Avatar billede anderssaksager Nybegynder
22. februar 2006 - 12:21 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Ødelagt harddisk - genvinding af data?

I forbindelse med at kraftigt stød (ikke elektrisk :o))af min bærbare, virker min harddisk ikke mere. Når jeg tænder for den, klikker harddisken bare, men der sker ikke noget.

I den forbindelse er jeg godt klar over, min harddisk er færdig, men hvordan er det muligt at jeg får de data, jeg har liggende, over på en anden disk?

Jeg har overvejet om det er muligt at købe en harddisk mage til, skifte pladerne og derved overføre data, men jeg ved ikke om det bare er fantasitænkning.

Jeg har haft kontakt til et firma, der muligvis kan redde mine data for 2000 - 10000,- hvilket jeg ikke ved om jeg er parat til at betale, så derfor søger jeg en billigere løsning.

Håber meget på en hjælpende hånd!
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. februar 2006 - 12:24 #1
Prøv først at sætte den som slave i din stationære comp. Mange gange kan man komme ind og redde dataen på den måde. Der findes en adapter så du kan kople den til din ide.
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2006 - 12:24 #2
Det lyder slet ikke rart, prøv at sætte disken som slave på en andemputer for at se om den overhovedet kan køre rundt
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2006 - 12:25 #3
Hvis den kan køre rundt kan du downloade TESTDISK http://www.helgec.dk/lost_data.html følg guiden og redde dine data på den måde
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2006 - 12:27 #4
Alternativt kan du downlosde og brænde DAPPIX http://www.helgec.dk/dappix.html det er en live cd der kører direkte fra cd her får du også mulighed for at hente og gemme data
Avatar billede levithan Nybegynder
22. februar 2006 - 12:28 #5
hvis disken klikker som du beskriver kan man gøre 2 ting.

1. betale sig fra det via et revocery firma som koster en del penge. (de har ingen garenti for at de kan finde dit data tilbage)

2. prøve at udskifte læse armen på den defekte harddisk. denne løsning er ikke engarenti for at man kan få sine ting igen. den er meget risikabel og det kræver besteme "forhold" pga støv. det er ikke sådant man bare lige gør.

grunden til disken klikker er formentlig at læsehoverderne har været nede og rørre harddisken og derved blive beskadiget. Disken kan derfor ikke finde  sektor 0 på harddisken.
Avatar billede anderssaksager Nybegynder
22. februar 2006 - 12:29 #6
Jeg har haft den sat til en anden computer vha. en harddisk-case og usb, men det virker heller ikke.
Harddisken kan godt køre rundt, men siger en klik-lyd hele tiden.
Avatar billede levithan Nybegynder
22. februar 2006 - 12:32 #7
helgec med flere.

hvis disken fysiks er defekt som spørger fortæller at disken blot klikker (og ikke siger tik tik tik, tik tik tik) så hjælper jeres programmer ikke en prut. fysiske skader (badblocks undtaget pånær sektor 0) virker recovery programmer ikke på.
Avatar billede screem_brille Novice
22. februar 2006 - 12:32 #8
SKIFT IKKE selv læsearm, det er ikke noget for almindelige mennesker, og bagefter vil intet firma påtage sig opgaven af få data ud. (det skulle da lige være for at kunen få et undersøgelses gebyr)
Avatar billede anderssaksager Nybegynder
22. februar 2006 - 12:34 #9
levithan -> det er en fysisk defekt. Jeg kunne godt finde på at købe en HDD mage til og bruge alt andet end pladerne derfra. Hvis jeg bare kan læse fra den en enektl gang, så er det fint og så smider jeg bare det hele ud bagefter - selvom det er nyt.
Avatar billede anderssaksager Nybegynder
22. februar 2006 - 12:35 #10
screem_brille -> Jeg ved bare ikke hvor meget jeg skal vurdere, at mine data er værd - trods alt.
Avatar billede screem_brille Novice
22. februar 2006 - 12:36 #11
jeg sætter 200,- på det ikke lykkedes for dig, og det er ikke for at være pessimistisk, men realistisk
Avatar billede levithan Nybegynder
22. februar 2006 - 12:40 #12
anderssaksager
hvis du skal prøve at lege med det så øv dig på nogle gamle harddiske først for at få lidt rutine i at skilde dem af..

Du kunne tage en disk lægge nogle filer på og et par mapper. så skilder du disken af med låget i toppen fjerner læsearmen forsigtigt væk, sætter læse armen tilbage igen, samler disken og prøver at starte den op og se om ens data er væk og om hvordan harddisken opfører sig.

det giver et bedre overblik end hvis man selv lige kaster sig ud i den harddisk som er vigtig.
22. februar 2006 - 12:41 #13
... bare det at du tar' låget af en HD kommer der støvpartikler ind som er på størrelse med mursten på en motorvej med >200 Km/h... hvis du ka' forestille dig hvad der så ka' ske...
Avatar billede levithan Nybegynder
22. februar 2006 - 12:42 #14
screem_brille
sikkert  :-) men det kan ikke blive værere end det er. det kan kun gå frem af set i lyset af disken slet ikke virker pt. det er muligt at det kan lykkes 1 ud af en million gang eller noget men jeg har hørt flere stedder at nogen har været heldige med det.
Avatar billede boxer Nybegynder
22. februar 2006 - 12:44 #15
Se det som nogle dyre lærepenge :o) Brug firmaet til at få data'ene ud. De kan som regel redde 100%.
Derefter kan du jo lade være med at smide rundt med dine harddiske og huske at tage regelmæssig backup ;o)

Den der med "Rigtige mænd tager ikke backup men græder ofte" er sandt.
Avatar billede levithan Nybegynder
22. februar 2006 - 12:45 #16
dr1.
som jeg skrev kræver det bestemte forhold. du kan godt snyde lidt hvis du skal prøve derhjemme. ha en luftpuster til kamerarer og udfør det på badeværelset der er udsug som suger støv til sig.

måske kan man via en blomster forstøver sprøjte rummet så støv partikler samler vand og falder på gulvet.
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. februar 2006 - 12:49 #17
levihtan>> Så er vi vist ude i noget McYver her ;o)
Avatar billede levithan Nybegynder
22. februar 2006 - 12:58 #18
mikael. ja det ved jeg så ikke helt så ikke den serie tilbage i 80erne men tanke gangen er god nok
Avatar billede t-bee Novice
22. februar 2006 - 13:22 #19
Hvis du har disken i en USB boks, kan det nogle gange virke at tænde den, vente lidt, slukke igen, og tænde 1-2 sek. efter, så den ikke er nået ned i fart endnu.
Gør det evt. en del gange, men hvis den starter, så sørg for at have plads til din data, og få den af med det samme!
Det er et skud, men har virket for mig et par gange.
Avatar billede anderssaksager Nybegynder
22. februar 2006 - 13:50 #20
McYver er altid godt :o) Jeg vil eventuelt prøve mig frem med de gamle diske og eventuelt det, t-bee beskriver... Hvis jeg får heldet over på min side, er der en, der skylder mig 200 bobs :o)
Jeg reflekterer lige lidt mere over om jeg eventuelt skal investere i at lade et firma gøre det :o)
Avatar billede screem_brille Novice
22. februar 2006 - 13:52 #21
anderssaksager giver du så mig 200 når det ikke virker ?
Avatar billede anderssaksager Nybegynder
22. februar 2006 - 13:52 #22
point? :o) ja da :o)
Avatar billede boxer Nybegynder
22. februar 2006 - 14:34 #23
Nu er det jo godt nok levithan der foreslår et recoveryfirma først:
Kommentar: levithan
Avatar billede levithan Nybegynder
22. februar 2006 - 15:35 #24
anderssaksager
hvis du skal øve dig så tag en harddisk du ved virker baer en lille en, og fylder lidt data på med mappe struktur og filer i roden af drevet

derefter skilder den af, tager læsearmen forsigtigt af og sætter den på igen samler disken og sætter den til. hvis disken starter op er det spændende om man kan se det data du lagde på.
27. februar 2006 - 18:44 #25
Blev du klogere ?
Avatar billede anderssaksager Nybegynder
27. februar 2006 - 22:58 #26
Jeg har ikke prøvet noget endnu. Jeg overvejer lige sagen lidt. Det er ikke akutte data, der ligger på disken, men bare noget, jeg er træt af at miste, så jeg går og overvejer, om jeg skal spare op, så jeg kan sende den til et firma...
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 09:18 #27
brug for mere hjælp ?
Avatar billede anderssaksager Nybegynder
08. februar 2007 - 17:09 #28
Jeg har ikke fået noget data ud af den, men jeg havde heldigvis mere på en anden HD end jeg havde regnet med, så der blev jeg glædligt overrasket :o)
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 17:30 #29
ok, men husk at luk spørgsmålet (og evt andre gamle spørgsmål du har åbne ;) )
Avatar billede anderssaksager Nybegynder
09. februar 2007 - 10:15 #30
Ok det vidste jeg ikke, man skulle/kunne gøre... Jeg kigger lige på det... :o)
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 10:17 #31
jeg lægger ihvertfald et svar hvis du kunne bruge noget af det jeg skrev ;)
Avatar billede anderssaksager Nybegynder
09. februar 2007 - 10:18 #32
Og det er på den måde, man lukker spørgsmålet?
Avatar billede anderssaksager Nybegynder
09. februar 2007 - 10:20 #34
ok :o)
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 10:23 #35
som du kan se her http://www.eksperten.dk/list.phtml?sort=&order=DESC&status_1=on&status_2=on&spm_creator=anderssaksager&spm_part=&spm_answer=&find=&engine=exp

har du en del åbne spørgsmål, mange gider ikke hjælpe folk med mange fordi de gerne vil have lidt for deres indsats, og det får de ikke hvis spørgsmålen ikke lukkes (og der derved gives point), det er dog helt op til spørger om spørgsmålene skal lukkes, men antallet af svar i nye spørgsmål kan nemt risikerer at blive meget lidt, netop pga ovenstående ;)
Avatar billede simon-bax Nybegynder
31. marts 2009 - 13:22 #36
hej Anders,
det behøver jo ikke være dyrt at anvende et recovery firma. jo, hvis du kontakter de store drenge, så er det. Ellers, kan et lille firma sagtens klare problemet for dig. Jeg ved, at BA Data giver en gratis analyse. Jeg har selv prøvet det. Deres priser på datagendannelse er også de billigste man kan finde. se deres priser her: www.badata.dk

held og lykke med det!