Avatar billede langsom Nybegynder
21. februar 2006 - 21:56 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke boote

Hejsa, jeg har et problem med en win 98 SE maskine.
Den har sagt mærkelige lyde og frøs et par gange.
Nu vil den ikke starte op, under boot hvor den søger efter pri. master og sek. master finder den intet.
Jeg kan godt boote op på min boote-diskette. Mit bud er at hardisken er røget. Er der noget jeg kan gøre for at teste om min konlution er rigtig.
Eller kan jeg rede noget fre diske?
Avatar billede screem_brille Novice
21. februar 2006 - 22:02 #1
spinner disken overhoved op ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. februar 2006 - 22:04 #2
Disken er død, der er ingen tvivl.

Prøv at tage disken ud og sætte den over i en anden maskine som slave, måske kan du redde noget der, Alternativt er en BootCD. som kan det samme, men du skal have et sted at kopiere data hen og det skal heldst gå stærkt så du kan redde så meget som muligt.

Jeg finder lige et link til en artikel der beskriver hvordan du laver en boot CD. Hvis derer vigtig data og du vil have professionel hjælp så kan jeg også finde et link til et firma der kan den slags og hvor du kan se ca. hvad det kommer til at koste
Avatar billede langsom Nybegynder
21. februar 2006 - 22:05 #3
Ja det er jeg ret sikker på. Tror det er den jeg kan høre.
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. februar 2006 - 22:06 #4
http://www.eksperten.dk/artikler/897 artikel om boot CD
http://www.datanix.dk/data_recovery.htm her kan du se priser på recovery
Avatar billede screem_brille Novice
21. februar 2006 - 22:07 #5
bufferzone hvis disken er død hjælper det intet at tage den over i en anden maskine!

hvad er det for en disk du har ?
Avatar billede screem_brille Novice
21. februar 2006 - 22:14 #6
og sjovt du er uden tvivl om disken er død, imponerende man kan vide det uden man overhoved ved om den spinenr op eller ej *G*
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. februar 2006 - 22:21 #7
screem_brille>Det kommer an på hvor død den er. Hvis den køre, men har ødelagt boot sectoren, å giver det god fornuft, hvis den ikke køre, så glem det
Avatar billede screem_brille Novice
21. februar 2006 - 22:25 #8
ja men så er disken heller ikke død ;) og hvis disken ikke spinner op er der stadig håb, har trukket mange data ud fra folks diske selv om de ikke kunne spinne op, enten ved udskiftning af print eller rep af print.
Avatar billede langsom Nybegynder
21. februar 2006 - 22:26 #9
Hvis jeg laver en boot cd, evt. det link du lægger, virker den så også med 98 SE?
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. februar 2006 - 22:28 #10
hmmm det burde den, forsøg og lad os vide hvordan det går
Avatar billede screem_brille Novice
21. februar 2006 - 22:31 #11
jeg ville så sige, lad være med at rod mere med disken, som der står i det andet af bufferzones link, medmindre man ved præcist hvad man laver er det bedste at tage disken ud, og få andre til at kigge på den.

Ps. at bruge PE builder er ikke tilladt ifølge licens betingelserne mht windows
Avatar billede langsom Nybegynder
21. februar 2006 - 22:41 #12
Forstår ikke lige dette, fra artiklen:
Herefter skal du kopiere setup filerne fra din Windows SP med SP2 til din harddisk. Hvis du ikke allerede har en Windows XP med SP2 slipstreamet ind, så kopiere du bare den CD du har og bruger Source->Slipsteam menu optionen i PE Builder, så vil den Live CD du laver være med SP2.
Avatar billede screem_brille Novice
21. februar 2006 - 22:42 #13
du må heller ikke, det er et brud på den licens du har accepteret!
Avatar billede langsom Nybegynder
21. februar 2006 - 22:45 #14
Nå, :(
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2006 - 23:43 #15
Prøv at boote op på din startdiskette, ved a-prompten skriver du>>> fdisk -> klik enter prøv nu at følge vejledningen på http://www.helgec.dk/format_floppy.html indtil figur 5, hvis du får vist nogle data a.la. figur 5 er dine data relative let at redde, men du må ikke gå videre end til figur 5 klik Esc. og meld tilbage hvad der sker så får du hjælp til det næste step
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2006 - 10:09 #16
RESPONS ???
Avatar billede langsom Nybegynder
23. februar 2006 - 22:57 #17
Kommer her: Kan ikke køre fdisk, da den ikke kan finde hardisken. På live-cden, i disk-magement kan den heller ikke finde disken..
Den må være død. Kan jeg sætte den i min maskine og håbe på at rede noget, har hørt noget om en fryser og nogle min, arbejds tid?????
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2006 - 23:06 #18
Som tidligere skrevet hvis disken kører er der gode muligheder for at gendanne data download TESTDISK http://www.helgec.dk/lost_data.html og følg guiden, kan du ikke finde ud af det så skriv, vær opmærksom på at det er store mængder data der bliver gendannet
Avatar billede langsom Nybegynder
25. februar 2006 - 01:29 #19
Ok, jeg kigger lige på det her lørdag/søndag. Tak indtil nu.
Avatar billede langsom Nybegynder
28. februar 2006 - 10:01 #20
Nu får jeg en IDE konverter, til usb 2 idag. så sætter jeg den til min maskine. Der har været en anden forbi med en ekstern hd og konstanterer at man godt kan se nogle mapper men ikke nogle filer. Så skuller der være mulighed for lidt recovery, ik??
Har programmet : pci_filerecovery.exe
http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=375
Avatar billede langsom Nybegynder
01. marts 2006 - 21:43 #21
Så nyt i sagen, og undskyld den lange vendte tid.
Nu har jeg sluttet disken til en bærbar via usb, jeg kan godt se disken og filerne, men hvis jeg prøver at kopier en fil siger den at kildefilen eller disken ikke kan læses.
Hvis jeg går ind via cmd og går på f: drevet og prøver at få den undersøgt for fejl siger den: diskenheden kan ikke åbnes for direkte adgang. :( Jeg kan se det hele men intet gøre ved det :(
Har også prøvet at køre testdisk-5.8.win men der kan den slet ikke finde disken :(
Den står ellers som mit f: drev.
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2006 - 21:52 #22
"Har også prøvet at køre testdisk-5.8.win men der kan den slet ikke finde disken" >>>Er du helt sikker det har jeg aldrig oplevet, finder den kun /dev/sda ??
Avatar billede langsom Nybegynder
01. marts 2006 - 21:57 #23
Jo sku den finder den...
Avatar billede langsom Nybegynder
01. marts 2006 - 21:57 #24
Men disken død nogle gange, så siger den lige pludselig at der ikke ligger noget på den.
Avatar billede langsom Nybegynder
01. marts 2006 - 22:02 #25
Det jeg helst skal hente er et rengskab, altså en excel fil, kn jeg det?
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2006 - 22:03 #26
Hvis disken dør kan den naturligvis intet se, er det Er det testdisk_win.exe eller photorec_win.exe du forsøger at køre ??
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2006 - 22:04 #27
"Det jeg helst skal hente er et rengskab, altså en excel fil, kn jeg det?" >>> så er det jo PHOTOREC_WIN.EXE du skal køre
Avatar billede langsom Nybegynder
01. marts 2006 - 22:04 #28
photorec_win.exe
Avatar billede langsom Nybegynder
01. marts 2006 - 22:10 #29
Hvis det er den kan finde noget, kan jeg så ikke bede photorec om at gendanne alt der er på disken til en mappe på bærbaren??
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2006 - 22:13 #30
Hvis du har udpakket TESTDISK på di bærbare så gemmer den automatisk alle gendannede filer på den bærbare
Avatar billede langsom Nybegynder
01. marts 2006 - 22:13 #31
Hvis jeg køre testdisk og den kun finder error's, så der der ikke noget at gøre?
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2006 - 22:18 #32
"Hvis jeg køre testdisk og den kun finder error's, så der der ikke noget at gøre?" >> Nej ikke med TESTDISK om der findes andre programmer tør jeg ikke udtale mig om
Stien til de gendannede data vil være \testdisk-5.8\win\recup_dir.1 osv.
Avatar billede langsom Nybegynder
01. marts 2006 - 22:22 #33
Ok, jeg kigger lige på det, håber det lykkes, jeg er senest tilbage med en udmeling.
Tak indtil nu :) (:
Avatar billede langsom Nybegynder
04. marts 2006 - 14:35 #34
helgec Lægger du ikke et svar, jeg prøver at stille et nyt spørgsmål, tak for hjælpen alle sammen....
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2006 - 17:01 #35
:o)