Avatar billede slock Novice
23. februar 2006 - 16:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvilken Linux skal jeg vælge?

Halløj,

Jeg sidder her med en laptop som jeg gerne vil prøve at lege lidt med Linux på. Har altid brugt windows så er ret uviden inden for linux.

Jeg skal bruge maskinen til at kigge lidt internet, mail, lidt mp3, lidt billeder, skal kunne hente billeder fra mit canon kamera via usb, skal kunne bruge min bluetooth usb dongle og bla..bla.. alt det andet.. ;)

Er der nogle specielt man skal vide/gøre før man starter?
Maskinen er en acer travlemate 2403wxmi ret standart.
40gb hd og 1gb ram..

På forhånd tak.

//Simon
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2006 - 16:57 #1
Du skal vælge Ubuntu-linux. Let at installere, populær på bærbare da den finder langt det meste (alt) hardware, begyndervenlig, let at få hjælp, den hotteste distro pt. etc.

Læs mere her: http://distrowatch.com/table.php?distribution=ubuntu

Få hjælp til Ubuntu her: http://help.ubuntu.com/starterguide/C/faqguide-all.html

Læs mere om Linux generelt her: http://www.linuxbog.dk
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. februar 2006 - 16:58 #2
Mange er glade for vbunto http://www.ubuntu.com/
selv bruger jeg debian http://www.ubuntu.com/
Og vil du bare prøv så kunne du bruge en live CD som Knoppix eller Dappix
Avatar billede slock Novice
23. februar 2006 - 17:03 #3
Jeg prøver lige... ;) På forhånd tak.. Lader lidt tråden stå lidt åben.. ;)
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2006 - 19:16 #4
Hvis du alligevel skal til at downloade ville jeg også starte med en Live-cd jeg ville dog vælge SuSe 9.2 ftp://klid.dk/suse/i386/live-cd-9.2/
Avatar billede slock Novice
23. februar 2006 - 23:10 #5
Jeg har nu installeret ubuntu og det forløb nu meget godt. Nu har jeg så bare lidt problemer med mit trådløse netværk. Hvordan hulen kommer jeg så videre. ??
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2006 - 08:11 #6
Spørgsmålet er, om dit trådløse netværkskort er installeret, dvs, en driver er fundet. Der er mange der anvender Ndiswrapper, som er et program der tillader dig at bruge din windows-driver under Linux. Under alle omstændigheder tror jeg du vil kunne finde hjælp her: http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawiki/index.php/Ubuntu
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2006 - 14:44 #7
Tak skal du have. men fik du maskinen på nettet, eller hvad?
Avatar billede slock Novice
24. februar 2006 - 16:03 #8
Ja jeg fik den på nettet men kun med kabel. Synes ikke helt at kunne enes med ubuntu.. Så jeg smed en FreeBSD i den. Den skulle jeg ikke bruge så meget kraft på at få på nettet. Man er lidt på den når ens eneste pc ikke kan komme på og man ikke kan hente manualer..
Under ubunto synes jeg ikke at kunne få root rettigheder. Men måske skulle jeg finde en som kan hjælpe mig med opsætningen pr telefon og eller ssh.. ha ha.. Men i hvert fald tak. Nu har jeg prøvet det og det kan da godt være at jeg hopper på sådan en ubuntu igen når jeg ved lidt mere om den..
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2006 - 12:00 #9
Fint nok.

Mht. at få root rettigheder, så skyldes det, at Ubuntu af sikkerhedsårsager anvender sudo i stedet. Så en kommando hedder: "sudo apt-get update" i stedet for "apt-get update. Du kan læse i den FAQ jeg lagde et link til, hvordan du ændrer opsætningen, så du kan blive root på normal vis. Det er let klaret.