Avatar billede c Nybegynder
23. februar 2006 - 21:41 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

2 routere på samme netværk

Hej!

Jeg har et mindre hjemme netværk, som for tiden er opbygget meget simpelt af en internetforbindelse der fra ADSL Modemet går til en ZyXEL P335WT router, hvorfor et kabel går til en printer, og en pc (server).
Der ud over bruges den trådløse forbindelse af et varierende antal computere (3-6 stk).

Da vi har fået en ekstra printer, der har USB forbindelse vil vi gerne forbinde den til netværket via den inbyggede printserver i ZyXEL routeren. Da begge printere står på kontoret (andet sted i bygningen) og internetforbindelsen kommer ind på mit værelse hvor routeren (og server) står lige nu.
Fra routeren går der ét kabel til en af printerne på kontoret.

Nu var min plan at udbygge netværket ved at gå fra denne opstilling:
Internet <==> Router <==> PC, printer, wireless osv.
til følgende opstilling:

Internet
  |
ADSL Modem (Siemens Speedstream 4100)
  |
TopCom Router (WBR244 - def. w lan)
||||
  |Server (Web, FTP mv)
  |
ZyXEL P335WT  ===>))) WLan
||||  |
    |  USB Printer
    |
    Netv. printer

Er der nogen der ved hvordan jeg skal sætte hver enkelt del op, så jeg kan få fat i printerne og serverne lige meget hvor i netværket jeg er?
Avatar billede levithan Nybegynder
23. februar 2006 - 21:49 #1
er printerne koblet direkte på ZyXEL P335WT eller er det også i et wlan?
Avatar billede kenp Novice
23. februar 2006 - 22:01 #2
hvis du skal have det til at virke lige meget hvad.. så skal du lave din sidste router (zyxel) om så den kun funger som et accesspoint, ellers vil du have spæret det af så i ikke ville kunne se hinanden..

klares såleds, log ind i din zyxel, også ændre lan ip-adresse til en andresse udenfor det dhcpscope som din topcom har (men inden for samme range) dernæst er det at deaktiver dhcp, også kun bruge lan porte på din zyxel.
Avatar billede c Nybegynder
26. februar 2006 - 11:36 #3
Printerene er koblet direkte med kabler til min ZyXEL...

Helt præcis hvordan skal TopCom og ZyXEL sættes op?
Meget gerne svar med ip-adresser mv.
Avatar billede kenp Novice
26. februar 2006 - 20:05 #4
hvad med at prøve... jeg har beskrevet hvad du skal gøre.... hvad du køre på af ip-adresser kan jeg ikke vide.
Avatar billede c Nybegynder
27. februar 2006 - 17:57 #5
Hej Knep,

hele humlen består jo i at jeg skal bruge både lan-porte og wlan fra min ZyXEL, så kan ikke "kun bruge lan porte på din zyxel"...

Hvad gør jeg?

på min ZyXEL har jeg mulighed for at ændre "System" > "Lan" > "LAN TCP/IP" > "IP Address" som kan ændres til en hvilken som helst ip adresse, lige som jeg kan ændre "System" > "Lan" > "DHCP Setup" > "IP Pool Starting Address" samt "pool size"

Er det noget af de jeg skal ændre? Min topcom kører pt på ip 192.168.1.1
Avatar billede kenp Novice
27. februar 2006 - 18:16 #6
vil sætte pris på du staver mit navn korrekt det du har skrevet betyder noget andet.. :o)

du kan både bruge LAN og WLAN du må bare ikke bruge WAN port. og den skal fysisk være tilsluttet via en lan port til din anden router på din zyxel skal du ændre dens IP adresse (så den eks. kommer til at hedde 192.168.1.2 og DEAKTIVER dhcp.)
Avatar billede c Nybegynder
27. februar 2006 - 22:40 #7
Tak for hjælpen ;D Hvis du også lige vil gå her og lave et svar : http://www.eksperten.dk/spm/690495
Avatar billede c Nybegynder
27. februar 2006 - 22:41 #8