Avatar billede emma-sofie Nybegynder
23. februar 2006 - 10:06 Der er 16 kommentarer og
6 løsninger

Trådløst på Intetnettet der hjemme via - hvad ?

Hej Alle

Er der nogen der kan hjælpe en nybegynder indenfor det trådløse område ???

Situation:
Jeg har et par almindelige stationære computere der hjemme, som er tilknyttet (Cybercity) Internettet via almindelig router, som går over i en switch, hvor mine computere er koblet på.

Nu har jeg fået bærbar computer på mit arbejde !!
En IBM T43 som har indbygget trådløst netkort.

Spørgsmål:
Nu vil jeg gerne have en "antenne" - således at jeg kan surfe på min nye pc, trådløst hjemme i mit hus.
Det skal være den billigste (og bedste) løsning.

Spørgsmål 1:
Hvad skal jeg købe ??
- Er det en "Access Point " ??
eller hedder det
- En "Trådløst router"
eller hedder det / er det noget helt andet ???

Er der nogen der gider forklare det for mig ?? - Det skal selvfølgelig være en med den hurtigste hastighed !!

Spørgsmål 2:
Når jeg  har fået svar på spørgsmål 1, hvilket produkt skal jeg så købe ??
Nogen der har et link ???

På forhånd tak for hjælpen og fortsat god dag.

;-) Tak

PS: Er det den korrekte gruppe jeg spørger i ??
Avatar billede levithan Nybegynder
23. februar 2006 - 10:11 #1
du skal købe det som hedder en trådløs router  de fåets med 11  54 og 108 megabit. så en der køre 54 megabit er du godt hjulpet .. en linksys koster ca 500 kr
Avatar billede califfo Nybegynder
23. februar 2006 - 10:16 #2
...Jeg er fuldstændig enig med levithan. Jeg vil anbefale en Linksys WRT54G.
Avatar billede plazm Nybegynder
23. februar 2006 - 10:27 #3
Altså det ville være nemmest med et access point, for så skal du ikke gøre andet end at sætte det til din switch. Dog ville jeg også vælge en router med wireless, ligesom de andre foreslår. Prisen er ca. den samme for begge løsninger...
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
23. februar 2006 - 10:32 #4
Hej Drenge
Tak for jeres svar. Ja, det skulle være det nemmeste, derfor ville jeg også tro, at det skulle være et access point - MEN  - det skal også være det bedste og mest fremtidssikre - og når prisen så er det samme, vil jeg helst have det bedste !!!

MEN: Det vil sige, at jeg skal købe en: Linksys Wireless-G Broadband Router WRT54G ??

Er alle enige om, at dette er den bedste ?? - For så køber jegø den med det samme, jeg vil bare lige høre, om alle Eksperter er enige med mig .....

Tak - Giv venligst et praj.......

Stort ;-)
23. februar 2006 - 10:37 #5
"...den hurtigste hastighed..." - du får under alle omstændigheder ikke hurtiger internet end dit nuværende system...

Jeg har også en Linksys WRT54G Access Point (AP) - virker fint. Dog ikke router versionen da jeg allerede har et sådan system i forvejen (gennem en server)...

Når du først HAR prøvet trådløst så vil du ikke ha' andet til din bærbare... min rækker hele haven med...
23. februar 2006 - 10:43 #6
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
23. februar 2006 - 11:02 #7
Nu bliver jeg lige pludselig i tvivl !!

Er det for besværligt at tilslutte en ny router ?? Jeg skal vel erstatte den almindelige router med den nye ??? – og der skal vel konfigureres en del……

Hvad er fordelene egentlig ?? – Ville det ikke være nemmere at købe en Access Point ???

Ja, undskyld  jeg spørger, men jeg er meget i tvivl – Håber I har tid og lyst til at kaste nogle svar ind til mig….

Tak ;-)
Avatar billede perels Nybegynder
23. februar 2006 - 11:41 #8
Hej Emma-Sofie,

Det nemmeste vil helt sikkert være at købe et access point (AP) uden router, og bare sætte AP direkte på den eksisterende router, så spiller det. Det dårlige med denne løsning er dog at du så skal du have 2 dåser stående - routeren og AP'et, og det giver bare mere kabelsalat og rod - selvom det virker :-)

Jeg ville helt klart købe WRT54G-modellen fra Linksys (den virker som en drøm), og erstatte den eksisterende router du har fra Cybercity, men den nye. Så  har du al funktionalitet i en dåse og kan styre det hele derfra.
Avatar billede plazm Nybegynder
23. februar 2006 - 11:53 #9
Det skal også siges, at det er ikke svært at sætte op, hvis du bare følger manualen, som er uhyggelig nem.
Avatar billede levithan Nybegynder
23. februar 2006 - 11:59 #10
du skal ikke udskifte noget ud styr. du sætter blot den nye router til din switch så er der nogle få ting som skal laves på den nye router og så virker det. men det problem kan vi jo tage når du har købt den
Avatar billede levithan Nybegynder
23. februar 2006 - 12:23 #11
et access point kan sammenlignes med en trådløs switch alt afhængeig af konfiguration osv kan du ha 1 til flere pcere på. men ikke uden problemer

derfor anbefaler vi altid en router da denb har mange flere fordele. eks sikkerhed´, stopper broadcasts mm.  routere fungere bare bedre i den henseende
Avatar billede califfo Nybegynder
23. februar 2006 - 12:29 #12
Igen er jeg enig med levithan. En router er at foretrække, specielt pga. sikkerheden. Med linksys følger også en nem installationsvejledning.
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
23. februar 2006 - 13:37 #13
Kære alle sammen
Jeg har nu bestilt routeren.....Skulle blive leveret i morgen.
Jeg vender tilbage.

Foreløbig Tusind Tak for hjælpen.
Avatar billede levithan Nybegynder
23. februar 2006 - 14:11 #14
helt iorden
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
24. februar 2006 - 14:11 #15
Kære alle
Jeg har nu modtaget routeren - alt ser fint ud...
Hvad så ?? Jeg mener, har I mulighed for lige at hjælpe mig i gang ???
Skal den erstatte den nuværende ?? (besværligt tror jeg)
- Eller kan jeg sætte den på netværket som en ekstra ???? (nemmere tror jeg..)

Er der nogle af jer, der har tid til lidt udførligt hjælp ????

Tak Tak Tak - og fortsat god dag..........
Avatar billede levithan Nybegynder
24. februar 2006 - 14:19 #16
jeg tror du skal finde ud af hvem der skal ha points i denne tråd og så kan du oprette en ny tråd med dit nye problem til eks 30-60 points da det er let at sætte den til eller rettere skulle være

så skriv hvem du vil ha der skal ha points . du kan også give points ud til flere ved at dele dem i samme tråd
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
02. marts 2006 - 12:39 #17
Hej Alle
Tak for jeres svar, som I kan se, jeg har brugt - Jeg deler point imellem jer alle ! Håber I er enige.
Giv lige et svar allesammen.
Tak
Avatar billede perels Nybegynder
02. marts 2006 - 12:43 #18
Tak for det :-)
Avatar billede levithan Nybegynder
02. marts 2006 - 13:44 #19
ok
02. marts 2006 - 16:57 #20
- Måske lidt her ?
Avatar billede califfo Nybegynder
03. marts 2006 - 08:59 #21
God fornøjelse!
Avatar billede emma-sofie Nybegynder
09. marts 2006 - 13:07 #22
...fortsættelse

Kan I så hjælpe her:

http://www.eksperten.dk/spm/693815