Avatar billede ossian Nybegynder
27. februar 2006 - 20:19 Der er 3 kommentarer

Tjek for Proxy

Hejsa,

Hvordan tjekker jeg om en besøgende på min side kommer via en Proxy?

PFT! :-)
Avatar billede mathiasvestergaard Nybegynder
27. februar 2006 - 21:20 #1
Her må jeg desværre skuffe og sige at det kan man ikke. Du har ganske enkelt ingen mulighed for at lave et pålideligt check, og slet ikke i ASP, da ASP blot er en serverside-teknologi som derfor har yderst begrænset adgang til data om kommunikationen mellem server og klient.

Hvis du har gang i nogle fordækte handlinger, og derfor ønsker at være totalt anonym på nettet, kan du derfor bruge en eller flere "åbne" proxyservere og derved gøre det stort set umuligt at spore dig.

Det du måske i virkeligheden gerne vil sikre, er at dine sider ikke bliver "cached" i en proxy. Igen er det næsten umuligt at undgå totalt, da næsten alle proxy-servere er forskellige, og mange blot ignorerer de flag man kan sætte i ASP. Den mest bonderøvs-agtige metode er at man altid sætter en "?random=<%= random(1000) %>" på alle ens links. Det er ikke "kønt" at gøre sådan, og jeg tør ikke garantere at det kan give problemer med Google, men det er en helt anden sag.

Håber du kan bruge det.
Avatar billede ossian Nybegynder
28. februar 2006 - 00:47 #2
Hej Mathias,

Tak for dit svar. Det er skam ikke fordi jeg har gang i fordækte handlinger :-) Jeg prøver mere at identificere dem der har. Det jeg vil vide er om den der besøger min hjemmeside kommer via en proxy, da min side giver betaling for sidevisning til den bruger der har uploadet et billede på den pågældende side.

Jeg vil derfor gerne undgå at en affialiate hos mig kan tæppebombe mig med proxy-hits for at pumpe indtjeningen op.

Jeg har hørt om proxy scanners, men ved ikke hvilken function de har.
Avatar billede mathiasvestergaard Nybegynder
28. februar 2006 - 08:29 #3
det var absolut heller ikke for at mistænke dig for at snuske med noget ;-) det håber jeg ikke at du misforstod.

hvis det handler om at undgå falske hits, så er du måske bedre tjent med noget log-fil-analyse. Der vil du kunne se om der er regelmæssige hits fra en given ip-adresse.