Avatar billede Kim Rosgaard Praktikant
27. februar 2006 - 21:17 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Bygge en server

Jeg skal bygge en server hvor datahastighed er det alt afgørende og jeg har brug for lidt rådgivning i hvad der bedst kan betale sig :)

Udgangskrav:
3 GHZ Intel CPU (måske dual-core) m/støjsvag cooler
3 GB RAM (skal være hurtig)
min. 80 GB SATA II - gerne 2 stk i RAID 0 konfiguration
standard grafikkort (bare et billigt et)
standard kabinet
onboard netkort/lydkort
intet floppydrev
intet dvd/cd rom drev
ingen skærm
intet software

Jeg har en max grænse på 10.0000 kr. Nogen der kan komme med prisen på samlet løsning?
Avatar billede levithan Nybegynder
27. februar 2006 - 21:26 #1
min. 80 GB SATA II - gerne 2 stk i RAID 0 konfiguration. du ved godt at hvis den ene disk går ned så har du mistet alt på de 2 harddiske. kan ikke anbefales med mindre du mente raid 1 (spejling af diske) så hvis en disk død har du den anden at køre videre på.
Avatar billede levithan Nybegynder
27. februar 2006 - 21:27 #2
Kan du ikke fortælle lidt mere om dit netværk, hvor mange pcere skal kobles op mod. laver de meget trafik?.
Avatar billede Kim Rosgaard Praktikant
27. februar 2006 - 21:34 #3
sorry, det var en slå fejl - det er selvfølgelig RAID 1 jeg vil bruge. Det er en stand alone server der skal suge data fra nettet og behandle dem i databaser. Derfor skal den kunne behandle dem hurtigt fra ram til harddiske.
Avatar billede mathiasvestergaard Nybegynder
27. februar 2006 - 22:16 #4
jeg ville anbefale et par ekstra netkort. Så undgår du nedetid hvis et af dem brænder af.
Avatar billede Kim Rosgaard Praktikant
27. februar 2006 - 22:20 #5
i første omgang er jeg mest interesseret i hvad jeg kan få for de 10K der er afsat til projektet. Et ekstra netkort er nok ikke det der vælter budgettet :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. februar 2006 - 22:37 #6
hmm...
Det der er bare en pc - det kan snildt lade sig gøre for under 10.000 kr.
Avatar billede Kim Rosgaard Praktikant
27. februar 2006 - 23:31 #7
har du nogen bud på hvad for noget hardware jeg bør investere i?
Avatar billede mpjc Nybegynder
28. februar 2006 - 07:43 #8
Hvorfor skal du ikke have dvd-drev eller cd-drev!

Så kan du jo intet installere!
Avatar billede Kim Rosgaard Praktikant
28. februar 2006 - 08:27 #9
fordi de ting har jeg. der er jo ingen grund til at smide penge efter de par ting når jeg har en del reservedele af den slags :)
Avatar billede gnuff Praktikant
28. februar 2006 - 08:30 #10
Som du skriver der, lyder det som om du spilder vores tid, det lyder som om du godt ved hvad du vil have, så det er da bare at søge efter priserne på det du vil have til den
Avatar billede Kim Rosgaard Praktikant
28. februar 2006 - 09:53 #11
gnuff: hvis du virkelig mener at jeg spilder din tid, kan jeg ikke forstå at du overhovedet gider beskæftige dig med at kommentere mit problem.

Jeg ved godt hvad jeg vil have - som udgangspunkt - men jeg mangler råd og vejledning til hvad for noget hardware jeg kan sætte sammen for at få den bedste ydelse! Hvilken type bundkort med raid controller og cpu bør jeg vælge, hvilken type ram og hvilket mærke hardddisk. Jeg kan godt finde ud af at sætte en gamer-pc sammen men det er ikke dét jeg skal bruge. Jeg skal bruge en talknuser der kan behandle og lagre data hurtigt, DERFOR søger jeg vejledning!
Hvis du virkelig mener at jeg spilder din tid med at stille et sådant spørgsmål, gad jeg godt vide hvad man så kan spørge om i denne kategori.
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. februar 2006 - 20:17 #12
Min. krav til en server bør være:
2.8 GHz Pentium D (ja flere af de store producenter har budget servere med Pentium D cpu´er)
Ram: Min. 2 Gb - skal være DDR400/Pc3200
Masser af diskplads - min. 2 x harddisk der kører i raid.

Så kan du selv gå frem efter det - men det er jo også hvad du selv har fundet frem til :)

Men har du tænkt redundans?
Skal serveren være online hele tiden, med kortest muligt nedetid?
Avatar billede Kim Rosgaard Praktikant
28. februar 2006 - 20:41 #13
ja, den skal være online hele tiden.
Det jeg er mest interesseret i at vide er forslag til hardware mærker jeg bør stoppe i maskinen.
Avatar billede Kim Rosgaard Praktikant
25. maj 2006 - 14:38 #14
lukker den her. der var desværre ikke så meget hjælp at hente.