Avatar billede aspersen Nybegynder
20. februar 2006 - 15:47 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

forslag til trådløs router

Jeg skal lave et netværk i et to-planshus, ved at splitte en allerede eksisterende bredbåndsforbindele.

Netværket skal omfatte:

1 stationær (kabel)
2 bærbare (trådløs)
evt. fælles printer

Jeg har ret dårlige erfaringer med min egen Belkin router (F5D6231-4)som trods de lovede 100 meter, leverer et ustabilt/svagt signal på de knap 10 meter den skal række nu (samme etage - ingen vægge).

Har nogen et bud på en god, kraftig, nem router i omegnen af 500,- som vil kunne løse ovenstående opgave?

mvh.

Aspersen
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. februar 2006 - 15:49 #1
WRT54GL fra linksys, har jeg kun gode erfaringer med. Men du skal vide at vægge og etage adskillelser ikke er det eneste der ødelægger signaler.... Reflektioner af signaler er også en killer samt naboens netværk.

WRT54GL: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=167077
Avatar billede ierikk Nybegynder
20. februar 2006 - 15:50 #2
Avatar billede ierikk Nybegynder
20. februar 2006 - 15:53 #3
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. februar 2006 - 15:54 #4
Du skal dog være opmærksom på at rækkeviden er meget miljø afhængig. Hvis du f.eks. har alucraft dampspær i dine vægge, so vil ingen trådløs router kunne række gennem. Når din blekin kun kunne nås 10 meter ude, er der relativ stor sansynelighed for at en anden router også vil have kort rækkevide.

Der er også den mulighed at router og netkort ikke har spillet ordentligt sammen. Det er væsentligt at prøve disse to enheder sammen før du bestemmer dig, da der er fabrikater der bare ikke dur sammen. Jeg har f.eks. en linksys accesspoint, der virker fremragende med linksys og 3com, men slet ikke kan med Dell True mobile
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. februar 2006 - 15:54 #5
En http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=86691 har indbygget print og webcam server, så det er lidt mere advanceret, så kan alle husets computere altid skrive ud.
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. februar 2006 - 15:55 #6
En løsning du kunne overveje er externe retningsbestemte antenner. Med line-of-site mellem de to punkter, vil du kunne række op tim 10 Km med de rigtige antenner og endda længere ved gode forhold
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. februar 2006 - 15:56 #7
ierikk>> Ingen grund til at vælge en router med speedboost hvis ens netkort ikke understøtter den teknologi og da der ikke er fastlagt en standart, har hver producent sin egen standart.
Avatar billede aspersen Nybegynder
20. februar 2006 - 16:06 #8
Tak for svarene - jeg skal lige have lidt tid til at granske svarene.

Lige et par uddybende oplysninger:
Den stationære skal stå i samme rum som routeren, så den kabler jeg, men de bærbare (kender ikke fabrikatet, men de er nye) skulle gerne kunne opnå forbindelse i underetagen med deres indbyggede trådløse netkort. Vi snakker ca. 20 meter - bl.a. gennem en dør/ned ad en trappe. Med andre ord vil jeg hellere have en router, der kun lover 20 meter og kan holde det, end standardsmørren med 100 meter (i solskin og medvind med en luftfugtighed på 81,1% etc.).

Hvordan finder man ud af om Linksys som flere foreslår er kompatibel med de bærbares indbyggede trådløse netkort?

mvh.

Aspersen
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. februar 2006 - 16:10 #9
Køb på nettet, der er 14 dages retur ret.

Men du skal være opmærksom på at indeholder din etage adskillelse en aludampspærer, så får du formentligt ikke signal i stueetagen og signalet på 1. salen kan blive reflekteret i en grad at der heller ikke på første salen vil være nævneværdigt signal!
Avatar billede aspersen Nybegynder
20. februar 2006 - 17:14 #10
Tak for hjælpen!
bufferzone var den eneste der havde angivet sit svar som "svar" og får derfor points.

mvh.
Aspersen