg sidder på PC nu, (har alle programmer til denne) - men har også arbejdet på MAC både før og nu.

WHAT TO DO!!??

Skærmstørrelse er også en faktor ... bærbar sætter sine begrænsninger.

Hvis jeg skal købe en bærbar PC - er der så nogen forslag til hvad jeg skal invistere i? Jeg synes generelt at rådgivninen i PC forretningerne er ringe - især hvis man kommer lige fra en MAC STORE....
Avatar billede mrbs Nybegynder
27. februar 2006 - 21:42 #1
Altså, man slipper for en del besvær med Mac!
Det mener jeg faktisk er en væsentlig faktor. Selv laver jeg alt mit webdesign på Mac, og har ikke problemer med at Explorer viser det forkert. Dog er det en god ide at dobbelttjekke på Windows - IE er ikke helt på toppen med tolkning af html...

Derudover er det ofte også et spørgsmål om "religion" om man vælger det ene eller andet!
Jeg kan absolut kun anbefale Mac - til det hele!
Avatar billede mrbs Nybegynder
27. februar 2006 - 21:44 #2
Jeg ville ikke købe bærbar til kontorbrug - her burde man nok investere i en ordentlig stationær. Kender forskellige folk som bruger iMac på rekalmebureauer - og det er helt optimalt!

Laver du oftest Web eller også tryk?

Mads
Avatar billede levithan Nybegynder
27. februar 2006 - 21:44 #3
Altså grundlæggende burde det være nok at konstruere dem efter gældende anbefalinger hos W3C og teste siderne hos dem. Derudover er det mest sikkert at tjekke dem i de miljøer de skal virke.
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. februar 2006 - 21:45 #4
Det var i gamle dage man KUN brugte MAC til grafisk arbejde. I dag er PC fuldt ud lige så god som MAC, og programmerne er også lige så gode. Har du allerede alle program til din PC, så behold den.
Arbejder som udvikler i et fotostudio og alle der bruger PC. Vi har godt nok en MAC, men den bruges kun til at åbne filer som blliver tilsendt fra en MAC og ikke kan åbnes i PC.
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. februar 2006 - 21:48 #5
Når du laver webdesign laver du forhåbenligt så det virker med alle de større browsere. opera,ie,safari,firefox osv.
Du kan ikke køre safari på en PC/windows
Du kører safari og kan køre opera,firefox på en mac. Og du kan emulere så du kan køre windows på din mac og dermed også IE. http://www.microsoft.com/mac/products/virtualpc/virtualpc.aspx?pid=virtualpc
Med de nye intel macs vil du også kunne komme til at køre dual boot med både windows og mac.

Jeg ville vælge en intel mac, flere muligheder og så er en mac bare federe :) macbook pro shipper også meget snart.
http://www.apple.com/macbookpro/
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. februar 2006 - 21:49 #6
dual boot bliver vist først rigtigt muligt med windows vista.
Avatar billede mrbs Nybegynder
27. februar 2006 - 21:51 #7
michael_stim - det er jeg ikke helt enig i (men er nok også lidt miljøskadet grafiker)...

En væsentlig ting er at (grafisk) software er udviklet til Mac hvorefter det bliver "udviklet om" til pc. Derfor er det ofte min erfaring når jeg arbejder med hhv Mac og Windows, at det i det lange løb er lettere og mere intuitivt på Mac.

Derudover slipper man for at have en systemansvarlig ansat til at sørge for at Windows ikke crasher. Om man vil være ved det eller ej, så kræver det lidt mere end bare almideligt brug at holde en Windowsmaskine kørende!

Igen er det nok 30% spørgsmål om religion :)
Avatar billede lauralouise Nybegynder
27. februar 2006 - 21:52 #8
Jeg laver lige meget trykt og web.

Men mht til problemstillingen bærbar/stationær - så er det et problem med den stationære da jeg har PC hjemme - og derfor ikke bare kan tage filerne jeg arbejder med - med hjem. Dernæst er det et problem, at langt de fleste af mine kunder, og dermed materiale jeg får tilsendt - bliver sendt fra PC. Vil jeg da få problemer med at åbne dem på min MAC?

Jeg ved det er et spørgsmål om religion - men på det punkt er jeg lettere atteist...jeg skal "bare" ha noget der fungerer...

michael_stim - har du en bærbar du kunne anbefale mig at kigge på?? Den skal ha 17" skærm...
Avatar billede mrbs Nybegynder
27. februar 2006 - 22:00 #9
Du kan sagtens tage filer med hjem! Det skulle gerne være 100% kompatibelt!
Med Microsoft Office Mac er du helt på linie med Windows...
Adobefiler er også de samme. Internetfiler er af gode grunde også samme!

Det er en gammel skrøne at filer ikke passer sammen på tværs af platforme! Det eneste der ikke fungerer er programmer. Men dem deler man jo heller ikke på tværs af andre computere alligevel!

Du vil ikke fortryde et sekund hvis du køber Mac - prøv at lave en rundspørge på macnyt.dk - eller bare tag et kik!

Det er pengene værd med Mac!
Avatar billede mathiasvestergaard Nybegynder
27. februar 2006 - 22:10 #10
Jeg har både en 15" PowerBook G4 og en IBM X40. Jeg udvikler en del websider(se www.mtproductions.dk/?showcase for eksempler) og laver desuden lidt grafisk arbejde. Til web bruger jeg Macromedia Studio 8, hvilket er suværent.

Jeg er HELT KLART mest glad for min pc. Macromedias pakke fungerer bare LANGT bedre på pc - og hvis du vil have en bærbar computer fås de ikke bedre end IBM(eller Lenovo som det hedder nu). laptops.dk er billige og venlige.

jeg mener ikke at "skrønen" om inkompabilitet mellem mac og pc, er død endnu. Selvom jeg er it-pro, er der fortsat mindre problemer, der gør det besværligt at flytte frem og tilbage.

Hvis du i øvrigt skal til at have to computere (lad det være to pc'ere eller et blandet miljø) så kan jeg virkelig anbefale www.foldershare.com
det er helt klart det bedste, gratis synkroniseringsværktøj som både virker til mac og pc.
Avatar billede mrbs Nybegynder
27. februar 2006 - 22:17 #11
Jeg betragter ikke mig selv som it pro, arbejder også på Mac og Windows - holder helt klart på at Mac er lettere at bruge og at der ikke er kritiske problemer med at kombinere Mac og Windows... Bare min erfaring!
Avatar billede mathiasvestergaard Nybegynder
27. februar 2006 - 22:29 #12
jeg betragter mig selv som it pro.
følelsesmæssigt hælder jeg til pc.
hvis jeg skal forsøge at være ærlig og saglig, kan jeg ikke vælge den ene platform frem for den anden. de har begge fordele og ulemper.
jeg synes dog at os x er inkonsistent i mange af de "smarte" features som er så *bling* - fx er der meget drag-and-drop, man let kan blive meget fascineret af. MEN! der er også rigtigt mange gange hvor drag-and-drop faktisk ikke er understøttet på mac.
andre smarte features, som fx dashboard - der også er meget *bling* - bruger helt urimeligt meget hukommelse. Jeg har 1 gb ram i min powerbook, og bruger derudover gerne 4-6 gb virtuel hukommelse.
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. februar 2006 - 22:32 #13
mrbs>>Det er ikke 30% religion, det er 100% ;o)
Idag findes der som sagt fremragende hardware og software til både PC og MAC. Men helt subjektivt, syndes jeg det ser lidt mere prof ud at komme med en MAC, når man arbejder med grafik (ved det er latterligt at tänke sådan :D). Ellers er det bare pengepungen der styre. Mac (og delene dertil) er en del dyrere, men sådan er det med alt når det er specialdesignet (B&O, acer ferrari osv). Men som sagt, kan det ikke betale sig at investere i nyt software når du allerede har hvad du skal bruge.

Ang. rekomendation af hardware, vil jeg nok overlade det til andre eksperter der arbejder med det (huset f eks).
Avatar billede mrbs Nybegynder
27. februar 2006 - 22:33 #14
Sandt - kan kun være enig mathiasv...!
Ærgeligt at det er lidt besværligt at slå dashboard fra - men det kan lade sig gøre!
Avatar billede mrbs Nybegynder
27. februar 2006 - 22:35 #15
Jeg vil også sige at hvis du ikke normalt har arbejdet med Mac og du ikke har tænkt dig at købe nyt alligevel, så er det måske en stor økonomisk udfordring :)

På den anden side vil du ikke fortryde ;)
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. februar 2006 - 22:36 #16
PS.
Hvad jeg har läst ud fra andre tråde, så går man ikke galt i byen med Asus ;o)
Avatar billede mrbs Nybegynder
27. februar 2006 - 22:36 #17
(ikke har tænkt dig at købe nyt software) ;)
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. februar 2006 - 22:41 #18
dashboard er da nemt at slå fra.

slå fra:
defaults write com.apple.dashboard mcx-disabled -boolean YES

slå til:
defaults write com.apple.dashboard mcx-disabled -boolean YES

restart dock
killall Dock
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. februar 2006 - 22:47 #19
ups slå til: skal være NO ;)
Avatar billede mrbs Nybegynder
27. februar 2006 - 22:52 #20
Jaja.. I know, men det er heller ikke let for dem som ikke tør rode med terminalen ;)
Avatar billede lauralouise Nybegynder
27. februar 2006 - 23:00 #21
tak for alle Jeres kommentarer! Bliv endelig ved - jeg bliver jo klogere - hvis jeg kan skille fårene fra bukkene!?! 8o)

Er der iøvrigt nogen der ved noget om moms og skatteregler for brugte varer (indenfor driftsudgift)?
Avatar billede mrbs Nybegynder
27. februar 2006 - 23:03 #22
Der kommer jeg til kort ;)
Avatar billede mrbs Nybegynder
27. februar 2006 - 23:05 #23
Kan lige nævne at hvis man slår hoppende ikoner fra i docken starter programmet bemærkelsesværdigt hurtigere!!
Avatar billede lauralouise Nybegynder
27. februar 2006 - 23:09 #24
Det kunne jo være der var nogen selvstændige imellem Jer - så ved man sådan noget..selv om det er MØG kedeligt 8o)
Avatar billede mathiasvestergaard Nybegynder
28. februar 2006 - 08:25 #25
jeg er selvstændig, men jeg har ikke styr på om der er særlige regler for handel med brugt udstyr.
du er under alle omstændigheder nødt til at have en eller anden form for bilag på købet, hvis du vil trække det fra.
hvis du køber en brugt pc af et andet firma(fx mig) vill jeg lave en faktura på købet, med 25% moms osv., da jeg jo selv skal betale moms af alt hvad jeg sælger. Du vil så kunne trække moms'en fra i dit regnskab.
Hvis du køber en brugt pc af en privat, vil jeg også tro at prisen indeholder en moms du kan trække fra, selvom sælgeren ikke betaler moms.

ift. afskrivning vil jeg helt klart mene at reglerne er de samme som med nye produkter, men medmindre det er en meget dyr brugt computer, vil du da ofte kunne straksafskrive den.

prøv at ringe eller maile til SKAT. De er generelt meget venlige til at hjælpe med den slags specifikke spørgsmål. Ellers kan din revisor helt klart ordne det.
Avatar billede huset Praktikant
28. februar 2006 - 09:14 #26
Hvis det kniber med valget via denne tråd, så kan du add mig på msn på LD69@ofir.dk
Så skal jeg guide dig videre hvis dette ønsker (Gratis)

Er administrator på www.laptopworld.dk
Avatar billede huset Praktikant
18. marts 2006 - 11:23 #27
Kunne man forvente du fik tid til at smide feedback til os på et tidspunkt??
Avatar billede huset Praktikant
13. april 2006 - 13:43 #28
Mon det er på tide du finder ud af at få givet feedback eller lukket tråden
Avatar billede huset Praktikant
11. februar 2007 - 10:05 #29
Mon det er på tide du finder ud af at få givet feedback eller lukket tråden