Avatar billede henrik_dk Nybegynder
24. februar 2006 - 21:31 Der er 23 kommentarer

Super simpel DLL fil

Hej,

Jeg har downloaded Visual Studio Express 2005.

Mit lille projekt går i al sin enkelhed ud på at jeg i VS Exprss lave et super simpelt stykke kode som ligger to tal sammen.

Det er i sig selv ikke særlig svært, men det hvor udfordringen kommer ind i billedet for mig er når det skal funger via et kald fra en anden applikation. Fra den anden applikation kan jeg fortage et DLL kald, men jeg ved ikke hvordan jeg laver en DLL fil som kan kaldes i VS Express.

Jeg søger en super simpel løsning og en forklaring til hvordan dette kan lade sig gøre.

Håber der sidder en "derude" med lidt guldkorn :-)

På forhånd mange tak for hjælpen.

Henrik
Avatar billede henrik_dk Nybegynder
24. februar 2006 - 21:35 #1
Mit DLL kald ser sådan her ud:
DLLCALL(DllHandel, "MyFunktion",INT,STR)

Her kalder jeg Funktionen "MyFunktion" i DLL filen med to parametre en Interger og en String. DLLKaldet vil altid returnere en streng.
Avatar billede henrik_dk Nybegynder
24. februar 2006 - 21:39 #2
Det er VB edition af Visual Studio Express 2005.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2006 - 21:41 #3
er den anden applikation en .NET app ?

mere teknisk: den dll som den vil kalde - er det en .NET assembly eller en
native Win32 DLL ?
Avatar billede henrik_dk Nybegynder
24. februar 2006 - 21:45 #4
Jeg har en DLL fil liggende som virker - hvordan tjekker jeg hvilken type det er?
Avatar billede henrik_dk Nybegynder
24. februar 2006 - 21:51 #5
Mit umiddelbare gæt er den sidste type - Native Win32 DLL. Det er mig uvist om det er en ægte .NET applikation kaldet kommer fra. Microsoft siger godt nok de har konverteret kernen til .NET teknologi.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2006 - 22:00 #6
VB.NET kan ikke lave Win32 DLL'er
Avatar billede henrik_dk Nybegynder
24. februar 2006 - 22:03 #7
Er det ikke en almindelig Class Library?
Avatar billede henrik_dk Nybegynder
24. februar 2006 - 22:05 #8
Hvad skal jeg bruge? Jeg har fuld adgang til MSDN subscription.
Avatar billede henrik_dk Nybegynder
24. februar 2006 - 22:10 #9
arne_v, hvis jeg sender dig en DLL fil som virker, kan du så se hvilken type det er?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2006 - 22:23 #10
en .NET assembly DLL er output fra et class library projekt

en Win32 DLL lave typisk i Visual C/C++ (og i Visual Studio .NET er C/C++ det
eneste sprog som kan lave Win32 DLL'er)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2006 - 22:24 #11
du maa kunne checke om det er en .NET assembly med et .NET tool som
f.eks. ildasm
Avatar billede henrik_dk Nybegynder
24. februar 2006 - 22:25 #12
Okay - jeg er lige ved at installerer Visual C++ 2005 Express Edition. Tror du den kan bruges?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2006 - 22:31 #13
ja
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2006 - 22:32 #14
kan du C++ ?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2006 - 22:34 #15
http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/visualc/

Build Windows native and .NET Framework applications

Create .NET Framework applications with advanced features such as data access, networking, and built-in printing support.

Build 32-bit native code applications designed for Windows using the Windows Platform SDK.
Avatar billede henrik_dk Nybegynder
24. februar 2006 - 22:36 #16
Jeg har fundet dette site:
http://www.codersource.net/win32_dlls.html
Avatar billede henrik_dk Nybegynder
24. februar 2006 - 22:39 #17
Så snart jeg kan lave et DLL kald som virker, kan man vel lave endnu et kald til et COM+ objekt/Anden DLL fil kodet i VB eller C#.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2006 - 22:42 #18
du kan kalde COM objekter fra native C++

du kan kalde .NET assemblies wrappet som COM objekter fra native C++

men COM kan godt vaere noget langhaaret at arbejde med
Avatar billede henrik_dk Nybegynder
24. februar 2006 - 22:42 #19
http://www.icynorth.com/development/createdlltutorial.html

Er det her ikke et fornuftigt udgangspunkt?
Avatar billede henrik_dk Nybegynder
24. februar 2006 - 22:44 #20
Jeg vil lave noget Outlook integration - her er COM+ objekter vel at foretrække?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2006 - 23:04 #21
det foerste link er nok bedsre end det sidste link (det foerste er fra 2004,
det andet ligner VS6)

Outlook er nok COM

jeg tror ioevrigt at der er noget Outlook programmering i PSDK
Avatar billede henrik_dk Nybegynder
24. februar 2006 - 23:13 #22
Der findes bare ikke en Win32 DLL template :-( i VS 2005 Express
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2006 - 23:22 #23
saa maa du vel bruge command line compileren

:-)