Avatar billede weblex Nybegynder
25. februar 2006 - 14:57 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

Trådløst netværk - dele mappe og printer

Advarsel: jeg er ikke den skarpeste kniv i skuffen til netværk, så dette spørgsmål er sikkert kun for de tålmodige :)

Jeg har lavet et lille trådløst netværk herhjemme bestående af 2 pc´ere.

Jeg har fået begge maskiner på nettet - så ingen problemer her. Jeg har også fået skidtet krypteret - det er vidst ret vigtigt.

Men jeg prøver nu at dele data eller printer via netværket. Jeg følger nedenstående vejledning:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=%2Fdirectory%2Fworldwide%2Fda%2Fguides%2Ffunctionguide_hardware_homenetwork%2Fc03.asp

...men jeg kan sgutte se nogen printer eller mapper. Et eller andet må jeg gøre forkert. Er der nogen som har gode råd?
25. februar 2006 - 15:36 #1
Avatar billede weblex Nybegynder
25. februar 2006 - 17:00 #2
Okay tak. Du har ikke et mere specifikt bud? Der er lidt mange sider at trævle igennem...
Avatar billede s_f Nybegynder
25. februar 2006 - 18:20 #3
Altså, om du er på kabel eller er trådløs deler man sine ressouser (<-- stavet forket I think) på samme måde. Hvis du bruger XP kan du evt. bruge den wizzard der er indbygget - bare husk at alle computere skal være i samme arbejdsgruppe.

Vh.
Avatar billede weblex Nybegynder
25. februar 2006 - 18:57 #4
Jeg regnede også med, at jeg uden videre kunne tilgå printer eller mapper, hvis jeg bare havde indstillet dem som delte. Men hvis jeg forsøger at køre guiden igennem med tilføj netværksprinter, finder den ingen printere på netværket.

Hvis jeg kigger under netværkssteder i stifinder ser jeg heller ingen mapper. Og det gælder begge veje...

Den der wizard, hvor finder jeg lige den?
Avatar billede s_f Nybegynder
25. februar 2006 - 19:27 #5
hvis du deler dine ting uden om netværks guiden i XP bør det dog stadig virke, er du sikker på begge computere er i samme arbejdsgruppe ?

Men i netværkssteder finder du et link i venstre side der hedder "opret et hjemme - eller mindre kontor netværk" det var den guide jeg tænkte på, bruger den dog aldrig selv.

Hvis begge computere er i samme arbejdsgruppe og du har delt noget på dem, så forsøg først at gå i netværkssteder og klikke på vis arbejdscomputere. Eller i kør //computernavn

Hvis du stadig ikke kan se det du deler på netværket, så prøv at installere IPX protokollen på begge maskiner www.relaxed.dk/tuts/guide

vh..
Avatar billede weblex Nybegynder
25. februar 2006 - 19:53 #6
Hvordan tjekker jeg, om de er i samme arbejdsgruppe?
25. februar 2006 - 19:58 #7
... kontrolpanel - System - Fanen [Computernavn].
Der ka' du også ændre Computernavn / Arbejdsgruppe / ...
Avatar billede weblex Nybegynder
25. februar 2006 - 20:11 #8
Okay, nu tror jeg, jeg kan se den anden computer. Jeg står i stifinder under netværkssteder og klikker Filer - Netværkssteder - Søg efter computere... Og så dukker den nok så smukt op. Men hvis jeg klikker på den får jeg at vide, at den ikke er tilgængelig, og at jeg måske ikke har tilladelse.

Hvad skal jeg så åbne op for?
Avatar billede weblex Nybegynder
25. februar 2006 - 20:14 #9
Og jeg kan i øvrigt kun se den ene vej - fra computeren forbundet til accesspointet til computeren med adapteren - ikke den anden vej...?
Avatar billede weblex Nybegynder
25. februar 2006 - 20:15 #10
Og jeg spørger bare dumt - har det noget med firewalls at gøre. Det er der på begge maskiner (den ene MS´s egen, den anden ZoneAlarm).
25. februar 2006 - 20:27 #11
NETOP !!!
... foreløbig disable begges Firewall's ...

Det er jo netop DET en firewall skal forhindre - at 'andre' udefra skal kunne 'se' din putter...
Avatar billede weblex Nybegynder
25. februar 2006 - 20:34 #12
Yes - det var det! Kan nu både se deltae mapper og printe :)

Men jeg ville jo foretrække, at de 2 firewalls stadig var aktiveret, eller...?
25. februar 2006 - 20:43 #13
XP's Firewall =
Kontrolpanel - netværk - [Egenskaber] - advanceret - indstilninger - undtagelser - [Fil og udskrift delning..
([X] = Vis en besked når et ...)

Nu kender jeg ikke liiiige Zonealarm - men der må være noget lign. et sted ???

Prøv lidt ad gangen - med begge genstart indimellem - for at se hvor det går godt/galt...
Avatar billede netpxg Nybegynder
25. februar 2006 - 20:49 #14
I zonealarm skal du klikke på "firewall" og tilføje "den anden" maskine i "trusted zone".
Avatar billede weblex Nybegynder
25. februar 2006 - 21:06 #15
Jeg skal vist lige bøvle lidt mere med de firewalls inden jeg får det til at virke, men jeg er på rette spor. Tak for hjælpen!

Jeg har tænkt at dele point mellem jer, da I alle har hjulpet. Så smid venligst svar :)
25. februar 2006 - 21:09 #16
Ping...

(Det var et [svar]...)

Så pointen fra starten af var simpelt FIREWALL's opsætning/tilladelse...
Avatar billede weblex Nybegynder
25. februar 2006 - 21:16 #17
Jep - alt fungerer perfekt, lige så snart jeg slår dem fra. Jeg tror også jeg har fået "tøjlet" XP´s firewall, men skal vist lige bøvle lidt mere med Zonealarm. Men det må blive en anden dag...
Avatar billede weblex Nybegynder
26. februar 2006 - 16:04 #18
s_f + netpxg -> vil I også lige smide et svar?

Seneste update: alt virker som det skal - selv mine firewalls opfører sig pænt :)
Avatar billede netpxg Nybegynder
26. februar 2006 - 19:26 #19
Tillykke med det.
Avatar billede s_f Nybegynder
26. februar 2006 - 21:27 #20
Hvis du kunne bruge mit svar til noget .. =)
Avatar billede weblex Nybegynder
27. februar 2006 - 15:45 #21
Jeg kunne bruge det hele til noget - tak for hjælpen endnu en gang :)