Avatar billede jmk84 Nybegynder
22. februar 2006 - 22:31 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Kan det passe? S/PDIF på Trust 5.1 Sound Expert Optical

Hej Eksperter

Der har været skrevet mangt og meget om dette herinde, men synes ikke jeg har været kunnet finde et lignende tilfælde.

Jeg har købt ovenstående lydkort (http://www.trust.com/service/product/default.aspx?artnr=12950). Det er relativt billigt, og med mange tilslutningsmuligheder. Jeg skal dog indtil videre kun bruge S/PDIF coax out til PCM og AC3 til en Sony AC3/DTS 5.1 kanals receiver.

Installationen går fint, ingen problemer. Jeg går ind i konfigurationsprogrammet, og laver markerer i S/PDIF out skal være slået til. Den skriver godt nok til mig, der kun er mulighed for 2-kanals afspilning, når den er slået til. Fint, fint, tænker jeg, det gælder for de analoge højttalere, fordi men laver et passtrough på kortets decoder.

MEN, det gør det åbenbart ikke. Det spiller som PCM som en drøm, samplet på 48 kHz. Det gør den også, når jeg afspiller flerkanals VMA og MP3 og DiVX med AC3 codec. Det skulle den jo meget gerne spytte ud i AC3. Har ikke mulighed for at prøve fra en DVD, hvor formater og codecs skulle være på plads. Jeg går ind og læser om problemet på producentens hjemmeside og opdager følgende om S/PDIF’en: ” When connecting an external digital amplifier to this output, it will only work in the 2-channel mode”. WHAT? Kan det passe? Hvad er så pointen i S/PDIF? De begrunder det med at være et licensproblem.

Nå, men anyways, så virker det så ulogisk for mig, jeg er begyndt at tvivle på om jeg har lavet en bummer. Det kan i princippet ligge i mine AC3-codec’ets indstillinger. Det er jeg ikke så meget inde i, så ved ikke om jeg skal pille ved noget der? Det AC3-lyd, der kommer ud af de to kanaler, lyder som om det er blevet decoded på lydkortet, hvilket tyder på producenten har ret (I ved, stemmerne er tilbagetrukne, for de skal normalt komme ud af centerhøjttaleren).

Hvis det virkeligt er sandt, at S/PDIF’en kun kan bruges til almindelig 2-kanalslyd, så ryger det lige tilbage, hvor det kommer fra. Så er næste spørgsmål, hvad skal jeg så købe? Live!, Audigy, Audigy 2, Audigy 4, eller noget helt andet? Eller skal man op i dyrere kort for der er mulighed for at skyde vaskeægte 5.1 kanals AC3 ud af S/PDIF’en på dem? Jeg har ikke kunnet læse mig til dette på Creative’s hjemmeside. Alt er velkomment, tips, erfaringer og kommentarer.

På forhånd tak – det er en knald go’ knowledge database herinde efterhånden.

Mvh.
Jesper
Avatar billede jmk84 Nybegynder
23. februar 2006 - 23:21 #1
Slet ingen bud på denne????

Der må da være en eller anden, med et lydkort, der kommer AC3 ud af S/PDIF'en på???
Avatar billede jmk84 Nybegynder
05. oktober 2007 - 21:40 #2
Lukketid.